OT-flyktning Svart 20.November.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2002 Tror heller at før eller senere forsvinner den avgiftsfrie dieselen og begrenser motoreffekten på denne måten. Men forskjellen er vel ikke så stor allerede nå? Andreas - bensin- og tekstil-drevet Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 20.November.2002 Del på Facebook Svart 20.November.2002 vvea: .Det kan tenkes, forutsatt at nyere motorer er på samme størrelsen som gamle. Jeg tror at hvis man tar vekk hk-avgiften, vil man kunne få en større andel av hurtiggående motorbåter og mindre snekketyper og seilbåter. Den båten jeg hadde i sommer var en 76 modell seilbåt med yanmar yse8 (fra 76). Turen gikk fra asker til bergen. I løpet av turen brukte jeg 30 liter diesel. Dette selv om jeg gikk med motor halve veien. Ser ikke helt hvordan en ny motor ville vært mer miljøvennlig. Gjør du? mhv Viggo Jeg mener dette er et miljøvennlig forslag av flere grunner.... For det første vil en rekke eldre motorer bli skiftet ut. Tenk på dem som har gamle påhengere fra 70-80 tallet på 50 -150 hk. Å skifte ut en slik koster mye i hk-avgift og de gamle motorene bruker faktisk DOBBELT så mye bensin som en moderne påhenger. Fremdeles er store motorer dyrt så jeg tror ikke redusert hk avgift vil vri båtfolket over til raske båter. Et annet godt argument er alle de fine båtene fra 70 tallet som i dag ligger med havarert motor og forfaller. I dag lønner deg seg å kjøpe splitter ny båt med ny motor i forhold til å bytte motor i en gammel. Dette medfører miljøulempen med å produsere en ny båt + problemene med vraket av den gamle som blir liggende ette eller annet sted. Tenk på alle båtene som ligger med sjøvannskjølte V8 som kunne blitt gode som nye med en moderne motor? Selv liker jeg ikke båter med store motorer så for meg eri ikke dette verdens viktigste sak, men jeg innser alikevel at hk-avgiften virker direkte miljøfintlig. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 20.November.2002 Del på Facebook Svart 20.November.2002 Har ikke noen distansetabell her og nå, men jeg mener å huske at distansen Oslo Haugesund er ca 330 nautiske mil. Om du har gått halve distansen Asker - Bergen for motor på 30 liter diesel tilsvarer vel dette ca. 1 liter diesel pr. 6 nautiske mil. Det betviler jeg i så fall! Mvh Jan [/i] Får å være mer nøyaktig. De distansene jeg gikk med motor var: inn og ut av alle havner, grimstad-kr.sand (motvind), mandal-tananger (vindstille), tananger-kopervik (motvind), kopervik-bømlo (motvind), og stord-austevoll (motvind). yanmar yse8 er en ensylindret 8 hesters motor som er veldig vanlig i seilbåter mellom 25 og 29 fot. Trofast sliter. Båten går 5 knop marsjfart med den. Har inntrykk av at en gammel diesel ikke er vesentlig mer forurensende enn en ny. Iallefall ikke hvis den er godt holdt. Det er sikkert annerledes med påhengere og bensinmotorer. Baat-Guru har nok et poeng her. Jeg er egentlig usikker på hva jeg mener om hk-avgiften. Den kan sikkert diskutures. Men jeg tror uansett ikke det er noen som helst miljøgevinst å hente på å stemme frp. Viggo Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
joha Svart 20.November.2002 Del på Facebook Svart 20.November.2002 Ingar: joha: Innstillingen fra finanskomiteen offentliggjøres i morgen. Forslaget (som får flertall hvis FRP vil) går ut på å endre loven slik at registrering- og merkeplikt gjøres frivillig. Igjen takk Jostein, dette var intr. Men er det da slik å forstå at det heller ikke vil være registreringsplikt for motordrevne fartøy, altså slik som det registeret politiet administrerte tidligere?? Registreringsplikt for motordrevne fartøyer har eksistert i Norge sammenhengende siden 1948. F.o.m. 1. januar 2003 ønsker regjeringen å oppheve dette. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.November.2002 Del på Facebook Svart 20.November.2002 joha: Registreringsplikt for motordrevne fartøyer har eksistert i Norge sammenhengende siden 1948. F.o.m. 1. januar 2003 ønsker regjeringen å oppheve dette. Hmm..... drømmer jeg..?....... Sitér dette innlegget Link to post
Brumle Svart 20.November.2002 Del på Facebook Svart 20.November.2002 Mener jeg har hørt en tommelfinger regel om ca en liter drivstoff pr. time pr. sylinder. Dette gjelder da sikkert bare mindre motorer som sitter i deplasementbåter. Tror ikke vi bruker mer en toppen fem liter i timen, 42 hk ca 7-8 knop tre tonn snekke på 8 meter. Så på vår båt passer denne regelen bra. Sitér dette innlegget Link to post
captain Svart 27.November.2002 Del på Facebook Svart 27.November.2002 Hei alle sammen fant blant annet dette" Antall registrerte båter, statistikk etc Siden oppstarten av registeret 1. januar 1998 er det satset mye på utvikling av systemet. Det er bl.a. implementert detaljerte søke- og rapporteringsmuligheter. Etter hvert som registeret er bygget opp, er de årlige driftsutgiftene redusert. En markedsundersøkelse, gjennomført i regi av Norsk Gallup, indikerer at registreringsprosenten utgjør ca 90 % på landsbasis. Registreringsvolum pr. år: År Ant. nyreg. Ant. omreg. Totalt 1999 60.600 17.100 77.700 2000 40.300 20.800 61.100 2001 27.000 21.000 48.000 Hittil i 2002 12.500 18.300 30.800 Antall båter i Småbåtregisteret fordelt etter hvilket fylke og kommune båten har fast havn i. Les mer......... Antall båter i Småbåtregisteret fordelt etter lengde, Les mer......... Antall båter i Småbåtregisteret fordelt etter motorytelse, Les mer......... på siden http://www.toll.no/baat/ her finner dere alt om småbåtregisteret . M.v.h. Captain . Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 3.Desember.2002 Del på Facebook Svart 3.Desember.2002 I dag skal det opp i Stortinget, så da får vi se om forsikringsselskapene og KNBF får viljen sin, eller om registret blir nedlagt. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Sebaldus Svart 4.Desember.2002 Del på Facebook Svart 4.Desember.2002 Pirus: I dag skal det opp i Stortinget, så da får vi se om forsikringsselskapene og KNBF får viljen sin, eller om registret blir nedlagt. Noen som vet hvordan det gikk i går? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.Desember.2002 Del på Facebook Svart 4.Desember.2002 Har det egentlig skjedd noe, saken finnes ikke på Stortingets ukeprogram http://www.stortinget.no/arbeidsprogrammer...ukeprogram.html Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 4.Desember.2002 Del på Facebook Svart 4.Desember.2002 Mulig det var til neste år Man kan aldrig vite med di derre politikerene Sitér dette innlegget Link to post
Jo_Eirik Svart 4.Desember.2002 Del på Facebook Svart 4.Desember.2002 Ingar: Har det egentlig skjedd noe, saken finnes ikke på Stortingets ukeprogram ]http://www.stortinget.no/arbeidsprogrammer...am.html[/i] Det skulle bli behandlet igår, og du finner det også på ukeprogrammet under "Innstilling fra finanskomiteen om skatte- og avgiftsopplegget 2003 - lovendringer" (Odelstinget) men det er litt pussig at intet er kommet ut. men det er jo mulig det er blitt utsatt. Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
Lars H. Svart 4.Desember.2002 Del på Facebook Svart 4.Desember.2002 Hei. Referat fra møtet i Odelstinget 3. desember finner du her: http://www.stortinget.no/otid/2002/midl/o021203.htm Søk på f.eks. "båt", så finner du hva de enkelte debatantene sa. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 4.Desember.2002 Del på Facebook Svart 4.Desember.2002 Hei. I kveldsmøtet 3. desember ble småbåtregisterets skjebne tatt opp til votering. Utifra referatet ( http://www.stortinget.no/otid/2002/midl/o021203k.htm ) tolker jeg det slik at registreringsplikten bortfaller fra 1. januar 2003. Har ikke finlest alt, men i det som ble vedtatt med 41 mot 34 stemmer står det blant annet, jeg siterer: "I lov 26. juni 1998 nr. 47 om fritids- og småbåter gjøres følgende endringer: § 5 skal lyde: § 5. Adgang til å registrere småbåter Småbåter som har fast havn her i riket eller som brukes i norsk kystfarvann, innsjø eller vassdrag av person med fast oppholdssted her i riket, og som har 1. motor som fremdriftsmiddel, eller 2. seil som fremdriftsmiddel og en største lengde på 4,5 meter eller mer, kan registreres i småbåtregisteret av eieren i henhold til loven her. Ved overdragelse av båt som er registrert, kan både selger og kjøper sende melding om overdragelsen til småbåtregisteret. Det er også noen andre endringer, men så lenge det står kan registreres, burde det vel nå¨være avklart at vi sitter igjen med en frivillig registrering?? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.