Jump to content

Tilt meter sluttet virke. Suzuki DF40


Olemannen

Recommended Posts

Tilten virker fortsatt på min 2005 Suzuki DF40, men selve instrumentet virker ikke lenger.  Det tok bare plutselig kvelden.  Viseren står nå nederst.  

 

Noen tips om hva som kan være feil?

 

Jeg har kikket på baksiden og det er 2 ledninger tvinnet i en "plast-pølse" stukket inn i instrumentet og 3 separate ledninger festet med skruer rett i instrumentet.   De doble "pølse-ledningene" virker som de er til lyset i instrumentet.

 

Har en ide om at jeg kanskje kan måle motstanden (ohm) på de 2 ledningene som går til selve sensoren på motoren, men vet ikke hvilke 2 ledninger det er.

En annen ide; Skal det være 12V over noen av disse kontaktene bak, og er spenningen i så fall avhengig av tilten?

 

Det ser ut som det er god kontakt, ikke noe rust eller annen grums noe sted.

 

Alle gode tips mottas med takk!

Tilt.JPG

Link to post
Share on other sites

Da har jeg sjekket båten og jammen fikk jeg det til å virke ved å følge råd om å bevege litt på tilt-armen som sender signal til instrumentet.

Den er fjærbelastet med var treg og "grodd" så jeg smurte den, men bør kanskje demontere og smøre bedre til høsten når båten tas opp.

Se vedlagte bilde, ser denne ut til å være i orden og ikke skadet på noen måte?

Tilt1.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk, om det er lett å skru ut/løsne hele armen tenkte jeg ta den helt av og rense og smøre den skikkelig til høsten.

Antar det bare er å skru ut stjerneskruen, med mindre da hele fjæra spretter til himmels og det blir umulig å sette det sammen igjen....

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at det er relativt uproblematisk å sette det sammen, er ikke veldig mye spenn i den fjæra. Meeen, er vel en ti års tid siden jeg puslet med dette, så ta det med en klype salt. Og ta alle mulige grep for å forhindre at deler forsvinner, dersom du jobber med dette mens båten ligger på sjøen.

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problem på min tilt-måler for noen år siden. Fant fram til giveren, og "fylte" den med CRC-556 mens jeg beveget vippearmen. Den løsnet og virket da gjennom sesongen. Har siden gjort samme prosedyre høst og vår, og den virker fortsatt. (Har ikke åpnet den).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...