code- Startet 23.Juni.2023 Del på Facebook Startet 23.Juni.2023 Sakte men sikker fremgang på prosjektet mitt, nå driver jeg å fjerne rust fra roret og den delen som støtter den under (hva heter denne?) Disse var helt fine ved opptak men har rustet noe kolossalt på land. Det jeg lurer på er om det skal være noe form for foring mellom disse delene, og hvilket materiale skal brukes? Begge delene ser ut å være vanlig stål og jeg fant ingen rester av gammel foring, dette var bare montert stål mot stål. Pinne nederst på roret: "Holderen": Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Juni.2023 Del på Facebook Svart 23.Juni.2023 Blir vel det vi kaller hæljern. Når det er laget så simpelt som mulig, så er materialene jern uten anode eller fóring. Hulda har noe av samme opplegget. Malt med 2-komp. epoxy, anoder, fóring av fibermateriale smurt med fett. Det har så langt holdt rustfritt siden år 2000. Sitér dette innlegget Link to post
code- Svart 23.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2023 Fibermateriale, kan kanskje surre den inn med hamp da? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.Juni.2023 Del på Facebook Svart 23.Juni.2023 Hva er det Sist jeg så en slik så var det ingen tapp i hullet , mulig den har stått på akseltappen. Hvor dypt er hullet , kan akseltappen hoppe ut og roret flagrer kan det lett bli lekk ved rorhylsa. Uansett så har du en jobb med renoveringen først.. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
code- Svart 23.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2023 Regner med den første pila der på hullet i arbeidskrakken min eller? Det bildet er nederste delen av roret som passer i hullet på neste bilde. Med en del klaring som får meg til å lure på om det skal en foring til her. Har et bilde fra når jeg tok båten opp i 2021, du ser det er ikke mulig for den å hoppe ut, må løsne den fra toppen for å kunne ta den av. Hullet er vel et lite centimeter djupt. Nederst i hullet er en veldig liten fordypning, om det er laget sånn eller om det er slitasje tør jeg ikke si, men det er fremdeles god klaring. Her er et par bilder jeg knipset nå som kanskje gir lit mer kontekst: Hæljern: Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.Juni.2023 Del på Facebook Svart 23.Juni.2023 Pusset brillene, er hullet mye større i hæljernet enn tappen på roret, så hadde jeg laget en fôring av en rørstomp,. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.