Jump to content

Bayliner 2655 drivstofføkonomi, plane eller ikke

iznogood

Recommended Posts

Hei!

Vi har en Bayliner 2655 (27ft), ca 2.7tonn (den man "kan" ha på henger) med en 5.7 350Mag forgasser (2008), bravo 1 drev.

Motor, drev og propell virker bra sammen, planer fort og cruiser på rundt 21-24kn (3400-3600rpm) avhengig av forhold og last og bruker sjelden trimplan med mindre båten er litt skjevlastet. Trimmer drev på "normal" måte.

Men.....

Hva er mest drivstoff "vennlig" bruk av denne båten? Jeg har gjort et par forsøk ila et par sesonger og blir ikke særlig klokere. Jeg må nesten ligge på rundt 1400rpm (1200 er også "ok") om dynamo skal lade optimalt og da ligger båten i ca 6knop. Men jeg "føler" jeg bruker like mye for å komme frem til destinasjon. 

Jeg har virkelig prøvet å lese meg opp til dette men det er jo nesten umulig når man kommer borti formler for hvor mye vann båten forskyver i gitte hastigheter etc. Dette har jeg ikke funnet data for på min båt. Er det noen tommelfingerregler eller noen med erfaring her som kan gi noen innspill?

/ Anders

Tommelfinger regel bensinmotor:

Skal du gå rimeligere enn planefart må du under 5-6 knop.

Høyest 7- 14 knop, og >5000rpm

Og lavest 19-22 knop om båten topper 30 i topphastighet. 

Er det slik at jeg må tøffe på tomgang da (3-4kn)? 
Er det noen referanser som "wake" eller turtall, eller bare kn?

Da er det jo utvilsomt bedre å "komme" seg til mål i plan...

/ Anders

Helt på tomgang trenger du ikke, men skrogfarten for din båt er vel ikke noe mer enn rundt 6 knop, som antydet over her.

Det høyeste forbruket vil du nok oppleve mellom maks deplasementfart (skrogfart) og når båten er kommet helt opp i plan.

Siste 25% turtall "dobler" vel gjerne forbruket for en bensinmotor (som en tommelfingerregel). Dvs ca 75% turtall gir gjerne best drivstofføkonomi når båten er i plan.

Hvis du klare ca 5-6 knop på litt forhøyet tomgang (ca 1200 omdreininger) tror jeg dette er mest økonomisk, men forskjellen på mest økonomisk planefart er nok ikke stor. Siden dette er en forgassermotor har det også litt å si om den er optimalt justert. Tipper du ender opp rett under 1,5 l/nm i skrogfart og litt over 1,5 l/nm i økonomisk planefart. Hvis man er opptatt av drivstofføkonomi er min erfaring at med de eldre forgasser-V8ene koster det mye å gå opp og ned av plan. Det lønner seg å finne en passende hastighet og så holde den. 

Jeg har en tilsvarende båt, 25 fot, 2.5 tonn med normal last. 300hk utenbordsmotor.

Den bruker ca 1.7 l/nm på normal/økonomi marsjfart, 22-25 kts. 

Og den bruker ca 1 l/nm i 5-6 knop. 

Øker jeg til 8knop så drar den ca 1.5l/nm. 

Så for meg, tipper du har tilsvarende resultat, så er 5-6 kts best økonomi, og forbruk i plan er også helt ok. De verste er 8-17 knop. 

En indikasjon på ok fart er å kikke bak båten. En hastighet som gir lite hekk-bølger er godt for økonomien, og godt for de som er i nærheten. 

Jeg målte fart vs forbruk på vår 25 fots Jeanneau DC (250 Hk utenbords Yamaha (4.2l), antakeligvis ca 2,2 tonn kjørevekt, uten trimplan). Jeg fikk en slik kurve:

image.png.f944335188d7a4facc0e435144c05f82.png

I overgangen mellom plan og ikke-plan så er kurven relativt usikker, og veldig avhengig av om man kommer ovenfra eller nedenfra i fart. Tipper denne kurven likner for andre planende båter.

Ligger vanligvis i enten 5 eller 23knop.