Jump to content

Yamaha F9,9 HMH, kjøleproblemer


steib

Recommended Posts

Hei,

 

Har akkurat anskaffet en motor som nevnt i overskrift, hvor jeg ikke har kontrollstråle. Følgende er sjekket:

 

Impeller er i orden, vannet fosser ut av undervannshuset og opp gjennom stammen, men stopper opp når det skal gjennom gjennom delen på bildet under. Har aldri sett denne delen før, hva er det egentlig som sitter her tilknyttet bensinpumpa, er det en termostat her? 
 

Har altså kjølevann i full mengde inn, men får det ikke gjennom og ut på andre siden. Jeg synes også blokka blir varmere enn den bør være når motoren går på tomgang.

 


Takknemmelig om noen har noen gode svar her 😊

 

7953E43C-C1FC-4216-AFE5-FEDFA879D124.jpeg

FCE3C77A-5A83-4FA6-9953-5CC6900FBE35.jpeg

474A5245-7498-4CEB-9702-327E4803BFD1.jpeg

Link to post
Share on other sites

Min 8 hk Evinrude er ofte tett i kontrollstrålen etter vinteren av saltavleiringer (grunnet manglende ferskvannskjøring). Da er det bare å stake opp med ein liten streng.

Det kommer uansett vann med eksosen.

Termostaten er gjerne lokalisert bak på toppen av blokka.

Det som er avbildet er nok kjøling av bensinpumpen.

Kommer det vann ville eg staket opp.

eller deletegning på nett ser det ut som kontrollstrålen er koblet til den.

Link to post
Share on other sites

Det er vann opp, problemet er at det er tett gjennom selve kjølekanalen på bensinpumpa. Har gjort forsøk på rens,staking her uten hell; så spørsmålet er - må denne ha kjøling? Eller er det like greit å bare legge en bypass rundt? På de fleste av disse modellene er jo ikke kjølevannet innom bensinpumpa uansett.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...