Olemannen Startet 25.Juni.2023 Del på Facebook Startet 25.Juni.2023 Tilten virker fortsatt på min 2005 Suzuki DF40, men selve instrumentet virker ikke lenger. Det tok bare plutselig kvelden. Viseren står nå nederst. Noen tips om hva som kan være feil? Jeg har kikket på baksiden og det er 2 ledninger tvinnet i en "plast-pølse" stukket inn i instrumentet og 3 separate ledninger festet med skruer rett i instrumentet. De doble "pølse-ledningene" virker som de er til lyset i instrumentet. Har en ide om at jeg kanskje kan måle motstanden (ohm) på de 2 ledningene som går til selve sensoren på motoren, men vet ikke hvilke 2 ledninger det er. En annen ide; Skal det være 12V over noen av disse kontaktene bak, og er spenningen i så fall avhengig av tilten? Det ser ut som det er god kontakt, ikke noe rust eller annen grums noe sted. Alle gode tips mottas med takk! Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 26.Juni.2023 Del på Facebook Svart 26.Juni.2023 Kan du ta noen bilder, og angi noen måleverdier. Så tar vi det derfra. Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 26.Juni.2023 Del på Facebook Svart 26.Juni.2023 Har du sjekket giveren nede på motorbraketten? Sitér dette innlegget Link to post
Olemannen Svart 26.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2023 Hvilke måleverdier er det du mener jeg bør ta? Bilder regner jeg med er av instrumentet på forsiden og baksiden? Skal ta det til helgen når jeg igjen er ved båten. Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 26.Juni.2023 Del på Facebook Svart 26.Juni.2023 Har hatt lik motor, måtte bytte giver på ca samme alder som din er nå. Det finnes ettermarkedsgiver med stål-arm i stedet for den orginale som er 100% plast. Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Olemannen Svart 26.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2023 Har ikke sjekket giveren, er den lett å finne og ev. bytte selv? Ikke så lett å få båten på service nå som den er lagt på vannet. Er kanskje mulig å måle giveren på noen måte? Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 26.Juni.2023 Del på Facebook Svart 26.Juni.2023 Du finner giveren som en liten fjærbelastet arm i oprådet mellom motorstamme elle motorbrakett. (10 år siden jeg hadde sånn motor) Den kan sitte fast eller er brukket. Den var lettest å få øye på nedenfra. Sitér dette innlegget Link to post
Olemannen Svart 26.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2023 Takk til alle så langt for gode svar, jeg skal sjekke mer når jeg ser båten igjen til helgen! Sitér dette innlegget Link to post
Olemannen Svart 1.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2023 Da har jeg sjekket båten og jammen fikk jeg det til å virke ved å følge råd om å bevege litt på tilt-armen som sender signal til instrumentet. Den er fjærbelastet med var treg og "grodd" så jeg smurte den, men bør kanskje demontere og smøre bedre til høsten når båten tas opp. Se vedlagte bilde, ser denne ut til å være i orden og ikke skadet på noen måte? Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 3.Juli.2023 Del på Facebook Svart 3.Juli.2023 Den ser ok ut, du har hatt flaks. Min satte seg bom fast og brakk. Vær spesielt oppmerksom neste år når du tar båten ut av vinteropplag, kan sette seg igjen i løpet av vinteren Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Olemannen Svart 3.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2023 Takk, om det er lett å skru ut/løsne hele armen tenkte jeg ta den helt av og rense og smøre den skikkelig til høsten. Antar det bare er å skru ut stjerneskruen, med mindre da hele fjæra spretter til himmels og det blir umulig å sette det sammen igjen.... Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 3.Juli.2023 Del på Facebook Svart 3.Juli.2023 Mener å huske at det er relativt uproblematisk å sette det sammen, er ikke veldig mye spenn i den fjæra. Meeen, er vel en ti års tid siden jeg puslet med dette, så ta det med en klype salt. Og ta alle mulige grep for å forhindre at deler forsvinner, dersom du jobber med dette mens båten ligger på sjøen. Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Olemannen Svart 3.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2023 Takk igjen, nei - dette gjøres ikke med sjøen under, det blir når båten er på land igjen. Prøver meg litt fram, i alle fall gøy med alt som ikke ender med faktura fra et eller annet verksted/marina Sitér dette innlegget Link to post
pontus Svart 5.Juli.2023 Del på Facebook Svart 5.Juli.2023 Hadde samme problem på min tilt-måler for noen år siden. Fant fram til giveren, og "fylte" den med CRC-556 mens jeg beveget vippearmen. Den løsnet og virket da gjennom sesongen. Har siden gjort samme prosedyre høst og vår, og den virker fortsatt. (Har ikke åpnet den). Sitér dette innlegget Link to post
Olemannen Svart 6.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2023 Nettopp, god og billig løsning det, satser på det samme! Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 8.Juli.2023 Del på Facebook Svart 8.Juli.2023 Den sitter fast med 2 stk sekskantskruver med 10mm hode, hvis du får dem løs så har du hele bryter i handa Sitér dette innlegget Link to post
Olemannen Svart 8.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2023 Flott, takk, da demonterer og renser jeg til høsten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.