Jump to content

Tips til å erstatte Sønnak dual batterier

volvo_penta_

Recommended Posts

På 5 år er 2 batteripakker knekt (2 stk. sønnak dual 115A). Båt står med vedlikeholdslading hele året, med en ctek M300, noe jeg trodde var ensbetydende med å ta vare på batteriene. Symptomer er høy hvilespenning, godt over 13V, men null effekt ut av batterier. Batteritester bekrefter også defekte batterier, og båten virker normalt med andre batterier.
Vipper av lokket på batterier, og det er da for lite vann der, da etter ca. 2-3 års bruk. Er ikke borti at det er behov for slikt ettersyn/vedlikehold på andre batterier? Siden disse da ikke er vedlikeholdsfrie, er det mulig de krever vann fylling en gang i året?
Begynner å mistenkte laderen, om den egentlig er spesielt «smart» og regulerer ladespenning riktig ved å gå over i float etter en stund. En ctek M300, rundt 8 år gammel. Mulig denne pøser på for høy ladespenning?
Sist gang dette skjedde, tok jeg det opp med teknisk hor Sønnak. Den gang gikk mistanken til kjøleskapet som står på store deler av året, og teorien var da at hver gang kjøleskapet startet, fikk man et spenningsfall på batteripakken, hvor laderen senset dette og kicket inn med en ny lade syklus på allerede «toppladede» batterier, som kunne føre til et hard liv for batteriene.
Byttet batteriene, slo av kjøleskapet når båten ikke var i bruk, og endte nå opp med samme resultat. 

Burde kanskje vært nøyere med å slå av hovedstrøm når man ikke bruker båten, slik at det ikke er noe forbruk i det hele tatt som kan trigge laderen, og stadig nye lade sykluser? Selv om det ikke er noe høyt forbruk, er det jo noen instrumentlys/skjermer som er aktive med hovedstrøm på.
Vurderer nå å bytte både batterier og lader til noe annet.

1) Har noen forsag til hva man kan erstatte Sønnak dual batteriene med? Noen AGM batterier som kan passe bedre, som bruk til dual batterier? Det er felles start og forbruksbank. Burde nok ideelt sett vært splittet ut i to, men det må bli senere.

2) Når det gjelder lader, så lurer jeg på om denne kan være snillere mot batteriene, enn ctek’en jeg bruker nå. Ser ut som denne har flere moduser og kan stilles inn bedre:
https://www.maritim.no/victron-blue-smart-ip22-batterilader-bt-12v-30a-3-

Når jeg leser rundt på diverse forum, virker det som om jeg ikke er den eneste som har trøbbel med Sønnak dual, er disse kjent for å være dårlige?

Jeg har hatt Sønnak Dual både på start og forbruk, to ganger. Synes de taper seg unødvendig fort, både levetid og effekt. Jeg har nå gått for Biltema batterier, og det er en helt annen verden. Jeg tror kanskje ikke lading og bruksmønster hos meg er optimalt, men Biltema batteriene ser ut til å tåle det langt bedre enn Sønnak i alle fall.

Jeg tror ikke at batterier har godt av å stå på vedlikeholdslading kontinuerlig. Så jeg lader kun etter tur eller når de begynner å virke litt slappe. Slår alltid av hovedbrytere når jeg forlater båten. Jeg ser ikke helt poenget med å ha kjøleskapet stående på, det påvirker nok ikke situasjonen på en positiv måte...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har også vært å sett på biltema sine batterier, men så mange varianter som er er det ikke lett å velge.

Er det noen av disse fritidsbatteriene du gikk over til?

https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/fritidsbatterier/

Er det foresten noen hensikt å førsøke å fyllle på vann og lade batteriene på nytt? Eller har disse uansett nå fått seg en knekk og ikke vil være til å stole på.

Å fylle vann og lade på nytt er jo nesten gratis, så det kan være verdt et forsøk. De har nok fått seg en knekk, men om de holder en sesong til er det jo ren netto. Man bør sjekke vannivået minst en gang i året.

Mitt båtbruk har endret seg, så det blir nå stort sett daglig transport og lite turbruk. Så jeg har nå et 100Ah startbatteri fra Biltema med høy CCA, og et mindre startbatteri på forbrukssiden bare for å dekke opp det lille forbruket som er der. Lanterner og diverse. Så derfor har jeg ingen erfaring med Biltema sine forbruksbatterier. Men på start er de i alle fall gode. Har skiftet til Biltema i begge bilene pluss plentraktoren i år, så jeg har noen av dem i drift...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg er veldig godt fornøyd med mine tre Exide dual 80Ah i min båt. Mine er produsert 2015 og altså 8 år gamle. Jeg sjekker og etterfyller evt vann et par ganger i året. Batteriene har aldri vært utladet mer enn 50%. De står i en Nidelv 24 som går ca 100 timer i året. Om høsten passer jeg på at de er fulladet, kobler fra batteripolene, vasker/tørker overflaten og setter inn polene med vaselin. Batteriene står i båten på land om vinteren. Topplader før utsett om våren. I år kjørte jeg også en regenerering med min CTEK MXS10. Etterpå viste batteriesteren 95% og batteriene fungerer fortsatt godt. Jeg regner med å kjøpe samme batterier neste gang. 

Hulda har startbatterier bergnet for lastebil/truck. Det ene batteriet kjører på tiende året (start). Det andre kjører på ellevte året (baugpropell og ankerwinch). Sistnevnte er kontinuerlig koblet til CETEK (gammel) lader. Førstnevnte kontinuerlig koblet til Sterlig lader. Forbuket av vann er mindre enn en fylling pr år. La oss nå si tre etterfyllinger på 10 år. Jeg har to biler der batteriene runder 10 år (montert i 2013/14). Ingen av dem er fra Sønak. To er 'no name', to er Biltema. Ikke Gel eller AGM.

Vet ikke hvorfor batteriene holder så bra hos meg.

Pedaltom skrev for 2 timer siden:

Jeg er veldig godt fornøyd med mine tre Exide dual 80Ah i min båt. Mine er produsert 2015 og altså 8 år gamle.

Meget bra innlegg Pedaltom! Steller man batteriene riktig, varer de lenge (nesten uansett merke). Nå byttet jeg mine to forbruksbatterier (heavy duty semi traction med propper) som også gir strøm til truster. De er blitt behandlet slik du sier. Nå var de nede på 40% og 60% kapasitet, men jeg syntes det var greit å bytte de likevel. De var jo tross alt 10 år gamle.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Sende over saken til Sønnak, og ble oppringt av en hyggelig kar fra deres teknisk avdeling, men god kontroll på batterier og kjemien.
Ved åpne blybatterier, og konstant vedlikeholdslading gjennom hele året er det nok behov for langt hyppigere tilsyn av syrenivå, enn hva jeg har gjort, samt andre rutiner vedr. lading. Dette er nok med andre ord selvforskyldt. Vanligvis ellers fyller man ikke vann på batteriene på bilen flere ganger i året, men de står heller ikke på konstant lading.

Jeg nevnte at det bør på et klistremerke på toppen med denne info, da jeg vet flere i havna som har knekt disse batteriene, mest sannsynlig av samme årsak - overlading.

Som jeg nevnte og mistenkte innledningsvis, er det viktig å slå av hovedstrøm når man ikke bruker båten, da små forbrukere og event. krypstrøm, samt selvutladning av batteriet er med på å tvinge frem stadig nye ladesyklusser inn på et allerede fullt batteri. Et slik blybatteri som dette er laget for å tåle rundt 350 sykluser, ned til ca. 50 %. Antall sykluser når man langt raskere, ved å konstant vedlikeholdslade på denne måten.
Ved vinterlagring, er rådet og sjekke syrenivå og topplade før vinter, for så gjerne og koble fra batteripoler. Vedlikeholdslade hver 3 mnd. Selvutladingen er også langt mindre under kalde temperaturer.
Er fortsatt i tenkeboksen om laderen under vil kunne gi bedre kontroll på ladingen, da den har en del flere innstillinger, og enkel stying/overvåking fra app.

https://www.maritim.no/victron-blue-smart-ip22-batterilader-bt-12v-30a-3-

Litt andre tall for de som er interessert, sikkert kjent for mange:
Batteriet må aldri komme under 12.4 v da starter en kjemisk prosess (sulfatering?) og batteriet er da ferdig. 12.7v er maks hva batteriet tar til seg i blyplatene, og spenning over dette er kun «falsk» spenning» som ligger i elektrolytten. 
Ladespening v/25 grader bør være 14.4 v og vedlikehold (float) 13.7. Viktig på sjekke at laderen går ned på 13.7 etter en stund.

Det var såpas god teknisk forklaring, så jeg velger da å gi de ennå en sjanse, ved å forbedre lading, slå av hovedstrøm, frakopling om vinter osv.
Thansen kjører kampanje på disse nå, slik at 2 stk. nye er allerede i hus.

https://www.thansen.no/baat/elartikler/batterier-tilbehor/batteri-12v-115ah-syrebatteri-standard/n14783/pn1354004

Mc hatt orginal montert yuasa batteri 15 år før byttet, vedlikeholdsladet par ganger i løpet av vinteren lagret kaldt men tørt vinter.

Bil hatt orginal montert fra Mitsubishi og Toyota i 11 og 15 år, yuasa og Delphi batteri. Delphi batteri er i live ennå men ikke nok startstrøm til dra starter fort nok dieselmotor.

Lade de iblant spesielt før vinteren til bil og holder poler rene så varer de lenge . 

Har et sønnak dual kjøpt nå som skal lades med solcelle og victron så blir artig se lenge holder ,det skal drifte lensepumpe i ikke selvlensende båt og småtteri under bruk .

Det som kanskje mannen fra Sønnak burde lagt til er noe om hvor store batteriene er i forhold til ladekapasitet og strømtrekk. Det er først nå i sommer at mitt 225 Ah startbatteri ikke har kontinuerlig strømtrekk. Og som skrevet over, 10 år, konstant ladning fra landstrøm fra Sterling 1250 lader. Fylt vann ca. tre ganger på 10 år. Med så mange Ah ligger Sterling kun og holder batteriet på mellom 13,2- og 13,4 V. Strømtrekket fra noen LED'er har ikke vært nok til å starte en ny ladesyklus. Men det ville trolig gjentatte start av et kjøleskap forårsaket. 

volvo_penta_ skrev for 5 timer siden:

Ved åpne blybatterier, og konstant vedlikeholdslading gjennom hele året er det nok behov for langt hyppigere tilsyn av syrenivå, enn hva jeg har gjort, samt andre rutiner vedr. lading. Dette er nok med andre ord selvforskyldt.

Interessant at han opplyste deg om dette. Men hva sa de som solgte deg batteriene om bruk og vedlikehold? Fikk du med et datablad eller en manual som fortalte deg om hvordan du skulle bruke og vedlikeholde batteriene? Min erfaring er at det får du ikke om du spør engang, du må lete sjæl på nettet. Her har leverandørene en vei å gå når det gjelder informasjon.

volvo_penta_ skrev for 5 timer siden:

Batteriet må aldri komme under 12.4 v da starter en kjemisk prosess (sulfatering?) og batteriet er da ferdig.

Nja, det der er en sannhet med visse modifikasjoner. 

Komodo skrev for 13 timer siden:

Men hva sa de som solgte deg batteriene om bruk og vedlikehold? Fikk du med et datablad eller en manual som fortalte deg om hvordan du skulle bruke og vedlikeholde batteriene?

Batterine er kjøpt via en Bilxtra forhandler, og de hadde ingen kompetanse på dette området. Betjeningen der visste heller ikke at dette er batterier som kan åpnes på toppen ved å ta av hele lokket, for fylling av vann. Disse batteriene ser tilsynelatende vedlikeholdsfrie ut, med et flatt deksel som dekker over hele toppen av batteriet. Jeg tipset Sønnak om en klistrelapp på toppen bør på, for å opplyse om dette, da jeg vet det er flere som har knekt batterier av samme årsak.

volvo_penta_ skrev 26 minutter siden:

Batterine er kjøpt via en Bilxtra forhandler, og de hadde ingen kompetanse på dette området. Betjeningen der visste heller ikke at dette er batterier som kan åpnes på toppen ved å ta av hele lokket, for fylling av vann. 

Og der er du egentlig ved essensen av mitt poeng.

Slike forhandlere burde ikke fått lov til å selge batterier, og det burde Sønnak ta et ansvar for. Er det du som har gjort en feil som eier av batteriene, eller er det forhandleren som ikke har kunnskap og kompetanse, og ikke har opplyst deg om hvordan du skal bruke og vedlikeholde produktet du kjøper? Jeg mener at leverandøren (Sønnak) og forhanlderen (Bilextra) må ta ansvar når de selger et produkt. Klistremerket som du etterlyser er en bra ting, i tillegg bør det der vises til en manual + datablad som man kan finne på nettet. 

Komodo skrev for 6 timer siden:

Batterine er kjøpt via en Bilxtra forhandler, og de hadde ingen kompetanse på dette området.

Du @Komodo, etterlyser kunnskap hos betjeningen hos en bilutstyrsbutikk, hvor mange av deres tusenvis av produkter forventer du den stakkars ekspeditøren skal ha detaljkunnskap om? Og nå blir jeg vel uthengt som kverulant. Det får så være.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 2 minutter siden:

Du @Komodo, etterlyser kunnskap hos betjeningen hos en bilutstyrsbutikk, hvor mange av deres tusenvis av produkter forventer du skal ha detaljkunnskap om? Og nå blir jeg vel uthengt som kverulant. Det får så være.

Kverulanter er vi vel hele gjengen her, så det får vi tåle.

Jeg har ikke noe fasitsvar på hva som er lurest, og det blir alltids et kompromiss med hva som er mulig å få til i praksis. Men jeg mener nå at leverandøren (Sønnak) burde stille noen krav til forhandlerne, samtidig som at leverandøren burde gå litt i seg selv mtp. hva de gir av informasjon til både forhandler og kunde. @volvo_penta_ har foreslått et klistremerke på batteriet med litt info, jeg foreslo et tillegg med at klistremerket viser til manual og datablad. I tillegg burde forhandlerne ha slike manualer og datablader tilgjengelig i butikken. 

Ser poenget ditt i at ekspeditørene i en bilutstyrsbutikk ikke kan ha detaljkunnskaper om hvert eneste produkt de selger, men det burde på en relativt enkel måte være mulig å dokumentere at kunden har fått den informasjonen han trenger for å bruke og vedlikeholde batteriene sine på riktig måte. Det gjelder jo alt fra å fylle på vann til ladespenning og floatspenning. Jeg har ved flere anledninger kjøpt batterier i forskjellige butikker, og aldri fått noe slik dokumentasjon selv om jeg aktivt har spurt etter det. De blir svar skyldig hele gjengen. Her burde Sønnak stilt krav til hvordan produktene deres skal selges.

Komodo skrev for 5 timer siden:

Jeg har ikke noe fasitsvar på hva som er lurest, og det blir alltids et kompromiss med hva som er mulig å få til i praksis. Men jeg mener nå at leverandøren (Sønnak) burde stille noen krav til forhandlerne, samtidig som at leverandøren burde gå litt i seg selv mtp. hva de gir av informasjon til både forhandler og kunde. @volvo_penta_ har foreslått et klistremerke på batteriet med litt info, jeg foreslo et tillegg med at klistremerket viser til manual og datablad. I tillegg burde forhandlerne ha slike manualer og datablader tilgjengelig i butikken. 

Helt enig, Spør en så får en datablad  http://www.frihavne.com/wp-content/uploads/2023/06/SE1853-D05110C18-A_TechnicalDataSheet.pdf

Har god erfaring med  SF1853 SØNNAK PROF POWER 185Ah holder 10 til 12 år.

Satte det beste i Garasjen sist jeg bytta etter 11 år.  det ble 15 år.

Har 2 separate banker a 2 batterier  for å få 24 V trøsteren. mener at en bør starte ladind når  en har tappet ned til 55%. og kontrollere  veske nivå i cellene etter erfaring.

Har ikke seperat start batteri. Bortkasta plass og penger.

Sønak har en stor feil  når de skriver dette om syrebatterier når en må fylle på vann år om annen, da blir betjeningen også lurt. og når det er en svær klistrelapp over syrelokka som styrker opp om at de er vedlikeholdsfri.

"""– Helt vedlikeholdsfritt med en unik batterikonstruksjon som gir overlegen beskyttelse mot kraftige vibrasjoner og støt."""

image.png.e7fec4e19952e6eff2b0ce79aec70be2.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

En saftig digresjon, men linket til butikkansattes kompetanse.

Jeg kjøpte meg den største høytrykkspyleren til Biltema. Rett og slett fordi den kom sist i en test. Leste bruksanvisningen. 'Må ikke kobles til trikkevann', låt ikke bra. Men nå skal ikke jeg ha den borti trikker. Lenger uti: 'Må ikke kobles til drikkevann', og så var det noe uforståelig om tilbakeslagsventil. Ringte butikken, de hadde ikke noen god forklaring. Ringte til kundeservice, rask betjening. De kunne heller ikke skjønne hva meningen var. Så min melding var at jeg ville levere tilbake spyleren, i og med at vi i Norge ikke skiller mellom industri- og drikkevann. Kundeservice kontaktet hovedkontoret i Sverige på en fredag. Mandag kom info. som e-mal: 'Grunnet krav til vannmengde, må ikke spyleren kobles til en vanlig kran (type kjøkken) i og med at det vanligvis sitter en innsnevring og/eller sil i kranen som vil kunne gi redusert vannmengde'. 

Så da beholder jeg spyleren. 

Så mitt utgangspunkt er ikke hvor stor kunnskap personen bak disken har, men hvilken evne/interesse foretaket har til å fremskaffe korrekt informasjon. 

Beklager igjen, avsporing.

volvo_penta_ skrev for 23 timer siden:

Batteriet må aldri komme under 12.4 v da starter en kjemisk prosess (sulfatering?) og batteriet er da ferdig. 

Var ikke den uttalelsen fra ekspertisen hos Sønnak litt voldsom? Batteriet må ALDRI under 12.4V, for da er batteriet FERDIG!

Basert på forskjellige tabeller så har batteriet ved 12.4v 60-80% soc. Ja, vil tro batteriet vil vare en stund da... Jeg personlig lar mitt Scanbatt forbruksbatteri droppe til 12.0V før jeg  stopper forbruk, og lader alltid opp før båten blir stående til neste gang. Jeg er nå på sin femte sesong, fortsatt velfungerende. Godt mitt Sønnak Dual er byttet ut, for de tåler tydeligvis ikke mye bruk, av det jeg betrakter som ganske normalt for et forbruksbatteri. 

Hulda skrev 27 minutter siden:

En saftig digresjon, men linket til butikkansattes kompetanse.

Du skal ikke kimse av butikkbetjening som vet hva de selger. Kanskje en ide å prøve bollene til Karin?

image.png.99054c48f7fdb9538187aa5bea7c50d4.png

Kan også anbefale å legge turen innom Havkatten på Vesterøy. Pål plukker ut de beste råvarene til butikken sin. Han vet hvordan man skal behandle råvarene, og alle foredlede varer er produsert i butikken:

image.png.df2d2bfb93a0e1d84e779dec27e98e54.png

Komodo skrev for 2 timer siden:

Kan også anbefale å legge turen innom Havkatten på Vesterøy.

her er  resten av historien

https://www.f-b.no/festen-fortsetter-for-pal-66-plutselig-sa-det-pang/s/5-59-2589496

kan ikke bli beskylt for diskrimering  Mer om kanelbollene

https://www.f-b.no/karin-bakte-og-solgte-6-000-kanelboller-i-fjor-vi-haper-a-fa-til-enda-mer-na/s/5-59-2994832

Nå er det balanse.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg var i kontakt med produktansvarlig i Exide i 2019 for å få greie på produksjonsåret for mine batterier. Det står bare stemplet inn en kode på batteriene. Han fortalte meg da både at det var åpne celler og hvordan de kunne åpnes. Han fortalte meg samtidig at hvis jeg ladet batteriet under 50% måtte ikke vente for mange timer med å lade opp igjen hvis jeg ville unngå problemer sulfatering. Han mente tydeligvis ikke at batteriene dør umiddelbart. 

Jeg har forøvrig mine batterier i batteribokser, og laget et lite verktøy av en bukket stålstrimmel for å slippe å løfte batteriene når jeg åpner cellene. 

Sørlandet2 skrev On 23.6.2023 at 14.50:

Var ikke den uttalelsen fra ekspertisen hos Sønnak litt voldsom? Batteriet må ALDRI under 12.4V, for da er batteriet FERDIG!

Jeg ordla meg nok litt feil ved å si at det er ferdig, for å sitere sønnak ordrett:

"Ved spenning under 12.4V starter sulfateringsprosessen, som er skadleig for batteriet. Han sa derfor at ved kjøp av batterier bør man ta med seg voltmeter i butikken, og kontrollere at spenningen er 12.4V. Det holder at det er 12.41V, da den kjemiske sulfateringsprosessen startet nøyaktig på 12.4V og under."

Det kan godt være at batteriene tåler kortere perioder under, for så å bli ladet opp igjen, men å ligge langvaring under hørtes ikke bra ut.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...