Jump to content

Oljelekkasje fra en VP D2-55F - kjøre på og evt fikse til vinteren ?


dennrick

Recommended Posts

Hei,

 

Motoren står i en 2015 modell seilbåt. Jeg tror dette var greit ifjor etter at jeg overtok båten i august. I vinter ble det gjort en jobb med å bytte belg. Det betyr vel at motoren må flyttes litt fremover. Under årets sesong ser jeg at det har begynt å lekke olje fra motoren. Det er ikke veldig mye. Jeg antar at det drypper litt innimellom. Mekanikeren som gjorde jobben har vært i båten vår og sjekket. Han mener det lekker fra bunnpannen - dvs inne i den røde sirkelen jeg har indikert på vedlagte bilde.

 

Videre sa han at dette ikke var helt ukjent, og at de fleste som opplever dette, lar sesongen gå sin gang. Ikke alle fikser det heller visstnok, mente han. Fix'en er vel at motoren må ut av båten. For en lekmann som meg, så ser ikke det ut som en helt enkel operasjon. 

 

Jeg har tørket opp sølet idag, og lagt under en absorbsjonsmatte. Begynner ferien neste helg.

 

Noen synspunkter ?

 

 

 

D2-55F.JPG

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Ikke mye nytt her, det lekker fortsatt litt. Har kjørt på isommer og til nå. Ikke fyllt på olje.

 

Har tenkt å be mekanikeren å undersøke nærmere, men beslutning om å få ut motoren nærmer seg.

 

Litt bakgrunn for denne tråden er at jeg alltid har hatt "ny" båt med noe kødd fra motorene. Jeg lurer på hvordan det er å dra på båttur uten å bekymre seg over motoren(e). Er det noen som har opplevet det? De skal ikke lekke olje. 2015 model denne seilbåten.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 34 minutter siden:

 

Litt bakgrunn for denne tråden er at jeg alltid har hatt "ny" båt med noe kødd fra motorene. Jeg lurer på hvordan det er å dra på båttur uten å bekymre seg over motoren(e). Er det noen som har opplevet det? De skal ikke lekke olje. 2015 model denne seilbåten.

Kjenner følelsen frs tidligere båter!

jeg har samme motoren i min Dufour.425, stoler fult og helt på den og har ikke hatt noe problem med den! Min motor er fra 2007 og gått ca 1900 timer. Det er knust tørt for både olje og vann under motoren så jeg støtter deg på å løfte ut motor og fikse det. Motoren er jo "ny" (motor/båt under 20 år er nytt i mine øyne 😄)

Link to post
Share on other sites

Skruer og bolter rister løs på dieselmotorer. Sånn er det bare. Jeg har etterstrammet mine bunnpannebolter også, de var rimelig løse. I sommer har jeg observert økt oljeforbruk på motoren, uten verken røyk fra eksos eller oljelukt. Det viste seg å være toppdekselet som var løst, alle boltene var løsnet i større eller mindre grad. Etterstrammet forsiktig, og motoren er tilbake til normalen igjen. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for tips rundt dette. En foreløpig plan her er å be mekanikeren sjekke over bolter og stramme til. Se om det hjelper i neste sesong, og så evt ta ut motoren neste høst.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

er det veivhusventilasjon på motoren som kan være delvis tett/helt tett? da får du vel høyere trykk i blokka og olja kan bli presset ut plasser den ikke nødvendigvis hadde kommet ut uten litt ekstra trykk. 
Bare ett forslag som slo ned i hjernen min nå :=)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Furu skrev 5 minutter siden:

om veiv hus filteret er tett skal der være en bypass som lufter. på min volvo er der et lite spjeld rett under veivhus filteret som lufter ved overtrykk

vanskelig å ikke få med seg om den har åpnet..

Når man vet om den og har tenkt på det så er det sikkert ikke så vanskelig :)
Som sagt, det var en tanke, jeg har ikke fasit. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Furu skrev for 10 timer siden:

har motor fra -89, aldri opplevd at en eneste skrue eller mutter har skrudd seg ut 

 

Da er nok din motor mer unntaket enn regelen. Jeg har skrudd på motorer hele livet, og løse bunnpannebolter etter en tids bruk er veldig vanlig. Både på bil og båt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...