Jump to content

Hvorfor kommer det ladealarm ved kjøring av SE80 baugpropell?

Chrisa

Recommended Posts

Min løsning ville fra starten av være å sette to batterier fremme. En SE80 trenger det. Da ville jeg lagt kun 10 eller 16 kvadrat ladekabel fra startbatteri til baugbatteri. Da ville du fått god thrust i thrusteren og aldri noen alarm. Når kabelen frem degraderes til ren ladekabel så trenger du ikke særlig kvadrat. Og kabel har blitt såpass dyrt at 50 kvadrat helt frem i en 12 meter lang båt begynner å nærme seg prisen av et ekstra batteri...

X10an skrev 36 minutter siden:

Min løsning ville fra starten av være å sette to batterier fremme. En SE80 trenger det. Da ville jeg lagt kun 10 eller 16 kvadrat ladekabel fra startbatteri til baugbatteri. Da ville du fått god thrust i thrusteren og aldri noen alarm. Når kabelen frem degraderes til ren ladekabel så trenger du ikke særlig kvadrat. Og kabel har blitt såpass dyrt at 50 kvadrat helt frem i en 12 meter lang båt begynner å nærme seg prisen av et ekstra batteri...

Kabelen på 50mm2 ligger vel der allerede, så er vel verdt et forsøk å bare sette inn ett ekstra batteri i baugen og se om det gjør susen? Om det gjør det så er jo kabel en riktig god ladekabel og gir sikkert også så god starthjelp til motoren motsatt vei at startbatteriet nesten blir overflødig ?

Fantino skrev for 10 timer siden:

Gul ledning i Sidepower kabelbunt blir strømsatt når baugpropell aktiveres og kan enkelt brukes til å styre en slik hovedbryter.

Høres ut som en god ide.

Thomas_h skrev for 4 timer siden:

Skal se om jeg finner ut hva den heter.

Helt topp om du finner ut hva den heter ja

Penger er allerede brukt på prosjektet, og i "mylderet" av muligheter så slenger jeg ut dette som vil koste minimalt ekstra:

* Selg 50mm2 kablene på finn.  Får nok halv pris ganske lett, som vel betyr minst 1500 kr.?
* Kjøp 10m 2,5mm fortinnet kabel ("Lavspenningskabel") på Biltema til 179,- kr.
* Kjøp en victron 9A en-trinns dc-dc lader til en tusenlapp på sparelys.no.  Den vil lade opp thrusterbatteriet på ca. 1 t. pr. minutt kjørt thruster. Kan f.eks. lade fra forbrukskretsen, og styres via relé fra D+ på dynamoen.
* Flytt 100Ah BT startbatteri frem i baugen, i parallell med optima (blir som dagens løsning, bare nærmere). 

* Kjøp et rimeligere dedikert startbatteri på Biltema (eller hvor som helst fra, selvsagt) til en tusenlapp.

Da vil du ha minst like god futt i thrusteren som i dag, og bli kvitt alarmen.

1 hour ago, StorStas said:

Penger er allerede brukt på prosjektet, og i "mylderet" av muligheter så slenger jeg ut dette som vil koste minimalt ekstra:

* Selg 50mm2 kablene på finn.  Får nok halv pris ganske lett, som vel betyr minst 1500 kr.?
* Kjøp en victron 9A en-trinns dc-dc lader til en tusenlapp på sparelys.no.  Den vil lade opp thrusterbatteriet på ca. 1 t. pr. minutt kjørt thruster. Kan f.eks. lade fra forbrukskretsen, og styres via relé fra D+ på dynamoen.
* Flytt 100Ah BT startbatteri frem i baugen, i parallell med optima (blir som dagens løsning, bare nærmere). 

* Kjøp et rimeligere dedikert startbatteri på Biltema (eller hvor som helst fra, selvsagt) til en tusenlapp.

hvorfor skal han selge godt dimensjonerte kabler for så å kjøpe dårligere dimensjonerte kabler?

hvis han setter et Biltemabatteri i parallell med eksisterende optimabatteri som har en annen oppbygning så vil det gå utover levetiden på batteriene. 

DC-DC-lader er et alternativ, men ville gått for vesentlig høyere effekt enn 9A. 

Vittig skrev 1 time siden:

hvorfor skal han selge godt dimensjonerte kabler for så å kjøpe dårligere dimensjonerte kabler?

For å slippe å legge ut et par-tre tusen eller mer, for å løse problemet og ellers oppnå stort sett det samme som han har i dag.  Dvs. det må jo være noe med helheten i det jeg skrev som passer TS i så fall, ikke bare henge seg opp i at man skal erstatte noe kraftig med noe svakt som et poeng i seg selv.

hvis han setter et Biltemabatteri i parallell med eksisterende optimabatteri som har en annen oppbygning så vil det gå utover levetiden på batteriene. 

Forstår hva du mener, men disse batteriene er allerede kjøpt, og så er det også sånn det er koblet per nå  De 50 kvadrats kablene er en effektiv parallellkobling allerede.

DC-DC-lader er et alternativ, men ville gått for vesentlig høyere effekt enn 9A. 

Matematikken er i hvert fall sånn at en thruster som trekker 450A i ett minutt, tapper batteriet for ca. 7,5Ah.  Man kan gjerne guffe på med stor lader, men et batteri som er tappet ned til 95% SOC er ikke såå veldig mottakelig for strøm.  Egen erfaring med AGM er at lademottakeligheten ved 95% SOC er 3-5A pr. 100Ah batterikapasitet.  Og så synker ladestrømmen videre etter hvert som batteriet går mot 100%.

Vittig skrev 54 minutter siden:

Hvis problemet er at alarm går når spenning kommer under 13v er det ikke bare å kappe ledningen mellom startbatteri og thrusterbatteri og sette et enkel skillerele imellom? De kutter på 13v

https://www.sparelys.no/victron-cyrix-ct-12-24v-230a-batteriskiller

Når det er sagt så mener jeg også at 1 optima i baugen er litt lite.

Det er også et alternativ, men til en høyere pris, spesielt hvis nytt batteri også skal inn.  Det ble nevnt noen ord om økonomi her tidligere, det var egentlig hele bakgrunnen for det forrige innlegget mitt.

StorStas skrev for 22 timer siden:

Heisann, liker ikke flisespikkeri selv men. Har du link til den 9A dc-dc laderen? Jeg finner kun en omformer, dvs den gir stabil utspenning til forbrukere som trenger det. Jeg har en slik til olexen feks, men det er vel ikke en dc dc lader i den forstand? Jeg fant kun 18 og 30 A. 

ellers veldig enig i at den trenger ikke være så stor, hadde vært nok med 9A!

Tenker også at det ligger 50 mm2 kabel frem og den blir liggende. Å selge den vil neppe innbringe fryktelig mye cash. Da utgår behovet for DC-DC lader og evt tynn ledning som ville være en dårlig løsning. VSR kan muligens brukes men har vel forsinkelse for å unngå klapring så kan godt hende det ikke fønker likevel?

For å unngå at thruster trekker ned spenning på startbatteri så mye at alarmen går kan thruster-krets isoleres mens thruster kjøres, MEN det vil trolig avsløre at det er litt snau batterikapasitet der fremme og da er en gjerne like langt. Har en investert i en SE80 ønsker en jo at den gir den skyvkraften den er spesifisert for.

Akkurat derfor ville jeg økt den kapasiteten som første tiltak. Men som @Komodo var inne på så bør en gjøre relevante målinger først for å være sikker på at det ikke er andre ugler i mosen, som feks dårlige koplinger el. Jeg ville målt spenning på polene på thrusterbatteri og på thruster mens den kjøres, med og uten hjelp fra startbatteri/dynamo. Da kan en fort få bekreftet om kapasiteten er for snau.

Dersom en bekrefter at kapasiteten er for snau, og utvider med et batteri kan problemet være løst - eller ikke, det er vanskelig å forutsi. I så fall vil nok den ideelle løsningen være å bytte til en ArgoFET med 3 utganger, og lage egen krets for thruster. Da vil thruster fremdeles få hjelp av dynamo, men kan ikke trekke ned startbatteri og dermed trigge alarm. Potensielt billigere og nest best er et rele som kopler thruster-krets fra dynamo/startbatteri når thruster aktiveres. Det ligger jo ferdig opplegg for dette fra Sidepower (den berømte gule ledningen). Selve releet trenger ikke tåle strømstyrke høyere enn max potensiell ladestrøm, og må ikke kreve mer styrestrøm enn Sidepower gul ledning kan levere.

Det som ikke er nevnt så langt er hovedbryter for å stoppe thruster om den henger seg. Det bør en ha og med batteri fremme er den gjerne fjernoperert via gul ledning allerede? I så fall kan en jo bare styre rele på ladeledningen slik at det åpner når thruster blir strømsatt.

Jeg tenker at det finnes 2 alternativer til. Det ene er å bytte ut dagens Argofet 2 kanaler til en 3 kanaler og kople 50 mm² til denne (som går frem til truster). Da vil du få mindre kapasitet til truster men fordelen er at du aldri vil få alarm for lav spenning på motor siden de 3 kanalene (forbruk/motor/truster) er skilt. Kostnad mindre enn 2500kr.

Neste alternativ er som ovenstående men om du synes trusteren har for lite futt kan du sette inn et nytt batteri til i paralell. 

He he, jeg skjønner det var litt vel friskt å foreslå å selge de kablene på finn?. Og jeg håper TS kommer tilbake med målinger etter Komodo's anvisninger?

Når det gjelder de fleste forslag her, så fremstår de for meg som dyrere og/eller med 99% istedenfor 100% sjanse for å lykkes. Men det er mange veier til Rom. 

Det er en velkjent sak at for blybatterier tar det lang tid å lade de siste prosentene. Det er fordi de ikke tar til seg så mye strøm når de er nesten fulle, og her snakker vi batterier som kanskje blir tappet 1-5% fra fullt. Det er vel ikke grunn til å tro at det vil være annerledes her enn ellers? En 9A lader vil derfor være nok, og større lader gir liten mening. Dette kan man teste ved å tappe batteriet 5%, sette på lading og se på ladestrømmen etter noen minutter.

Problemet her er at startbatteriet blir for hardt belastet, og alle løsninger må gjøre noe med det. Dc-dc laderen løser det, så jeg er ikke enig i at det er en dårlig løsning, selv om man da kan "skrote" de feite kablene. Det er for øvrig ingen av de andre løsningene heller som vil gjøre seg nytte av i nærheten av så grove kabler. Rett og slett fordi det praktisk sett ikke fins så mye strøm tilgjengelig i den enden av båten hvor startbatteriet sitter.

Timmeeh skrev for 10 timer siden:

Heisann, liker ikke flisespikkeri selv men. Har du link til den 9A dc-dc laderen? Jeg finner kun en omformer, dvs den gir stabil utspenning til forbrukere som trenger det. Jeg har en slik til olexen feks, men det er vel ikke en dc dc lader i den forstand? Jeg fant kun 18 og 30 A. 

ellers veldig enig i at den trenger ikke være så stor, hadde vært nok med 9A!

Heisann. Jeg tenkte på en sånn som Faxen lenket til. Skal ikke debattere for mye på begrepet dc dc lader, men den kan i hvert fall lade et batteri fra en annen dc kilde. Det blir som å lade med dynamoen, bare at du selv kan stille inn ladespenningen.

X10an skrev for 7 timer siden:

Hva er det en DC/DC lader kan gjøre i dette oppsettet som ikke en VSR vil gjøre både billigere og enklere? Eller en enkel 10 kvadrat kabel for den saks skyld?

Billigere, nja jeg vet ikke, men enklere helt greit. De løser jo problemet på forskjellig måte. På eksisterende kabler tenker jeg man skal ha en kraftig VSR i så fall, og de er ikke så billige vel.  

Alternativt, med nye 10 kvadrats kabler +VSR så koster det også noe.

Enkel 10 kvadrats kabel uten VSR fremstår som et usikkert kort for meg. Hvordan kan man vite at startbatteriet ikke blir trukket under den "magiske grensen"? Tilbake til 99% vs 100% sjanse for å lykkes..

Men altså, nå syns jeg ikke det er noen dårlig løsning du kommer med, gitt at man bruker en VSR som bryter på mer enn 13V og mer enn høyeste hvilespenning for batteriene, samt tåler bruken uten å få reléklapring. Men jeg vil påstå at en dc-dc lader vil gi bedre(raskere) lading, gitt at den monteres nær thrusterbatteriene. Og så har man forutsigbar ladestrøm, som igjen gjør at man kan gå kraftig ned på kabeldim.

Men nå har jeg "næga" nok på en løsning som de fleste ikke stiller seg bak, så skal gi meg med dette:wflag:

StorStas skrev for 10 timer siden:

Heisann. Jeg tenkte på en sånn som Faxen lenket til. Skal ikke debattere for mye på begrepet dc dc lader, men den kan i hvert fall lade et batteri fra en annen dc kilde. Det blir som å lade med dynamoen, bare at du selv kan stille inn ladespenningen.

Beklager, ser nå at man kan justere utgangsspenning og bruke den som lader :thumbsup:  

StorStas skrev for 12 timer siden:

med nye 10 kvadrats kabler

Kabler kan ikke bli for tykke av elektriske årsaker.

Eneste utfordring med 50kv.mm kabler er å feste de på terminaler som beregnet på tynnere kabler.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...