Jump to content

Oppdaterer dere kartbrikker hvert år?

lurvetass

Recommended Posts

en liten historie fra da jeg hentet splitter ny båt i Danmark i 2015. Båten var utrustet med en Raymarine-pakke med kartbrikke, og det falt meg ikke inn at denne kunne være utdatert. På vei inn til Skagen havn på natta mistet vi plutselig lykta vi hadde siktet oss inn mot. Vi tok ned farten og skjønte ingen ting. Men så plutselig dukket det opp en umerket ny steinmolo rett foran baugen, og vi var bare meter fra å grunnstøte på jomfruturen... 

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

aileenll skrev for 21 timer siden:

Granitten her omkring er stabil!

…si ikke det…. I fjor var jeg innom Kragerø, og min kartplotter viste noe grønne staker og en grunne rett i innseilingen nordfra, Navionics på mobilen hadde ikke den, så den granitten var blitt ustabil / fjernet. Nå har jeg byttet til fersk brikke på plotteren.

Code0 skrev 21 minutter siden:

si ikke det…. I fjor var jeg innom Kragerø, og min kartplotter viste noe grønne staker

Denner var vel pensum  til båtførerprøven.

image.png.43a1ce70463061fef10aeaded23d621c.png

Nå ser det slik ut

image.png.074c292eee6d367d1facb72aaf703a9d.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev for 4 timer siden:

Nå ser det slik ut

image.png.074c292eee6d367d1facb72aaf703a9d.png

Samme på Navionics som bildet over, bortsett fra  noen "rocks" som er markert midt i et område som ellers har loddskudd på ca 11 meter og matchende dybdelinjer. 

Hva er det som har skjedd med de opprinnelige båene som jeg regner med var reelle pga merkingen? 

31D9DAB8-4A7B-44D6-B2DD-9D0F7B7BDB8F_1_201_a.jpeg.900cc3fd60e20580c4b3c80eda61ad35.jpeg

0B40D7B3-1479-4C0F-91A9-F52646B70326_1_201_a.jpeg.83ab06e6ca1bdda61e4d0845564b2eec.jpeg

Fra noen tiår siden husker jeg det ble sagt at oppmålingene rundt Kragerøskjærgården var blandt de eldste (100+ år den gangen) og mest unøyaktige i landet. Men så galt kan det vel ikke ha vært...?

Framtia skrev for 6 timer siden:

en liten historie fra da jeg hentet splitter ny båt i Danmark i 2015. Båten var utrustet med en Raymarine-pakke med kartbrikke, og det falt meg ikke inn at denne kunne være utdatert. På vei inn til Skagen havn på natta mistet vi plutselig lykta vi hadde siktet oss inn mot. Vi tok ned farten og skjønte ingen ting. Men så plutselig dukket det opp en umerket ny steinmolo rett foran baugen, og vi var bare meter fra å grunnstøte på jomfruturen... 

Har en tilsvarende historie, men med sandbanke OG rykende fersk oppdaterte kart på både plotter og iPad (Navionics).

På vei hjem fra NL med Karma i slutten av Mars 2013 skulle vi inn til Norderney for natten. Det var bekmørkt og vi kom inn i renna fra nordvest ganske nærme lavvann.

Skulle være plankekjøring en relativ dyp og bred renne markert med noen staker. Det første jeg stusset over var at ekkoene jeg fikk på radaren ikke synes å stemme helt med kartet, men ikke så langt unna heller.

Med rykende ferske kart, vant båtens posisjon på kartet i en dyp renne over ekkoene som jeg i etterkant burde stolt mer på, men der og da i bekmørket, med litt sjø og passe høyt stressnivå ble altså båtens possisjon på plotteren prioritert over ekkoer jeg ikke med sikkerhet visste hva var i kampens hete..

Det neste jeg legger merke til er at ekkoloddet viste mindre enn det skulle være (4-5 meter) og raste oppover 3 - 2,5 - 2 - 1,8 før jeg fikk stoppet helt opp med ca 1,5 m på loddet.

Det var som sagt bekmørkt, litt sjø, og jeg kjente lukta av gjørme fra oppbakkingen og hørte lyden av bølger som slo mot stranda (sandbankene). Man er relativt langt fra land så får ikke noe særlig referanse fra lysene fra land.

Hva nå? Det var åpenbart at vi ikke var riktig i forhold til renna, men i hvilken retning hadde vi bommet?

Valgte så å stole på radaren som viste et par ekkoer (staker) litt nord for oss. Vred båten 90 grader på baugpropellen og ga et par støt fremover. Loddet krøp opp sakte opp mot 2 meter igjen og etterhvert 2,5 og 3m. 

Vi listet oss langs med stakene videre mot hovedrenna med 4-5 meter på loddet mens kartet viste oss godt inne på sandbanken. Ingen god følelse.

Vel i havn passe utslitte pratet vi om det som hadde skjedd uten å finne noen god forklaring som ga mening der og da.

Neste morgen dro vi videre i grålysningen og skulle ut den andre renna mot nord øst videre mot Cuxhaven. Før det passerte vi der renna vi kom inn litt før vi kom frem til renna vi nå skulle ut, og da var det lett å se at ingen av stakene stemte med kartet.

De lå alle sammen 10-40 meter lengre mot nord i nordvestre renne og tilsvarende lenger øst i nordøstre renne.

Da plutselig ga ting mening. Vinterstormer som antagelig hadde flyttet litt både på banker og renner. Stakene var nok nylig blitt blitt flyttet av lokale krefter, men Navionisc sin kartoppdatering hadde ikke fått med seg dette. Antagelig pga at det var tidlig på året og/ eller at stakene nylig hadde blitt flyttet. Hvem vet....

På bildene under har jeg lagt inn en passerlinje fra husken på ca slik vi skulle kjørt i følge kartet den gang.

7AA09755-51E9-4DF3-BBB2-50E00AF2FEDA.png.91410ae33c5810b36cf4b906ffab5822.png312FBCDE-4B80-4944-8E3A-1F1E862A9E80_1_201_a.jpeg.225106d47f255ddbc0c4a666a261fc73.jpeg

Når jeg ser på kartet i dag, 12 år senere senere, ser jeg at det har blitt store forandringer siden vi gikk der.  Jeg hadde neppe gått inn der i mørket slik kartet ser ut i dag.

Nå er det knapt noen renne igjen på lavvann i NV renne og  den østre rennen har flyttet seg mye nærmere Nordeney

9188EFF0-CD43-40D4-8BB7-76AFC3FA627A.png.6937fcd7e4cf0f1acf08d5fa7ca2f6f5.png

Moralen får bli at man bør være ekstra forsiktig i fremmede farvann kontra det man kan være der man er kjent OG har lokal kunnskap.

Det at banker og renner flytter på seg i løpet av noen vinterstormer samt kart som ikke stemmer helt tidlig på våren er sikkert veldig normalt i de områdene, men det det tenkte ikke 2 sylferske nordmenn over i nattens mulm og mørke, vi som er vandt med 25 cm tidevann og grunn som ikke flytter seg med det første.

Mvh. SAP

sap_2000 skrev for 8 timer siden:

Hva er det som har skjedd med de opprinnelige båene som jeg regner med var reelle pga merkingen? 

Som Code0 sa sprengt vekk og det var i forbindelsen med gjennom gang av hele område Toneleia /  Portør de fant ny innseling til  Portør,  Litus Lux sektorlykt.

image.png.4766b8fa2c98d8d2f29bb648cfeb8579.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Flytende sjømerker, kart og sand/mudderbanker: Følg merkene og glem kartet. Dette er naturligvis umulig på svarte natta for de som mangler radar eller søkelys. Vi lå for noen år siden et par uker i Rudkøbing. Havnemyndighetene var ute flere ganger og flyttet staker grunnet sanddrift. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...