Jump to content

Bytte av glødeplugger på VP MD2030 ifm klikking i startrelé?


Maika

Recommended Posts

Jeg lurer på om dårlige glødeplugger er årsaken til at det ofte bare kommer klikkelyd fra start-motorene mine, 2XVP MD2030. 

Jeg har bestilt nye glødeplugger, men ser nå at det ikke er så enkelt å bytte disse som jeg trodde det skulle bli. 
For å få ut den forreste og bakerste, så ser ut som jeg må demontere dieselrør, -pumpe etc. 

Den midterste klarer jeg vel å skru ut. 
 

1. Har det noe for seg å teste med å bytte bare én av tre?

2. Vil det renne ut mye diesel der pluggen sitter når jeg skrur den ut?

3. Er jeg helt på bærtur, og feilen må ligge i dårlig strøm eller slitasje i starter/solenoid(?)

 

IMG_9149.jpeg

IMG_9148.jpeg

Link to post

Jeg tviler på at det er noen sammenheng mellom glødeplugger og dårlig innslag på starter. Men om du vil skifte uansett er det null problem å fjerne dyserørene først. Det er kun dieselen som ligger i rørene som renner ut, og det er ikke stort. Bare husk å lufte igjen etter remontering. Og rengjør og stram opp alle elektriske koplinger til starter, så finner du nok feilen på den siden tenker jeg. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Maika skrev for 23 timer siden:

Jeg lurer på om dårlige glødeplugger er årsaken til at det ofte bare kommer klikkelyd fra start-motorene mine,

 

Som @index sier, hvorfor tror du det er en sammenheng mellom glødepluggene og at starteren ikke slår inn? Dette er helt ulogisk. Her bør du begynne feilsøkingen i en annen ende. 

 

Maika skrev for 23 timer siden:

1. Har det noe for seg å teste med å bytte bare én av tre?

Du kan måle om glødepluggene er intakt, og hvis en er defekt er det ikke noe i veien for å bytte bare denne ene.

Link to post

Grunnen til at jeg tester med nye plugger er at jeg har lest bla her at andre har ment at det kan hjelpe, og de på La-sa mente også at at det kunne være sannsynlig i.o.m. at motoren er fra 1999.

Jeg har montert nytt startbatteri (Optima Red 50Ah), og byttet diverse kabler, men det virker ikke som har hjulpet.

For å få start sist vi var ute og skulle hjem, måtte jeg paralellkoble inn forbruksbanken på 400Ah lithium (har muligheten til dette med bryter). Etter et par klikk til, så startet da den ene, og deretter den andre.

Det indikerer kanskje at det ikke er nok ohmpf i startbatteriet, men teorien min da var at det ble trukket så mye strøm for å gløde med gamle plugger at det ikke var nok til å dra i gang starteren. (Dette kan jeg fint lite om, så jeg er vel kanskje helt på bærtur.)

Det kan jo hende det er noe galt med det nye batteriet mitt, men jeg har slik klikking i mange år, så da er det kanskje heller noe med startmotoren?

Jeg burde vel forøvrig nok en gang gå over alle koblinger og pusse dem for å forsikre meg om at det ikke er dårlig spenning.

 

Jeg testet forøvrig med å bytte den ene pluggen jeg kunne få ut. (Ingen diesel randt ut.)

Da tente startmotoren med en gang, men den slurte en stund før selve motoren startet.

Så testet jeg (etter en stund) den andre motoren der jeg ikke har gjort noe ennå, og den startet også med en gang(!), så det kan nok godt hende at dere har rett og at det ikke har noe med pluggene å gjøre. 

 

(Kona nekter å bli med på sommerferie i båten før dette er fikset, å seile med motorene gående på tomgang av frykt for ikke å få start på dem når vi tar ned seil er ikke aktuelt, så her er gode råd velkomne:)

 

Bilde av gammel og ny plugg. Rust langt inn, noe som vel indikerer at disse motorene har levd et relativt hardt liv (Kan de ha vært under vann før jeg kjøpte båten 5 år senere, kanskje?). Kan jo da være mange andre deler som også har endel rust på seg, så feilkildene kan kanskje jo være mange..

IMG_9158.jpeg

Link to post

Det er ingen sammenheng mellom glødeplugger og startmotor. Det er ingen sammenheng mellom diesellekkasje og glødeplugger. Noen motorer har seriekoblede glødeplugger. Noen har parallelkoblede glødeplugger. Sistnevnte vil det hjelpe å bytte de pluggene man kommer til. Men, NB! Det har forekommet at biter av glødeplugger på oldingstadiet har ramlet ned på stempeltoppen og laget kvalm, av det kostbare slaget. 

Link to post

Du er litt på villspor her ja. Ødelagte glødeplugger vil ikke trekke mer strøm. De vil enten trekke mindre eller ingenting. 

 

Ikke bekymre deg over rust på gjengene, det er helt normalt. 

 

Rengjør alle koplinger mellom batteri og starter, ta gjerne på litt polfett og stram til etterpå. Dårlig kontakt kan gi slike problemer. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Glødepluggene er seriekoblede på motor hvis du tar av dieselrør når du bytter plugger gjør skikkelig rent før demontering slik at det ikke kommer rusk og dritt inn i diesel systemet da har du et større problem.For å feilsøke startproblemer hvilke jeg prøvd en gang direkte på starter med strøm

Link to post
Maika skrev 58 minutter siden:

Jeg har montert nytt startbatteri (Optima Red 50Ah), og byttet diverse kabler, men det virker ikke som har hjulpet.

For å få start sist vi var ute og skulle hjem, måtte jeg paralellkoble inn forbruksbanken på 400Ah lithium (har muligheten til dette med bryter). Etter et par klikk til, så startet da den ene, og deretter den andre.

Det indikerer kanskje at det ikke er nok ohmpf i startbatteriet, men teorien min da var at det ble trukket så mye strøm for å gløde med gamle plugger at det ikke var nok til å dra i gang starteren

 

 

Høres ut som startbatteriet ikke er oppladet. Eller dårlig l kontakt i kabelsko.

Gløding   10 til max 30 sek.

Har du et startbatteri til 2 motorer?

Er det ikke normalt med et startbatteri til hver motor.|

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Maika skrev 1 time siden:

Grunnen til at jeg tester med nye plugger er at jeg har lest bla her at andre har ment at det kan hjelpe, og de på La-sa mente også at at det kunne være sannsynlig i.o.m. at motoren er fra 1999.

Dette skyldes nok at dere har snakket forbi hverandre og misforstått litt. 

 

Glødepluggene har ingen sammenheng med at startmotoren ikke slår inn. Defekte glødeplugger kan gjøre at motoren 

blir tungstartet. En forutsetning er da at startmotoren sviver, men at motoren ikke tenner. 

 

Maika skrev 1 time siden:

Jeg har montert nytt startbatteri (Optima Red 50Ah), og byttet diverse kabler, men det virker ikke som har hjulpet.

For å få start sist vi var ute og skulle hjem, måtte jeg paralellkoble inn forbruksbanken på 400Ah lithium (har muligheten til dette med bryter). Etter et par klikk til, så startet da den ene, og deretter den andre.

Det indikerer kanskje at det ikke er nok ohmpf i startbatteriet,

Nei. Dette er ikke en indikasjon på "ompf" i batteriet, det er en indikasjon på at du har spenningsfall over et punkt med dårlig kontakt. Som Hulda og index har forsøkt å forklare altså. Evt. så kan det være et problem i starteren.

 

Maika skrev 1 time siden:

men teorien min da var at det ble trukket så mye strøm for å gløde med gamle plugger at det ikke var nok til å dra i gang starteren. (Dette kan jeg fint lite om, så jeg er vel kanskje helt på bærtur.)

Som index sier, den teorien kan du forkaste.

 

Maika skrev 1 time siden:

Det kan jo hende det er noe galt med det nye batteriet mitt, men jeg har slik klikking i mange år, så da er det kanskje heller noe med startmotoren?

Jeg burde vel forøvrig nok en gang gå over alle koblinger og pusse dem for å forsikre meg om at det ikke er dårlig spenning.

Det er nok heller starteren ja. Gå over alle termineringspunkter, og sjekk at du ikke har kabler med kabelsko som er dårlig krympet eller irret. Alt slikt må du skifte ut. Sørg også for at du har godt tverrsnitt på ledningene til starteren. Dersom det ikke gjør jobben kan du nappe ut starteren og levere den til et serviceverksted som kan plukke den i fra hverandre og sjekke den opp for deg. 

 

Maika skrev 1 time siden:

Jeg testet forøvrig med å bytte den ene pluggen jeg kunne få ut. (Ingen diesel randt ut.)

Forventet du at det skulle renne ut diesel når du skrudde ut glødepluggen?

 

Maika skrev 1 time siden:

Da tente startmotoren med en gang, men den slurte en stund før selve motoren startet.

Så testet jeg (etter en stund) den andre motoren der jeg ikke har gjort noe ennå, og den startet også med en gang(!), så det kan nok godt hende at dere har rett og at det ikke har noe med pluggene å gjøre. 

Nei, at starmotoren ikke slår inn og begynner å trekke rundt har definitivt ikke noe med glødepluggene å gjøre, det kan du bare slå fra deg.

 

Men dersom du har hatt problemer med begge motorene, og begge motorene plutselig fungerer, så vil jeg holde en knapp på at du har en vakkel et sted som gir tilførsel til begge motorer. Altså ikke nede på startmotor, men nærmere batteri. Har du en hovedbryter på startstrømmen?

Link to post

2030 har to reléer i en svart boks. Det ene er til gløding det andre til start. Kontaktene kan bli litt slakke pga varme og vibrasjon. Biltema releer passer, men problemet er ofte dårlig kontakt heller enn feil på selve releene. Bare å ta de ut, spraye litt wd40 og sette de i igjen kan hjelpe. Biltema har også flatstifter med mothaker, hvis disse må byttes i soklene

 

Ellers kan 2030 lett glødes med en startkabel og startes ved å koble den lille kontakten på startmotoren til + kontakten .

 

Til nød, ved defekt innslag kan man også sette et skrujern mellom de to store kontaktene på startmotoren. Da vil den ofte slå inn likevel. Men det kan i verste fall skade tennene på svinghjulet

 

 

 

Link to post
index skrev 13 minutter siden:

Det er de slett ikke! Om du ser på bildet så ser du at de er paralellkoplet med skinne!


Ja, enig. Disse glødepluggende blir vel litt problematisk å seriekoble i all den tid de tar jord fra godset i motorblokka.

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
mawilu skrev 57 minutter siden:

på tide jeg slutter å kommentere 

Det vil jeg på det sterkeste fraråde deg fra å gjøre.  Det er mange gode råd her inne selv om vi alle bommer litt på bildene eller teksten i forbifarten en gang i blandt

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post

Takk for mange gode svar!

 

Det jeg syns er rart er at jeg ofte må forsøke endel ganger før motoren starter og jeg ikke bare hører "klikk".

Hadde det vært spenningsfall, så burde det vel fungert dårligere etter hvert forsøk, da spenningen på batteriet jo dras ned litt ved hvert forsøk.


Da jeg testet å starte den ene nå, så klikket det en gang, og så startet den på neste. Spenningen ned til ca 12,1 på batteriet (sett med Victron sin app), og 11,8 målt med multimeter med + på startmotor-polen og - på motorgodset. 

 

 

@Komodo Årsaken til at jeg nevnte at det ikke var kommet ut noe diesel da jeg tok ut den ene glødepluggen, var at jeg tidligere hadde spurt om det kunne skje, og at jeg derfor tenkte at det kunne være grit å avklare at det altså ikke skjedde sånn hvis noen andre lurte:)

Og ja, jeg har både en bryter som slår av begge batteriene, samt en til hver motor (anbefalt av en person i en annen tråd der jeg snakket om hvordan jeg skulle oppgradere det elektriske ombord, og derfor montert i tillegg til den "felles-bryteren" som jeg allerede da hadde montert). I tillegg har jeg en sikring i kretsen. Alt dette er helt nytt, og jeg har gått over tilskruing på nytt, men det er jo endel koblingspunkter da, og så jeg kunne jo fjernet den "felles-bryteren". Jeg har brukt nye kvalitetskabelsko og kvalitetsbrytere (BlueSea), men klemt med Biltema sin (store) kabelskotang, så det er vel kanskje noe mer tap enn dersom det var gjort profesjonelt, men målt spenningen er vel fortsatt godt over det startmotorene krever, så det virker vel egentlig som at feilen er et annet sted?



@Roger jo Optima-batteriet skal kunne levere svært mye start-strøm, og jeg starter bare én om gangen, så ett batteri burde være nok. Det er forøvrig fulladet.

@J-Å Takk for tips, jeg skal teste med spray på releet!

Link to post
Maika skrev 25 minutter siden:

Det jeg syns er rart er at jeg ofte må forsøke endel ganger før motoren starter og jeg ikke bare hører "klikk".

Hadde det vært spenningsfall, så burde det vel fungert dårligere etter hvert forsøk, da spenningen på batteriet jo dras ned litt ved hvert forsøk.

Nei, når du får dette klikket belastes antagelig ikke batteriet noe særlig. Dersom du har en alvorlig feil på starteren er saken en annen, men hva er oddsen for at du har en alvorlig feil på begge startmotorene?

 

Maika skrev 25 minutter siden:

Og ja, jeg har både en bryter som slår av begge batteriene, samt en til hver motor (anbefalt av en person i en annen tråd der jeg snakket om hvordan jeg skulle oppgradere det elektriske ombord, og derfor montert i tillegg til den "felles-bryteren" som jeg allerede da hadde montert). I tillegg har jeg en sikring i kretsen.

Da har du veldig mange kontaktpunkter og veldig mange feilkilder. 

 

Siden du opplever problemet på begge motorer er mitt forslag til videre feilsøking følgende: Lag deg en ledning i 70mm2 med kabelsko i hver ende. Koble denne slik at du bypasser fellesbryteren og sikringen. Forsvinner problemet ligger feilen i en av de to. Forsvinner ikke feilen fortsetter du med å bypasse den dedikerte hovedbryteren også. 

 

Maika skrev 25 minutter siden:


@Roger jo Optima-batteriet skal kunne levere svært mye start-strøm, og jeg starter bare én om gangen, så ett batteri burde være nok. Det er forøvrig fulladet.

Jeg ser heller ikke noe problem med å ha ett startbatteri. 

Link to post

Feilen kom først på den ene motoren, og det er først i det siste at det også skjer på den andre.

Jeg pusset kabelskoene, byttet om til at kabelskoen fra batteri kom nærmest starteren (og da leder videre til dynamo og sikringsboks(?) kom utenpå), samt sprayet CRC 6-66 på polene til releene. I tillegg la jeg en plastbit oppå releene på den ene motoren slik at det ikke skulle kunne bli noe bevegelse. (Det hadde jeg gjort med den andre motoren i fjor uten at det hadde noe effekt, men glemt det allerede. Fint man har båtplassen til å søke etter hva man har skrevet tidligere:)
Motorene startet nå fint. (Jeg må kinne litt på den jeg pelte på glødepluggene på, så mulig jeg har herpa litt der.)
Så gjenstår det å se om dette løste problemet og de fortsatt starter fint utover i ferien. Gjør de ikke det, så tester jeg med færre koblingspunkter, og hjelper ikke det, så får jeg se om jeg får tak i en ny startmotor og sett om det hjelper.

Link to post

FInt at du fikk orden på det.

 

Jeg pleier å sjekke at lysene på kontrollpanelet dimmer litt i det jeg slår på glødingen. Som en grov indikasjon på at glødepluggene trekker strøm. Ellers er det veldig greit med et DC tangamperemeter, da kan en jo sjekke hvordan strømtrekket avtar bortover skinnen, og dermed finne strømtrekket  for hver glødeplugg uten demontering.

Link to post
J-Å skrev for 2 timer siden:

Ellers er det veldig greit med et DC tangamperemeter, da kan en jo sjekke hvordan strømtrekket avtar bortover skinnen,

Multimeter og tangamperemeter er gull å ha ombord :thumbsup:  Men det forutsetter jo også at man har innsikt i å bruke dem, og at man vet hva man skal se etter...

Link to post
Komodo skrev 31 minutter siden:

Multimeter og tangamperemeter er gull å ha ombord :thumbsup:  Men det forutsetter jo også at man har innsikt i å bruke dem, og at man vet hva man skal se etter...

Ja, men det hjelper vi jo med her på forumet.

 

Det kan være litt brukerterskel ja. Jeg plundret senest i går med et tangamperemeter som bare målte AC, hvis man ikke trykket på en Mode knapp og fikk frem et ørlite DC symbol.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...