Jump to content

Hvorfor kommer det ladealarm ved kjøring av SE80 baugpropell?

Chrisa

Recommended Posts

Jeg har montert ny baugpropell i min B39C i år, men det har oppstått et irriterende ladeproblem.

Jeg har en SE80 med Optima redtop i baug. ca 2m med 70mm2 kabler. Jeg har også et nytt AGMbatteri til start som står ved kartbordet. Disse er parallelkoblet med 50mm2 kabler for lading. Begge batteriene og kabler er altså nye.

Forbruk er 200AH Lithium.

Batteriene lades av en standard dynamo på en D2-40, 115A. Det går en egen ladekabel (50mm2) fra dynamo til et skille, Victron Argofet 200-2. Denne står midskips ved batteribanken. Her splittes da ladingen i to. En output til startbatteri og en output til forbruksbatteri. Dynamoens sense er tilkoblet forbruk.

Når jeg kjører baugpropellen oppstår det naturligvis et spenningsfall. Siden baug og start er parallelkoblet, oppstår det det samme spenningsfallet over startbatteriet. Dette oppdager ladesystemet til Volvo D2-40, og systemet avgir en ladealarm.

Jeg har fulgt dette live med et voltmeter. Når spenningen kommer under 13v ca, så iverksettes ladealarmen. Når jeg stopper baugpropellen, jobber dynamoen opp spenningen igjen, og når spenningen er høy nok, slukkes alarmen.

Er det andre som har vært borti dette? Hva ble evt løsningen?

Se bilde for illustrasjon av hvordan systemet er oppbygget.

strm.jpg.a55521fcc03154ae33ef6bdd20223282.jpg
Chrisa skrev 36 minutter siden:

Når spenningen kommer under 13v ca, så iverksettes ladealarmen. Når jeg stopper baugpropellen, jobber dynamoen opp spenningen igjen, og når spenningen er høy nok, slukkes alarmen.

Vet ikke om du får en akustisk alarm eller bare ei lampe? Synes uansett det er litt pussig at du får alarm allerede på 13V. 

Uansett. Hvis opplegget ditt fungerer bra, du har god skyv i trusteren, og spenningsfallet ikke er større enn at du kan leve med det, så ville jeg bare slått av alarmen (hvis den er akustisk). Dersom du mister effekt, og spenningsfallet er større enn du liker, vil jeg foreslå å sette inn et optima til i parallell. Et slikt optimabatteri er egentlig litt lite til å forsyne en SE80, og kablene bakover på 50mm2 er litt tynne. 

Komodo skrev 2 minutter siden:

Vet ikke om du får en akustisk alarm eller bare ei lampe? Synes uansett det er litt pussig at du får alarm allerede på 13V. 

Jeg leser av spenningen via victron appen. Har spenningsmåling på start og forbruk. Er nok noe treghet her, så spenningen er nok lavere før alarmen går. Dynamo henter også fort inn spenningen igjen. anslår 3 sekunder.

Er godt skyv i thruster.

Kommer en pipelyd med bilde av et batteri i display. Har D2-40 med EVC. Du tenker da på "på mute" knappen for å slukke den akustiske alarmen? Eller kan man legge inn delay slik at systemet må "føle" litt lenger før den avgir alarm,

Chrisa skrev 3 minutter siden:

Er godt skyv i thruster.

Hvor lenge? Du bør ha god skyv i minst 30 sekunder.

Kommer en pipelyd med bilde av et batteri i display. Har D2-40 med EVC. Du tenker da på "på mute" knappen for å slukke den akustiske alarmen?

Vet ikke hvordan det er på din svenske, men på min Yanmar er det vippebrytere på panelet slik at du kan velge om du vil ha alarmer eller bare lamper. 

Eller kan man legge inn delay slik at systemet må "føle" litt lenger før den avgir alarm,

Aner ikke. 

39 minutes ago, Chrisa said:

Jeg leser av spenningen via victron appen. Har spenningsmåling på start og forbruk. Er nok noe treghet her, så spenningen er nok lavere før alarmen går. Dynamo henter også fort inn spenningen igjen. anslår 3 sekunder.

Er godt skyv i thruster.

Kommer en pipelyd med bilde av et batteri i display. Har D2-40 med EVC. Du tenker da på "på mute" knappen for å slukke den akustiske alarmen? Eller kan man legge inn delay slik at systemet må "føle" litt lenger før den avgir alarm,

er mye som spiller inn her. Hvor henter din victronenhet spenning fra? hvor måler alarm spenning? som Komodo påpeker er selv 50mm2 lite for en SE80. Da får du spenningsfall på vei til thruster. Godt mulig det er helt ok, men greit å vite hvor alarmen går. Går kabel til thruster via panel/sikringsskap og det er der du får alarm er det kanskje ikke så rart. 

Vittig skrev 15 minutter siden:

er mye som spiller inn her. Hvor henter din victronenhet spenning fra? hvor måler alarm spenning? som Komodo påpeker er selv 50mm2 lite for en SE80. Da får du spenningsfall på vei til thruster. Godt mulig det er helt ok, men greit å vite hvor alarmen går. Går kabel til thruster via panel/sikringsskap og det er der du får alarm er det kanskje ikke så rart

Victron sin batterimonitor har ikke noe med alarmen å gjøre. Glem den. Denne har jeg kun nevnt fordi den gir meg info om spenningsfallet ved bruk av thruster og informasjon om at spenningen jobber seg opp igjen når jeg ikke bruker thruster. Shunten har sensorer på Startbatt og forbruksbatt. Kunne gjort samme jobben med et multimeter, men det har jeg ikke gjort enda.

Jeg har et helt standard D2-40 system med EVC. Så systemet/alarmen måler vel da spenningen gjennom B+ antar jeg, altså startbatteri.

Thruster har eget batteri i baugen og egne 70mm2 kabler som er 1m hver vei, jfr manual til sleipner. Den 50mm2 kabelen som går bakover til startbatt var kun tiltenkt lading og "hjelp" da jeg fikk beskjed om at et optima red top leverer nok alene.

Komodo skrev 51 minutter siden:

Hvor lenge? Du bør ha god skyv i minst 30 sekunder.

Har kjørt max 10 sec. Har ikke prøvd mer. Skal testes.

Komodo skrev 1 time siden:

Dersom du mister effekt, og spenningsfallet er større enn du liker, vil jeg foreslå å sette inn et optima til i parallell. Et slikt optimabatteri er egentlig litt lite til å forsyne en SE80, og kablene bakover på 50mm2 er litt tynne.

Jeg tror du er inne på noe her.

Hei..... jeg akkurat samme setup med samme problem, dog med anden type batterier og en VP d1-30. EVC panelet får sin spændings information fra MDI boksen der sidder på siden af motoren. Dynamoen stopper ikke med at lade men kan ikke holde spændingen oppe når motoren går i tomgang og så kommer alarmen når der bliver lagt en stor belastning på. Jeg har søgt mange steder uden at finde nogen løsning og har nu lavet en relæ funktion som bryder alarm bipperen når thrusteren tændes.

Alarmen er "by design" fra VP.  Spenning under 13V målt av MDI (som er på start-kretsen) i mer enn 10 sek. når motoren går, gir alarm.

Å "lure" MDI boksen skal være teknisk mulig, men neppe den enkleste løsningen. Har du prøvd med optima batteriet alene?

Sørine skrev 11 minutter siden:

Hei..... jeg akkurat samme setup med samme problem, dog med anden type batterier og en VP d1-30. EVC panelet får sin spændings information fra MDI boksen der sidder på siden af motoren. Dynamoen stopper ikke med at lade men kan ikke holde spændingen oppe når motoren går i tomgang og så kommer alarmen når der bliver lagt en stor belastning på. Jeg har søgt mange steder uden at finde nogen løsning og har nu lavet en relæ funktion som bryder alarm bipperen når thrusteren tændes.

God info, og en god idè! Alt er jo nytt, så det er ikke noe galt med systemet. Er bare lyden som er irriterende.

Hvor er bipperen installert?

StorStas skrev 14 minutter siden:

Har du prøvd med optima batteriet alene?

Nei, har ikke prøvd det.

Chrisa skrev 14 minutter siden:

jeg fikk beskjed om at et optima red top leverer nok alene.

Sleipner er litt knepne når de anbefaler batteristørrelse. Jeg tror det rett og slett er for å holde prisen nede på totalkostnaden ved å installere en Sleipner truster. Hvis folk hadde fått greie på at de burde legge dobbelt så mange kroner på bordet i batterier for å mate trusteren med strøm, så hadde kanskje mange vegret seg for å installere truster, evt. kjøpt en mindre. Sleipner lever av å selge trustere, ikke batterier. 

Hos meg begynner ikke ladelampa å lyse (har også SE80), men jeg har et 180Ah startbatteri på ca 1100 CCA, og det er koblet i parallell med alle forbruksbatterier når trusteren kjører og får drahjelp av dem. Dette er koblet med et konvensjonelt relè, altså ikke et VSR rele som kobler ut når spenningen faller under f.eks. 12,8V. Har ikke batteri framme ved trusteren, men 95mm2 kabler mellom startbatteriet og trusteren. 

Komodo skrev 7 minutter siden:

Hos meg begynner ikke ladelampa å lyse (har også SE80), men jeg har et 180Ah startbatteri på ca 1100 CCA, og det er koblet i parallell med alle forbruksbatterier når trusteren kjører og får drahjelp av dem. Dette er koblet med et konvensjonelt relè, altså ikke et VSR rele som kobler ut når spenningen faller under f.eks. 12,8V. Har ikke batteri framme ved trusteren, men 95mm2 kabler mellom startbatteriet og trusteren.

Så med mer AH og mer CCA, blir spenningsfallet over batteriet mindre? Da er det hvertfall tydelig at jeg må ha et batteri til i baugen. Evt dra frem en 50mm2 til.

Chrisa skrev 37 minutter siden:

Så med mer AH og mer CCA, blir spenningsfallet over batteriet mindre? Da er det hvertfall tydelig at jeg må ha et batteri til i baugen.

Ja, jeg ville kanskje gått for det.

Chrisa skrev 37 minutter siden:

Evt dra frem en 50mm2 til.

Det er en mulighet, men fordrer at du har et sprekt startbatteri som gir rikelig med strøm når du ønsker. Evt. så kan du i tillegg gjøre som jeg, altså laske start og forbruk med et kraftig rele som du styrer med D+ fra dynamoen. Da får du drahjelp i fra forbruk i tillegg til startbatteriet. I tillegg til å legge fetere kabler altså. 

Timmeeh skrev 7 minutter siden:

Hva med å bruke batteriet alene til thrusteren, og holde det adskilt fra resten av systemet. DC-DC lader fra forbruksbatteri til thrusterbatteri? 

Når spenningsfallet på startbatteriet blir så stort at ladealarmen går, tyder det på at trusteren trekker så mye strøm den bare klarer gjennom de lange sugerørene (les; 50mm2 kablene bak til startbatteriet). Dersom han kutter denne tilførselen vil trusteren få vesentlig mindre mat. 

Dette er egentlig så enkelt at en SE80 trekker veldig mye strøm, og det må den ha for å gi den effekten man ønsker. Hvis ikke hadde man jo satt inn en SE60, som er vesentlig lettere i matveien. Det eneste som monner er å gi den mer strøm. Dvs. flere og større batterier. Det er egentlig ikke kapasiteten til batteriene som er interessant, men evnen til å gi fra seg strøm, altså CCA-verdien. Men dette følger jo hverandre i en viss grad. Dessuten er det slik at jo mindre spenningsfall man får i batteriet når trusteren kjøres, jo lengre levetid får man på batteriet. Et batteri som tynes ned i 7-8 volt på polene når man kjører trusteren gir ikke bare dårlig effekt på motoren, det får også vesentlig redusert levetid. Båtmagasinet hadde forresten en artikkel på akkurat det der for mange år siden. De hadde en Viknes 1030 med SP75 (så vidt jeg husker), og et 140Ah startbatteri som forsynte trusteren (etter anbefaling fra Sleipner). Det batteriet ble ikke gammelt, og båten gikk gjennom en oppgradering for å øke effekten. 

Timmeeh skrev 9 minutter siden:

Hva med å bruke batteriet alene til thrusteren, og holde det adskilt fra resten av systemet. DC-DC lader fra forbruksbatteri til thrusterbatteri? 

Ja, har vurdert det. Hva tenker du om størrelse? En victron 12/12 -30A koster jo like mye som et optima redtop.

Ingen erfaring over tid her, men et red top leverer jo 800A og en 6hk thruster var oppgitt til 530a.

Kort avstand mellom batteri og thruster gir jo lite spenningstap, og du holder dynamoen og ladekretsen ellers utenom. 

ang størrelse på laderen, så trenger ikke denne være så stor siden man bruker thrusteren til eller fra kai. Og etter bruk får den god tid å lade opp batteriet i de fleste tilfeller, enten på tur med motor/solceller hva enn du har, eller til kai på landstrøm. Ser de har både 18 og 30 A størrelse, antar begge vil gjøre nytten. 

nå har sikkert komodo mer erfaring med nevnte thruster, og satt seg inn i systemet ditt bedre enn jeg har. Jeg bare tipser om at skulle jeg montert thruster, hadde jeg valgt dette oppsettet. Det eliminerer ihvertfall problemet ditt med ladealarmen. Men kanskje er batteriet for lite? Antageligvis holder det og vil fungere fint. 

redigert litt. 

Komodo skrev 39 minutter siden:

Når spenningsfallet på startbatteriet blir så stort at ladealarmen går, tyder det på at trusteren trekker så mye strøm den bare klarer gjennom de lange sugerørene (les; 50mm2 kablene bak til startbatteriet). Dersom han kutter denne tilførselen vil trusteren få vesentlig mindre mat. 

Joda, det tyder jo på at den har nok strøm idag. Og jeg er jo enig i din påstand om at man får aldri for mye strøm tilgjengelig for store forbrukere som dette.

men kanskje vil alarmen gå likevel om han setter inn et ekstra red top batteri? Spenningsfall blir det uansett når man drar igang thrusteren med to batteri fremme. 

Timmeeh skrev 28 minutter siden:

Ingen erfaring over tid her, men et red top leverer jo 800A og en 6hk thruster var oppgitt til 530a.

Du kan ikke tenke levert strøm på den måten i forhold til CCA-verdi.

Timmeeh skrev 13 minutter siden:

Joda, det tyder jo på at den har nok strøm idag.

Det er mulig, men det kan også hende at han hadde fått seg en positiv overraskelse ved å sette inn et batteri til slik at trusteren får enda mer strøm, og at han får enda høyere spenning på klembrettet. Effekt = strøm x spenning.

Chrisa skrev 57 minutter siden:

Kan ikke gå ned på trusterkapasitet nei. Tenker også at et batteri til i baug hadde gjort susen.

Det du bør gjøre er å rigge deg til med to multimetere med lange ledninger og krokodilleklemmer. Plasser multimeterene slik at du ser dem i førersetet. Sett ett ledningsett på batteriet framme, og ett på startbatteriet. Lad opp batteriene før test. Så kjører du ut og kjører trusteren fire ganger. Først 5sek, så 10sek, 20sek og 30sek. Noter deg verdiene og legg dem ut i tråden her. La batteriene hvile litt mellom hver gang. Etter denne testen vet vi om batteriene blir unødvendig plaget under bruk eller ikke. Testen koster deg nesten ingenting, og den forteller deg hva du bør gjøre. 

Komodo skrev 3 minutter siden:

Det du bør gjøre er å rigge deg til med to multimetere med lange ledninger og krokodilleklemmer. Plasser multimeterene slik at du ser dem i førersetet. Sett ett ledningsett på batteriet framme, og ett på startbatteriet. Lad opp batteriene før test. Så kjører du ut og kjører trusteren fire ganger. Først 5sek, så 10sek, 20sek og 30sek. Noter deg verdiene og legg dem ut i tråden her. La batteriene hvile litt mellom hver gang. Etter denne testen vet vi om batteriene blir unødvendig plaget under bruk eller ikke. Testen koster deg nesten ingenting, og den forteller deg hva du bør gjøre. 

Det skal jeg prøve!

Komodo skrev 11 minutter siden:

Du kan ikke tenke levert strøm på den måten i forhold til CCA-verdi.

Jeg er klar over det. Teoretiske tall. Likevel gir det en pekepinn på hva som er nok og ikke. Men nå ser jeg dere går dere utover min interesse her, trådstarter er nok i gode hender :thumbsup:

Chrisa skrev for 2 timer siden:

Så med mer AH og mer CCA, blir spenningsfallet over batteriet mindre? Da er det hvertfall tydelig at jeg må ha et batteri til i baugen. Evt dra frem en 50mm2 til.

Jeg tenker at du nesten har ‘for god’ kabling frem til Optima/thruster. Det er derfor SE80 klarer å trekke såpass mye strøm fra startbatteriet at dynamo ikke klarer å holde spenningen høy nok til å unngå alarm. Det tyder gjerne også på at thruster ville blitt litt lat dersom den måtte klart seg med Optima alene. Derfor tenker jeg også at rett løsning må være å øke CCA kapasitet i baugen. Om alarm likevel trigges og en vil ha den bort kan en fjernstyrt hovedbryter for baugpropellbatteriene rigges slik at de koples bort fra start/dynamokretsen i det baugpropell aktiveres. Gul ledning i Sidepower kabelbunt blir strømsatt når baugpropell aktiveres og kan enkelt brukes til å styre en slik hovedbryter. Baugpropell vil da ikke få ‘hjelp’ bakfra men med nok CCA i baugen skulle ikke det være et problem. 

Jeg har nesten likt opplegg (D2-55 med 115 A dynamo, Victron Argofet, 3x100Ah lithium forbruk, 70Ah bly start og 2x110Ah bly thruster) og samme "problem" med at Volvo EVC piper med under 13 volt på startbatteriet. Jeg har NMEA 200 oversetter på EVC boksen så både kartplotter og EVC panel piper.

Men hos meg piper den hovedsaklig kun på tomgang når Lithium batteriene er godt nedtappet (de forsyner seg jo grovt av strøm når de er sultne og dynamoen velvillig tilbyr :giggle:) Jeg må kjører mye thruster før den piper der.

I min båt er det et rele som kobler av kablene mellom redtop og startbatteriene når baugpropell er "on". Regner med dette er levert av Sleipner? Skal se om jeg finner ut hva den heter.

Pga dette trenger ikke kablene dekke behovet til propellen. 

Thomas_h skrev for 2 timer siden:

I min båt er det et rele som kobler av kablene mellom redtop og startbatteriene når baugpropell er "on". Regner med dette er levert av Sleipner? Skal se om jeg finner ut hva den heter.

Pga dette trenger ikke kablene dekke behovet til propellen. 

Var dette jeg mente i innlegget over. Men ikke sikkert det er nødvendig med tilstrekkelig kapasitet i baugen for TS.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...