Jump to content

Tips til å erstatte Sønnak dual batterier

volvo_penta_

Recommended Posts

volvo_penta_ skrev 36 minutter siden:

Jeg ordla meg nok litt feil ved å si at det er ferdig, for å sitere sønnak ordrett:

"Ved spenning under 12.4V starter sulfateringsprosessen, som er skadleig for batteriet. Han sa derfor at ved kjøp av batterier bør man ta med seg voltmeter i butikken, og kontrollere at spenningen er 12.4V. Det holder at det er 12.41V, da den kjemiske sulfateringsprosessen startet nøyaktig på 12.4V og under."

Det kan godt være at batteriene tåler kortere perioder under, for så å bli ladet opp igjen, men å ligge langvaring under hørtes ikke bra ut.

Det hørtes bedre ut ja. ? Sammtidig så burde vel en oppegående forhandler påse at batteriene på lager blir vedlikeholdt, for å unngå å selle batterier som har stor utladning, og blitt påført skade. Men det er nok ikke slik.. 

Er jo nesten rart at ikke batteriprodusentene leverer en bruksanvisning ved salg av batterier, som også har en garanti. Jeg har heller ikke vert i stand til å finne veiledning på hjemmesidene til Sonnak. Litt rart. 

volvo_penta_ skrev for 3 timer siden:

Jeg ordla meg nok litt feil ved å si at det er ferdig, for å sitere sønnak ordrett:

"Ved spenning under 12.4V starter sulfateringsprosessen, som er skadleig for batteriet. Han sa derfor at ved kjøp av batterier bør man ta med seg voltmeter i butikken, og kontrollere at spenningen er 12.4V. Det holder at det er 12.41V, da den kjemiske sulfateringsprosessen startet nøyaktig på 12.4V og under."

Ja, det forandrer jo saken noe. Men enten er jeg feilinformert fra før, eller så stemmer ikke dette heller.

At sulfateringsprosessen starter digitalt på 12,4V synes jeg høres merkelig ut. Jeg har levd i troen på at det dannes et sulfatbelegg på blyplatene straks man begynner å tappe dem for energi, og at det er en analog prosess som starter straks man begynner å tappe dem ned. Når batteriet lades opp vil sulfatbelegget reverseres under  elektronvandringen mellom platene. Det som imidlertid ofte omtales som "sulfat" er at sulfatbelegget har krystallisert seg på platene. Det skjer når batteriene blir stående over tid uten å lades opp og er irreversibelt. 

Med fare for at jeg sprer feilaktig propaganda her så får dere heller arrestere meg hvis jeg tar feil :wflag: @Joerg Becker kanskje?

I grunn er din oppfatning av saken helt riktig, Komodo.
Sulfatering er faktisk selve funksjonen som et blybatteri gjør ved utlading, og omvendt ved lading.
Fin til grovt, og så fra grov til fin sulfat igjen.
Dette er selve kjemien, ellers kan et blybasert batteri ikke virke.

Skadelig sulfatering derimot er det som gjør selve sulfatet til større klumper,
som kun kan brytes ned igjen med høy spenning og over lang tid.
Det er ikke mulig å forhindre forfallet over tid (ikke en gang med konstant økt spenning).

Den der omtalte grensen på 12.4V gjelder alminnelig, til orientering, siden det aldri
nevnes legeringer i batteriet, syrekonsentrasjon, eller temperaturer (varierer for mye ved
vanlig bruk utenfor labor-betingelser, og enda verre forskjell mellom cellene).

Jeg f.eks. pleier å betegne denne grensen med "ved lagring med spenning nedenfor 12.5V".
Sulfatering til tykke klumper vil da akselerere uansett, f.eks. med hver dag et kjøretøy er parkert.
Mindre forbrukere vil da dra spenningen enda mere ned og ødelegge det batteriet rimelig fort.
(NB: et startbatteri som har reduser kapasitet <80% er ferdig dødsdømt, brukes da ikke lengre i kjøretøy da start oppgaven må kunne garanteres. f.eks. drosje, redningsfartøy, politi, brannbil etc, og da altså båt også, uansett om det gjelder fritids- eller yrkesbåt.)

:seeya:
Jørg     

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

NB: Jeg skrev det vel siden 2008 allerede:
Min mening er at Sønnak Dual er bare møkk.
Jeg vet ikke om ett tilfelle som ikke måtte bytte dette batteriet innen 2 år.
De som mener å oppleve lengre levetider av "dette" ble vanligvis lurt av et sammenspill,
f.eks. flere batterier som gjør det vanskeligere for hvermannsen å oppdage noe pågående funksjonssvikt fort.
Jeg selv kjøpte slik flere ganger som billige testbatterier.
Og t.o.m. dem, på tross av regelmessig lading og lite utlading og frostfritt lagring, klarer seg ikke i mer enn 3 år.
Så, bare å styre unna, dessuten Sønnak alminnelig, men det er bare min mening.

:fishing:
Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Roger jo skrev 5 minutter siden:

Brom sier dette

https://broom.tv2.no/sporbroom/question/72791/sulfatering-av-batteri-er-brukerfeil/
==>
Det er enkelt sagt andelen bly som er årsaken for rask sulfatering.
Eldre batterier har overlevd lengre siden dem a) hadde mer bly inne og b) færre
forbrukere å støtte mens kjøretøyene står.
Mange batterier blir rett og slett tømt av bare styringer og minner ved parkering.
Dras batteriet da regelmessig under 12.5V da går det fort.

En Blekke fra Sønnak (==> Exide...)

https://jenskleven.no/wp-content/uploads/2017/06/Sulfatering-hva-er-det.pdf
==>  Kort sagt omtales her en "Desulfaterer", et velkjent produkt av flere produsenter.
Funker forresten bra. Bare at en ikke må håpe på kjappe resultater,
for det tar måneder (grunnen bruk av bare lav energi, enhetene brukes forebyggende?

.

Joerg Becker skrev 26 minutter siden:

Min mening er at Sønnak Dual er bare møkk.
Jeg vet ikke om ett tilfelle som ikke måtte bytte dette batteriet innen 2 år.

Helt enig Ser det i returbatterikassa i båtforeningen 60\70 % Sønnak Dual.

Mener nå de lager gode batterie og  har god erfaring med  SF1853 SØNNAK PROF POWER 185Ah holder koken 10 til 12 år.,

Når en kjøper batteri med "V1" til en båt som hopper og slår er det ikke  batteriet sin feil men eieren/ selger.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev 29 minutter siden:

Mener nå de lager gode batterie og  har god erfaring med  SF1853 SØNNAK PROF POWER 185Ah holder koken 10 til 12 år.,

Når en kjøper batteri med "V1" til en båt som hopper og slår er det ikke  batteriet sin feil men eieren/ selger.

Da får vi vente på din utvidete erfaring når dine nåværende erstattes med nyere fra Sønnak.
Ang vibrasjon og slag.
Da er jeg enig med på hurtiggående motorbåt, men på seilbåt mener jeg
er det nok kun krenging som er noe utfordring.
Og da også bare på forholdsvis få båter, og sjelden, for de færreste går lengre enn i helgene og ferietid.

volvo_penta_ skrev On 22.6.2023 at 14.39:

Litt andre tall for de som er interessert, sikkert kjent for mange:
Batteriet må aldri komme under 12.4 v da starter en kjemisk prosess (sulfatering?) og batteriet er da ferdig. 12.7v er maks hva batteriet tar til seg i blyplatene, og spenning over dette er kun «falsk» spenning» som ligger i elektrolytten. 
Ladespening v/25 grader bør være 14.4 v og vedlikehold (float) 13.7. Viktig på sjekke at laderen går ned på 13.7 etter en stund.

Det var såpas god teknisk forklaring, så jeg velger da å gi de ennå en sjanse, ved å forbedre lading, slå av hovedstrøm, frakopling om vinter osv.
Thansen kjører kampanje på disse nå, slik at 2 stk. nye er allerede i hus.

Bra innlegg men vil bare korrigere litt

At sulfatering starter på 12,4 volt er litt upresist Sulfatering starter med en gang man fyller syre på batteriet og blir større dess lavere spenning det er på det og dess lengre det har denne lave spenningen, Og så må man heller ikke glemme at høy temperatur også er svært ugunstig

Lars H. skrev On 23.6.2023 at 12.37:

Du @Komodo, etterlyser kunnskap hos betjeningen hos en bilutstyrsbutikk, hvor mange av deres tusenvis av produkter forventer du den stakkars ekspeditøren skal ha detaljkunnskap om? Og nå blir jeg vel uthengt som kverulant. Det får så være.

Att hver ekspetitør sitter på all kunnskap kan man vel ikke forvente, men at alle ekspititører vet hvem som har fagkkunnskap på de forskjellige varene, bør man kunne forvente i alle faghandler.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...