Jump to content

Småbåtregister - har noen hørt noe???


OT-flyktning

Recommended Posts


Andreas: Husker at Høyre ville gjøre noe med Småbåtregisteret.

 

Har noen hørt/lest noe i forbindelse med statsbudsjettet?


 

Informasjon fra tollvesenets sider:

 

Regjeringen forslår i statsbudsjettet for 2003 at den pliktige registreringsordningen for småbåter opphører fra 1. januar 2003. Det etableres et tilbud om en frivillig registreringsordning, som inntil videre skal drives av Tollvesenet. Kostnadene til driften av denne frivillige registreringsordningen er anslått til åtte millioner kroner. For delvis å finansiere kostnadene videreføres dagens gebyr på 300 kroner. Det er ikke aktuelt for Regjeringen å innføre en båtavgift. Arbeidet med en konkurranseutsetting av Småbåtregisteret videreføres, heter det i forslaget til statsbudsjett.

http://www.toll.no/nyheter/021007smabatreg.htm

 

Altså fremdeles bare et forslag.

Link to post
Share on other sites

Jepp....skal regjeringen få flertall med våre venner i FrP blir nok registeret avviklet eller lagt om. FrP vil vel også fjerne HK-avgiften da de mener staten vil tjene mer penger ved å fjerne denne (flere motorer vil bli solgt = mer moms). Et glimmrende og miljøvennlig forslag!

Link to post
Share on other sites

Det var gledelig nytt Baat Guru.For en tid tilbake sendte jeg en mail til Siv Jensen og spurte om når Frp hadde tenkt å fjerne hk avgiften.Hun svarte at det ikke var politisk vilje på Stortinget til å fjerne den.

Om den ikke forsvinner i år så kanskje den ikke øker med 20% som Hr.Foss har foreslått? :crazy:

Link to post
Share on other sites

Hmm...mener bestemt å ha lest at FrP ville kreve den fjernet i år men den stod ikke i listen som kom i avisen over FrP krav.....

 

Tror det var Per Sandberg som uttalte seg om saken.

Skjer det ikke i år kommer det vel senere i alle fall....avgiften gjør jo bare at staten taper penger og at sikkerheten på sjøen settes i fare. Ser ikke ut til at de andre partiene har tilstrekkelig med praktisk sans til å skjønne dette.

Link to post
Share on other sites

Hvordan noen kan tro at man kan få til et fungerende, frivillig register er over min begripelse.

Spes. hvis det koster penger å registrere båten....

 

Registrering av motorbåter har jo heller aldri vært frivillig.

 

Eneste fornuftige løsning jeg kan se er å la forsikringsselskapene drive det.

 

Finnes det forresten noe statistikk på om antall tyverier har blitt redusert pga registeret?

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei båtfolk !

 

Når vi snakker om Småbåtregisteret. Jeg registrerte nettopp min "nye" båt der. Det tok ikke stort mer enn en uke, og det er jo bra. Det som er rart er at forrige eier ikke hadde omregistrert til seg, og båten må ha stått registrert på eieren før der. Og allikevel registrerer de den så fort på meg ? Sjekker de ingenting ? Det må da være lett å registrere en stjålet båt på eget navn ?

 

Forøvrig, jeg betaler gladelig 300 kr for å registrere den i mitt navn. Hvordan finner ellers stjålne båter tilbake til riktig eier ? (Det var kanskje et argument som jeg ødela i første del av inlegget)

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Førstekonsulent Jostein Hagen, Østfold tolldistrikt svarte omgående følgende på min forespørsel:

 

I løpet av 2001 er det anmeldt stjålet 548 registrerte båter, hvorav 239 (ca

44 %) båter til en verdi av ca 35 millioner hittil er gjenfunnet. I år er

båttyvene mer aktive enn noen gang. Det er til nå stjålet 729 registrerte

båter hvorav 302 (ca 41 %)båter til en verdi av ca 45 millioner hittil er

gjenfunnet.

 

Til sammenligning ble det i 1997 (siste året med papirbasert båtregister)

gjenfunnet kun 127 (ca 22 %) av 573 stjålne båter."

 

Som du ser av ovennevnte tekst har vi doblet gjenfinningsprosenten i 2001

(44 %) sammenlignet med siste året med papirbasert båtregister i 1997. Vi

regner med å oppnå en enda høyere gjenfinningsprosent for 2002.

 

Fra neste år vil vi (forutsatt fortsatt merke- og registreringsplikt) øke

fokus på dokumentkontrollen i forb. med nyregistrering. I tillegg har vi

fått til et meget godt samarbeid bl.a. mellom forsikring, politi, securmark

og båtforeninger. Andelen stjålne båter med HIN-kode øker og bidrar også til

en enklere/bedre identifisering/oppklaring.

 

I de nærmeste 10 årene regner vi med at vi kan bidra til tilbakeføring av

stjålne båter og motorer til en samlet verdi av 1/2 - 1 milliard kroner.

Så til Båtregisterets forsvar kan ihvertfall sies at de yter service, har ikke hørt et pip fra noen av de 15 firmaene jeg mailet ang. Tilbuds-gruppen for to dager siden.... :smash:

Link to post
Share on other sites

Høres rimelig bra ut, det der. Men hvis jeg har tallene riktig i hode og ikke bommer grov med min hurtigberegning nå, så har de økt gjennfinning av stjålne båter til en verdi av samme størrelsesorden som registeret koster å drive. Men kanskje (!!!) effekten øker etter innkjøringen.

 

Nei, nei, nei: Båtregistrering -  ja, men ikke i regi av en statlig organisasjon som er satt opp til å kreve inn avgifter. Det de driver med - ifølge deres egen beskrivelse fra ditt innlegg - er en politi-, evt forsikringsoppgave.

Link to post
Share on other sites

Hei Gerhard!

 

Jeg ser av andre innlegg at du har båt med fabrikat Tresfjord. Har tatt meg friheten å søke frem båter med fabrikat Tresfjord registrert i perioden 1. aug og frem til i dag. Finner bare 1 person som registrert eier av Tresfjord med fornavn Gerhard. Regner derfor med at denne Tresfjorden (1976 modell) er båten din.

 

Jeg kan opplyse om at vi har historisk informasjon fra 1. eier  Braanen (eier fra 1990 - registrert i 1998) med tilhørende kommentar datert feb. 2000 om at båtkort er innlevert og med informasjon om at båten skal videreselges? Vi har ikke mottatt melding om status stjålet på denne båten.

 

Vi er avhengig av å få informasjon om ID på ny eier før vi ev. kan foreta en omregistrering. I dette spesielle tilfelle fikk vi ikke info om ny eier før du sendte inn omreg.skjema.

 

Hilsen Jostein Hagen

Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites


Andreas: Høres rimelig bra ut, det der. Men hvis jeg har tallene riktig i hode og ikke bommer grov med min hurtigberegning nå, så har de økt gjennfinning av stjålne båter til en verdi av samme størrelsesorden som registeret koster å drive. Men kanskje (!!!) effekten øker etter innkjøringen.

 

Driftbudsjettet for neste år utgjør 8 millioner (vil ev. dekkes av registreringsgebyrene)

 

Nei, nei, nei: Båtregistrering -  ja, men ikke i regi av en statlig organisasjon som er satt opp til å kreve inn avgifter. Det de driver med - ifølge deres egen beskrivelse fra ditt innlegg - er en politi-, evt forsikringsoppgave.


 

ev. sjøfartsdirektoratet ev. ... hva med ulovlig innførsel av båter/motorer? veldig mange beslag av stjålne båter gjøres i samarbeid med politi/forsikring/småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Innstillingen fra finanskomiteen offentliggjøres i morgen.

 

Forslaget (som får flertall hvis FRP vil) går ut på å endre loven slik at registrering- og merkeplikt gjøres frivillig.

 

332.000 båteiere (ca 90 %) har sendt inn melding om nyregistrering av sine båter. Siden 1998 har vi også registrert ca 100.000 eierskifter. I tillegg oppdateres ca 30 - 35000 adresseendringer automatisk hvert år fra folkeregisteret/enhetsregisteret.

 

332.000 båteier har fått tilsendt våre standardiserte reg.nr. (gratis frem til 1. jan 2001), som de aller fleste behørig har klistret på båtene.

 

Pytt pytt

 

ps: det frivillige registeret i Sverige legges ned fra neste år.

Link to post
Share on other sites


joha: Hei Gerhard!

 

Jeg kan opplyse om at vi har historisk informasjon fra 1. eier  Braanen (eier fra 1990 - registrert i 1998) med tilhørende kommentar datert feb. 2000 om at båtkort er innlevert og med informasjon om at båten skal videreselges? Vi har ikke mottatt melding om status stjålet på denne båten.


OK, så dere visste at eier var ukjent. Det forklarer hvordan dere kunne være så raske ! :smash:

 

Hilsen din eneste tilhenger ? (Dersom (når?) du begynner med "bil omregistrerings-priser" så mister du meg også) :nono:

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites


joha: Innstillingen fra finanskomiteen offentliggjøres i morgen.

 

Forslaget (som får flertall hvis FRP vil) går ut på å endre loven slik at registrering- og merkeplikt gjøres frivillig.


Igjen takk Jostein, dette var intr.

Men er det da slik å forstå at det heller ikke vil være registreringsplikt for motordrevne fartøy, altså slik som det registeret politiet administrerte tidligere??

Link to post
Share on other sites

"--------------------------------------------------------------------------------

Jepp....skal regjeringen få flertall med våre venner i FrP blir nok registeret avviklet eller lagt om. FrP vil vel også fjerne HK-avgiften da de mener staten vil tjene mer penger ved å fjerne denne (flere motorer vil bli solgt = mer moms). Et glimmrende og miljøvennlig forslag!"

 

Baat-Guru: Hvordan kan du mene at dette er et miljøvennlig forslag? Om staten vil tjene eller tape på det er vel i beste fall spekulativt å slå fast nå. Eller?

 

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites


vvea: Jepp....FrP vil vel også fjerne HK-avgiften

Blir nok ikke fjernet den nei. Les hva Båtmagasinet skriver her: http://www.batmagasinet.com/baatweb/aller4...4E?OpenDocument

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

:seeya:

Vi må bare stå på så kansje vi kan klare å påvirke staten

vis vi blir mange nok som protesterer . Det var jo tiligere et tilbud fra Redningsselskapet om at de kunne ta seg av registeret noe jeg personligt mener ville hvert den beste løsningen . Jeg går da ut fra at mesteparten av småbåt eiere allerede er medlemmer i Redningsselskapet

vis ikke SÅ MÅ DERE BLI DET I DAG!!!!  Det har hvertfall blitt en bilig innvestering for meg . Der er det både god servise og hjelp til det meste , så jeg tror at vis Redningsselskapet hadde fått småbåtregistret ville det bli slik vi småbåteiere ønsker det skal være .

Link to post
Share on other sites

:seeya: PanPan

Selvfølgelig skal dette være frivillig"

 

Når det er sakt så tror jeg når det gjeller båter som forsvinner , at Redningsselskapet står bedre rustet til å finne disse igjen . De har tross alt båter over hele kysten .

 

Når det gjeller registeret vil jo Redningsselskapet bare

legge dette inn i sammen med sitt eget slik at det blir bare et register.

 

Men selvfølgelig må alt dette skje frivillig .

Link to post
Share on other sites

....kan det tenkes at nyere motorer bruker mindre drivstoff og har renere avgasser ....  :seeya:?

 

Mvh Jan

[/i]


 

Det kan tenkes, forutsatt at nyere motorer er på samme størrelsen som gamle. Jeg tror at hvis man tar vekk hk-avgiften, vil man kunne få en større andel av hurtiggående motorbåter og mindre snekketyper og seilbåter.

 

Den båten jeg hadde i sommer var en 76 modell seilbåt

med yanmar yse8 (fra 76). Turen gikk fra asker til bergen. I løpet av turen brukte jeg 30 liter diesel. Dette selv om jeg gikk med motor halve veien. Ser ikke helt hvordan en ny motor ville vært mer miljøvennlig. Gjør du? :smash:

 

mhv Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...