Jump to content

Gode tips om båtopptrekk?

Trefoten

Recommended Posts

Hei! Jeg har en litt tricky situasjon på naust/vinterlagring. Trenger gode, konkrete råd, som jeg ser mange får her inne.

Utfordringer:

• Oppdemt vann, svært variabel vannstand.
  • Rufsete underlag
  • Ikke veldig aktuelt med minigraver eller betongbil
  • Mye bevegelse i is, isflak på vinteren
  • 20-25m lengde på opptrekket

Skal ha en Pionér Viking 15´ inni der på vinteren. Vanligvis må jeg legge ut og trekke opp alene. Har bra vinsj.

Alle råd mottas med stor, stor takknemlighet!

IMG_5804 Large.jpeg

For en så liten båt er nok det optimale å legge runde trelunner med ca 50 cm avstand hele veien ned og feste de godt, men det er en del jobb og det kan bli utfordringer med isgang. Jeg ser det ligger noen forran naustet ditt allerede, så dette har vel vært prøvd? Så en annen utgave er å ha bare ha løse lunner, f-eks 10-15 runde gjerdestaur som du legger ned, så glir og ruller båten over disse.  Du kan jo også feste de i sammen med lekter slik at du får et par bærbare "stiger" som du bare flytter etterhvert som du tar båten ut eller inn. Et tredje alternativ er å kjøpe lunner i plast https://www.mitras.no/annet

Forresten, et velkjent triks man bruker langs kysten er å legge torskelever i et spann for å få tran, som man da bruker å smøre lunnene med for at båten skal gli lett.