Jump to content

Småbåtregister - har noen hørt noe???


OT-flyktning

Recommended Posts


vvea:

 

.Det kan tenkes, forutsatt at nyere motorer er på samme størrelsen som gamle. Jeg tror at hvis man tar vekk hk-avgiften, vil man kunne få en større andel av hurtiggående motorbåter og mindre snekketyper og seilbåter.

 

Den båten jeg hadde i sommer var en 76 modell seilbåt

med yanmar yse8 (fra 76). Turen gikk fra asker til bergen. I løpet av turen brukte jeg 30 liter diesel. Dette selv om jeg gikk med motor halve veien. Ser ikke helt hvordan en ny motor ville vært mer miljøvennlig. Gjør du? :seeya:

 

mhv Viggo


 

Jeg mener dette er et miljøvennlig forslag av flere grunner....

 

For det første vil en rekke eldre motorer bli skiftet ut. Tenk på dem som har gamle påhengere fra 70-80 tallet på 50 -150 hk. Å skifte ut en slik koster mye i hk-avgift og de gamle motorene bruker faktisk DOBBELT så mye bensin som en moderne påhenger. Fremdeles er store motorer dyrt så jeg tror ikke redusert hk avgift vil vri båtfolket over til raske båter.

 

Et annet godt argument er alle de fine båtene fra 70 tallet som i dag ligger med havarert motor og forfaller. I dag lønner deg seg å kjøpe splitter ny båt med ny motor i forhold til  å bytte motor i en gammel. Dette medfører miljøulempen med å produsere en ny båt + problemene med vraket av den gamle som blir liggende ette eller annet sted. Tenk på alle båtene som ligger med sjøvannskjølte V8 som kunne blitt gode som nye med en moderne motor?

 

Selv liker jeg ikke båter med store motorer så for meg  eri ikke dette verdens viktigste sak, men jeg innser alikevel at hk-avgiften virker direkte miljøfintlig.

Link to post

Har ikke noen distansetabell her og nå, men jeg mener å huske at distansen Oslo Haugesund er ca 330 nautiske mil.

 

Om du har gått halve distansen Asker - Bergen for motor på 30 liter diesel tilsvarer vel dette ca. 1 liter diesel pr. 6 nautiske mil. Det betviler jeg i så fall!

 

Mvh Jan

[/i]


 

Får å være mer nøyaktig. De distansene jeg gikk med motor var: inn og ut av alle havner, grimstad-kr.sand (motvind), mandal-tananger (vindstille), tananger-kopervik (motvind), kopervik-bømlo (motvind), og stord-austevoll (motvind). yanmar yse8 er en ensylindret 8 hesters motor som er veldig vanlig i seilbåter mellom 25 og 29 fot. Trofast sliter. Båten går 5 knop marsjfart med den.

 

 

Har inntrykk av at en gammel diesel ikke er vesentlig mer forurensende enn en ny. Iallefall ikke hvis den er godt holdt. Det er sikkert annerledes med påhengere og bensinmotorer. Baat-Guru har nok et poeng her.

 

 

Jeg er egentlig usikker på hva jeg mener om hk-avgiften. Den kan sikkert diskutures. Men jeg tror uansett ikke det er noen som helst miljøgevinst å hente på å stemme frp.  :seeya:

 

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post


Ingar: joha: Innstillingen fra finanskomiteen offentliggjøres i morgen.

 

Forslaget (som får flertall hvis FRP vil) går ut på å endre loven slik at registrering- og merkeplikt gjøres frivillig.

Igjen takk Jostein, dette var intr.

Men er det da slik å forstå at det heller ikke vil være registreringsplikt for motordrevne fartøy, altså slik som det registeret politiet administrerte tidligere??


 

Registreringsplikt for motordrevne fartøyer har eksistert i Norge sammenhengende siden 1948. F.o.m. 1. januar 2003 ønsker regjeringen å oppheve dette.

Link to post

:cheers:

Hei alle sammen fant blant annet dette"

Antall registrerte båter, statistikk etc

Siden oppstarten av registeret 1. januar 1998 er det satset mye på utvikling av systemet. Det er bl.a. implementert detaljerte søke- og rapporteringsmuligheter. Etter hvert som registeret er bygget opp, er de årlige driftsutgiftene redusert. En markedsundersøkelse, gjennomført i regi av Norsk Gallup, indikerer at registreringsprosenten utgjør ca 90 % på landsbasis.

Registreringsvolum pr. år:

 

År Ant. nyreg. Ant. omreg. Totalt

          1999 60.600  17.100  77.700  

          2000 40.300  20.800  61.100  

          2001 27.000  21.000  48.000  

Hittil i 2002 12.500  18.300  30.800  

 

 

 

Antall båter i Småbåtregisteret fordelt etter hvilket fylke og kommune båten har fast havn i. Les mer.........

 

Antall båter i Småbåtregisteret fordelt etter lengde, Les mer.........

 

Antall båter i Småbåtregisteret fordelt etter motorytelse, Les mer.........

 

på siden http://www.toll.no/baat/

her finner dere alt om småbåtregisteret .

M.v.h.

Captain .

Link to post

I dag skal det opp i Stortinget, så da får vi se om forsikringsselskapene og KNBF får viljen sin, eller om registret blir nedlagt.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post


Ingar: Har det egentlig skjedd noe, saken finnes ikke på Stortingets ukeprogram :lol:

]http://www.stortinget.no/arbeidsprogrammer...am.html[/i]

Det skulle bli behandlet igår, og du finner det også på ukeprogrammet under "Innstilling fra finanskomiteen om skatte- og avgiftsopplegget 2003 - lovendringer" (Odelstinget)

men det er litt pussig at intet er kommet ut. men det er jo mulig det er blitt utsatt.

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post

Hei.

 

Referat fra møtet i Odelstinget 3. desember finner du her: http://www.stortinget.no/otid/2002/midl/o021203.htm

 

Søk på f.eks. "båt", så finner du hva de enkelte debatantene sa.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei.

 

I kveldsmøtet 3. desember ble småbåtregisterets skjebne tatt opp til votering. Utifra referatet ( http://www.stortinget.no/otid/2002/midl/o021203k.htm ) tolker jeg det slik at registreringsplikten bortfaller fra 1. januar 2003. Har ikke finlest alt, men i det som ble vedtatt med 41 mot 34 stemmer står det blant annet, jeg siterer:

 


"I lov 26. juni 1998 nr. 47 om fritids- og småbåter gjøres følgende endringer:

 

§ 5 skal lyde:

 

§ 5. Adgang til å registrere småbåter

 

Småbåter som har fast havn her i riket eller som brukes i norsk kystfarvann, innsjø eller vassdrag av person med fast oppholdssted her i riket, og som har

 

1. motor som fremdriftsmiddel, eller

 

2. seil som fremdriftsmiddel og en største lengde på 4,5 meter eller mer,

 

kan registreres i småbåtregisteret av eieren i henhold til loven her. Ved overdragelse av båt som er registrert, kan både selger og kjøper sende melding om overdragelsen til småbåtregisteret.


Det er også noen andre endringer, men så lenge det står kan registreres, burde det vel nå¨være avklart at vi sitter igjen med en frivillig registrering??

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...