Jump to content

Marna R1- Stopper når den blir varm

Snekk1

Recommended Posts

Hei!

Oppstatt et lettere irriterende ploblem i løpet av de siste turene.

Vår Marna R1 med SEM magnet, stopper plutselig når den blir varm. Vil tro det er 1,5t ca med normal belastning.

Magneten ble gått over og overhalt for 2 år siden, ny plugg er benyttet og ikke hatt noe problemer med dette tidligere.

Tenningen er justert nylig og fungert veldig bra, forgasser er overhalt og ny bensin brukes. Dette kom altså litt ut av det blå.

Leser at magneten kan svikte når motoren og magneten blir varm. Har noen erfaringer med dette?

Og, hva kan jeg gjøre for å fikse problemet?

Takk for hjelp!

Den har gnist, selv når den er varm. Men om den har like god gnist som når den er kald må jeg nesten dobbeltsjekke.

Jeg var inne på samme tanke om damplås/varm forgasser, men selv med en dram eller to så får jeg ikke livstegn når den er varm...

Sjekk lufting i tanken. Regner med der er gravitasjonsmating av forgasseren uten bensinpumpe, skal ikke mye undertrykk til i tanken før det stopper opp da...

Du har nok en tappeskrue i bunn av forgasseren (for å drenere kondens) men prøv å tappe ut i et glass når motoren er kald for å se hva som er normalt volum i flottørkammeret og sjekk så igjen når den stopper.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
paxo skrev for 2 timer siden:

Kanskje den går altfor feit. Se hvordan tennpluggen ser ut.

Den går nok noe rikt, men på samme tid har den gått slik over lang tid uten noe problem... Pluggen soter ikke nevneverdig, og brenner ganske nøttebrunt og fint. Kan prøve å justere forgasseren selvfølgelig, men når den stopper er det veldig kontant, uten noe forvarsel. Er som om jeg skulle nappet ut tennplugghetta i fart.

Roger jo skrev 1 time siden:

har den Coil, Så  er det typisk tegn at det ikke er futt i gnisten når  coilen blir varm.

Erfaring fra gamle biler.

Ja, dette er den store mistanken nå. Tenker du da coil i tenningen? Vært med på tidligere at kondens bygde seg opp inni magneten, som gjorde at den ikke ga gnist. Skridde den da opp og la den i ovnen på 50 grader i 30 min, da var den helt fin igjen. Med det i bakhodet tenkte jeg at dette kunne vært noe lignende, men i og med at den faktisk fortsatt gir OK gnist etter stopp, men fortsatt ikke starter, utgår den teorien. Er som at om all gnist blir borte momentant. Og, hadde dette vært forgasseren ville jeg nok kjent og hørt noen døde omdreininger og at den sakte men sikkert hadde dødd ut.

SveinHa skrev 1 time siden:

Sjekk lufting i tanken. Regner med der er gravitasjonsmating av forgasseren uten bensinpumpe, skal ikke mye undertrykk til i tanken før det stopper opp da...

Du har nok en tappeskrue i bunn av forgasseren (for å drenere kondens) men prøv å tappe ut i et glass når motoren er kald for å se hva som er normalt volum i flottørkammeret og sjekk så igjen når den stopper.

Dette er ikke noe problem, da jeg alltid sjekker at det er OK lufting, og sjekker at det renner godt inn til forgasser.

Kan dette være noe kompresjons-problem? Den er noe lettere å sveive rundt når den blir varm. Kan det ha noe med olje å gjøre? Stempelringer?

Litt i villredet på akkurat dette, da den til slutt alltid starter og går fint igjen. Heller fortsatt mot magnet. Den har også alltid blitt varm(som den jo skal) og godt med kjølevann fra eksosen hele veien, men godt poeng om å sjekke kjølingen i samme slengen. Litt usikker på om kjølevannet kan sirkulere uten at den faktisk kjøler motoren?

Sjekk også ventilklaringen. Hvis den er alt for liten kan det være spesielt eksosventilen utvider seg i lengderetningen og dermed ikke tetter når motoren blir varm nok. Da mister du kompresjonen  når motoren er varm. Bråstopper den, eller går den grad is dårligere inntil den stopper? Som andre nevner over, coilen er også en komponent som kan feile når den blir varm. 

Honduras skrev 40 minutter siden:

Sjekk også ventilklaringen. Hvis den er alt for liten kan det være spesielt eksosventilen utvider seg i lengderetningen og dermed ikke tetter når motoren blir varm nok. Da mister du kompresjonen  når motoren er varm. Bråstopper den, eller går den grad is dårligere inntil den stopper? Som andre nevner over, coilen er også en komponent som kan feile når den blir varm. 

Skal gå over asap. Det kan gi mening mtp at den blir lettere å svive etter at den stopper.

Regner da med at manifolden må av for å komme til å inspisere/justere ventiler?

R1 fra 1960 ca.

Har lyst til å kaste meg over dette asap, men med Marna sine leveringtider er jeg redd det kan bli et langvaring prosjekt om jeg tar ut frostplugger, napper ut ventiler etc. Skulle vel strengt tatt hatt noen nye pakninger mens jeg åpnet også...

Hvor mange frostlokk er det på en R1? Litt vanskelig å type på Marna sine tegninger.

Feilen kan ligge flere steder. Det viktigste er at du søker systematisk. Siden motoren har

liten kompresjon når den er varm kan mye tyde på at ventilklaringen er for liten. Den bør ligge på 0,4 mm.

Når du har justert inn rett ventilklaring tar du en ny prøvetur. Dersom du får stopp igjen

sjekk bensintilførselen. Du kan oppleve å få damplås slik "paxo" nevner. Da vil jeg anbefale at

du tapper av den gamle bensinen og fyller på ny, gjerne 98 oktan siden denne ikke inneholder etanol.

Dersom du feilen fortsatt kommer tilbake og forgasseren er nyoverhalt og OK er neste punkt tenning.

SEM magneten er svært robust og enkel å vedlikeholde, den har ikke coil, men en innkapslet tennspole

i magnethuset som er enkel å bytte. Forsøk om du kan finne noen som har en magnet du kan låne

for å prøve ut, eventuelt sende den til overhaling. Tidligere gjorde Marna i Mandal dette, men jeg

ikke hvordan dette er nå.

Du bør ikke ta ut frostpluggene før alt annet er prøvd. Om motoren får for lite kjøling vil du

merke det på varmen og på kjøle vannet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...