Jump to content

Bukh DV36, sliter med forsinket pådrag ved lavt turtall


Skrulokk

Recommended Posts

God sommer☀️

 

Vår DV36 har blitt litt vanskelig å ha med å gjøre etter overhaling. Vi har blant annet skiftet til nye dyser, og jeg lurer på om det som nå oppleves kan ha en sammenheng med dette.

Før overhalingen så syns jeg motoren var litt treg i pådraget. Når man gikk fra tomgang og gav 3/4 til full gass så tok det litt tid for motoren å plukke turtall, men ved kjøring var det aldri noe problem å oppnå 3500-3600 rpm.

 

Nå har motoren tidvis en litt hakkete gange forbi 1100-1200 rpm. Pådraget virker ofte forsinket, og enkelte ganger er det nærmest null reaksjon når man gir gass. Da kan det ta alt fra 5 til 10 sekunder før turtallet klatrer.

 

Jeg har fått et par forslag som lufting av dyser og 2-taktsolje i dieselen for ekstra smøring uten at det ga noe resultat. 

 

Ved kjøring oppleves motoren som vanlig, men problemet kan kanskje være relatert til tomgangsområdet?

 

Settet pris på alle erfaringer og forslag :)

Link to post
Grimme Elling skrev On 23.6.2023 at 11.12:

Ut fra den begrensede beskrivelsen, så synes jeg det høres ut som det er rimelig å sjekke gass-wiren, at bevegelsen i hendelen overføres til regulatoren på motoren uten slark, dødgang eller treghet.

Gass-wire er sjekket. Oppførselen til motoren oppstår selv om regulatoren på pumpen står i fullgass-posisjon. 

 

Jeg har en video som viser akkurat hvordan oppførselen er, men jeg er litt usikker på hvordan man får lagt den til her. 

Link to post

Jeg har vanskelig for å tro at dette har noe med luft eller dieseltilførsel å gjøre.  Den primære komponenten som regulerer turtallet er jo sentrifugalregulatoren som styrer høytrykks-dieselpumpen. Godt beskrevet i kapittel H i brukermanualen.  Det kan virke som det er en treghet i denne. Reparasjon er ikke beskrevet i manualen, og det er det nok en grunn for. Jeg anbefaler å se det an, kanskje kjøre turtallet opp og ned endel ganger forbi det kritiske området så du får movet den litt.

Link to post
Grimme Elling skrev 1 time siden:

Hmm, ja da ryker teorien min. Virker som det enten må være noe med selve dieselpumpen. Er timingen endret ifm overhalingen? 

Det er også det jeg frykter. Men timing er ikke endret da pumpe og overføring ikke ble demontert ved overhalingen.

J-Å skrev 1 time siden:

Jeg har vanskelig for å tro at dette har noe med luft eller dieseltilførsel å gjøre.  Den primære komponenten som regulerer turtallet er jo sentrifugalregulatoren som styrer høytrykks-dieselpumpen. Godt beskrevet i kapittel H i brukermanualen.  Det kan virke som det er en treghet i denne. Reparasjon er ikke beskrevet i manualen, og det er det nok en grunn for. Jeg anbefaler å se det an, kanskje kjøre turtallet opp og ned endel ganger forbi det kritiske området så du får movet den litt.

Jeg skal lese meg opp rundt dette merker jeg.

Motoren har nå gått ca 15 timer i vanlig bruk etter montering, og problemet er fortsatt like sporadisk.

Motoren kan gå "normalt" en stund, og deretter bli virkelig morsom å ha med å gjøre. Dette skjer gjerne ved gjennomvarm motor, etter å ha stått stille en liten stund som for eksempel ved bunkring.

 

Forsøker å legge ved en video av oppførselen (beklager på forhånd for kvalitet):

 

https://www.dropbox.com/scl/fi/bm9ga26czxptjr8r7r0u2/20230628_223643.mp4?dl=0&rlkey=unch7tu3vvbi4y53cwx6jt4iw
 

Legger også ved en video over hvor lenge motoren kan henge på ca 1000rpm ved pådrag:

 

https://www.dropbox.com/scl/fi/uhmns084dnstp3uuwg6lr/20230628_223516.mp4?dl=0&rlkey=vtbvdza1soc6ja2gwh6ogd42z

Link to post

Ja her finner du det meste beskrevet:

http://bukh.dk/upload_dir/docs/FAQ/Bukh RME - Data/Bukh RME - Workshop manual/Work Shop Manual 3 cyl.pdf

 

Jeg holder mest på det jeg har skrevet før, men det at motoren droppet litt før den økte turtallet, det kan tyde litt på luft. At den har problemer med trykket, og så dropper litt i det luftboblene passerer dysene. Du kan jo løsne litt på luftingen for finfilteret (30) mens motoren går, når den har symptomene, og se om det er luft der. Du kan også se etter luft i returslangen.

Link to post
J-Å skrev for 5 timer siden:

Jeg holder mest på det jeg har skrevet før, men det at motoren droppet litt før den økte turtallet, det kan tyde litt på luft.

Om det er den siste videoen du tenker på, så droppet turtallet fordi jeg gikk av gassen igjen. Den kom seg ikke opp i turtall fra det henget.

Jeg har i dag skaffet nytt grovfilter og skal skifte det samtidig som finfilteret skal skiftes da vi utfører ettertrekk av toppen.
Snakket også med en kar fra dieselavdelingen til S&B i dag, og han mente teori med treghet i sentrifugalregulatoren var sannsynlig. Anbefalingen ble å ha på et ganske drøyt blandingsforhold med 2-taktsolje i dieseltanken og gjennomføre en rekke gjentagende gasspådrag for å se om man fikk liv i mekanismen igjen.

Om dette ikke hjelper så blir det vel å demontere pumpen til vinteren for gjennomgang.

Link to post
J-Å skrev On 30.6.2023 at 19.58:

Nei, det var i den første videoen, på 13-15 sekunder. 

 

Er det ikke bedre å fylle totaktsolje i filterene eller sette en slange i en kanne med høy olje%?

 


Takk for tips :)

 

Jeg har i dag vært i snekka for litt diverse, og fikk da kjørt motoren et par timer på diesel med en relativt høy oljeprosent.

Brukte tipset med en drivstoffkanne på ca 5 liter med 3dl 2-taktsolje, med både tur og retur i samme kanne.

Jeg passet på å kjøre motoren god og varm, med gjentatte drag fra tomgang for å forsøke om dette kunne gi noen effekt på en eventuell treg sentrifugalregulator.

 

I tillegg skiftet jeg til nytt grovfilter etterpå.


Ny oppdagelse for i dag er det at problemet med at gassen henger på ca 1000rpm er langt med fremtredende i revers enn forover. Jeg tenkte da at det kanskje kunne være at armen på regulatoren ikke ble skjøvet like langt frem av gasswiren, men dette er ikke tilfellet. I begge situasjonene står regulatorarmen i anslag til fullgass.

Kan det da være at sentrifugalregulatoren ikke får nok god nok bevegelse ved dette turtallet, og dertil for lite drivstoffoverskudd?
Teorien min er at det ved girkasse i revers blir en noe større motstand i drivverket da det kobles inn et drev til (usikker på om det også er en annen utveksling ved revers), og mangelen på regulering da hindrer motoren i å plukke det lille ekstra turtallet som må til for at regulatoren kommer over det trege området og da får gitt nok drivstoff for å øke turtall ytterligere.

 

Jeg skaffet tidligere i forrige uke 3 flasker med Liqui Moly Super Diesel Additiv med tanke om det kanskje kan være avleiringer eller noe slikt som gir treghet i regulatoren. Én flaske holder til inntil 75 liter, så 3 flasker bør jo være greit for 200 liter.

https://www.liqui-moly.com/en/super-diesel-additive-p000030.html#5120

Noen innspill på å ha dette på tanken?

Her er en video over status quo. Her er ikke motoren driftsvarm, så problemet er ikke like fremtredende, men man kan ane forskjellen mellom forover og revers:

 

https://www.dropbox.com/scl/fi/4m8w6qifl9qiegusf0z8j/20230703_134404.mp4?rlkey=7wesb8vfmgveflegt9osf8ywt&dl=0

Link to post
  • 1 måned senere...
J-Å skrev On 30.6.2023 at 11.37:

Jeg har vanskelig for å tro at dette har noe med luft eller dieseltilførsel å gjøre.  Den primære komponenten som regulerer turtallet er jo sentrifugalregulatoren som styrer høytrykks-dieselpumpen. Godt beskrevet i kapittel H i brukermanualen.  Det kan virke som det er en treghet i denne. Reparasjon er ikke beskrevet i manualen, og det er det nok en grunn for. Jeg anbefaler å se det an, kanskje kjøre turtallet opp og ned endel ganger forbi det kritiske området så du får movet den litt.

Jeg har lært en del siden sist innlegg.

 

Vår motor er en motor tidlig i rekken av serienummere, hvilket betyr at denne ble i sin tid levert med dyser med åpningstrykk på 184 bar. I 2006, fra motornr. 8395, ble dette endret til et åpningstrykk på 230 bar, og innsprøytningsjusteringen skulle da måles mot 20mm før øvre dødpunkt istedet for 6mm før øvre dødpunkt.

I 2011, fra motornr. 8845, ble dette endret igjen ned til 210 bar, men med samme 20mm før øvre dødpunkt som tidligere.

I tillegg skal det monteres med 0,5mm tykke flammepakninger, mot tidligere 1,0mm tykke flammepakninger.

 

Dette var informasjon vi ikke kjente til ved renovering av vår motor.

Da vi bestilte dysene fikk vi til beskjed at disse var korrekt justert, ferdig til montering.

Vi bestilte samtidig nye flammepakninger.

 

Det første jeg gjorde da jeg ble kjent med denne nye informasjonen var å kjøre en test av åpningstrykk på dysene, som da viste seg å være 210 bar. Pakningene vi fikk med var 1,0mm tykke, så de slipte jeg ned ved hjelp av en glassplate kledd med 800-slipepapir.

 

Vi kjøpte inn dette settet for justering av dieselpumpen: https://www.thansen.no/verktoy/spesialverktoy/spesialverktoy-til-bil/motorverktoy/dieselpumpe-trykkverktoy/n12363/pn1154607

 

Deretter ble dyser, nedslipte flammepakninger, ny matepumpe og alt det tilhørende montert.

Det måtte ganske mye justering til på pumpen for å oppnå riktige verdier ift. servicehåndbok, men resultatet ble over all forventning :)

 

Nå starter motoren like pent som før, men den går MYE penere og jevnere, og responsen på gassen er en helt annen. Vi har ennå ikke fått prøvekjørt ordentlig pga værforholdene, men magefølelsen min sier meg at dette ikke kan regnes som annet enn en liten seier.

 

https://www.dropbox.com/scl/fi/svzot6t016bzyxnucesgg/received_256946233945055_1.mp4?rlkey=8w0aixn0k8rob7046jo7mwpn8&dl=0

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...