Jump to content

Oppdaterer dere kartbrikker hvert år?

lurvetass

Recommended Posts

Pequod skrev for 4 timer siden:

Nå bruker jeg i tillegg Open CPN,

Ja OpenCpn er  bra og når kart over hele Norge BARE koster 21 € og oppgradering hver uke  hvis en vil i et år  er det ikke noe og lure på.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Oppdaterer du Google-Maps eller kart-appen på iPhone?

Jeg har Orca, og der trenger jeg ikke tenke på det. Oppdateres av seg selv med en gang sjøkartverket slipper en endring uten at jeg må gjøre noe aktivt. Så da er vel svaret «ja, jeg oppdaterer hvert år». Men har ikke kartbrikke, bruker SIM-kort i plotter eller deler telefonens nettverk. 

Alle kart i hele Oslofjorden blir nå fortløpende oppdatert til IALA-standard. 
Det vil si at det er svært mange lykter som har byttet lyskarakter. Det som i gamle kart var grønn sektor kan fort ha vært gjort om til rød sektor. Les mer på kartverket sine sider. 
Når jeg kjører kurs i navigering i Horten og her nede i Hvaler skjærgården bruker jeg gamle kart som demonstrasjon på nettopp dette. 
Det har blitt en og annen AHA-opplevelse på elevene ombord. 
Så mitt klare råd er; Oppdater kartene dine! I hvert fall nå! Senk rødvinsbudsjettet og hold kartene ferske! Dyrere enn det er det ikke!

Etter at kartene er oppdatert til 2023-versjon kan man gratis laste ned oppdateringer til kartene på nettstedet til «Den norske los».

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...