Erik Startet 28.Juni.2023 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2023 Ikke helt båt, men D1/D2 har jeg brukt etter tips fra båtfolk her. Jeg har en garasjeport som jeg for en del år siden pusset helt ned og så mettet med D1 og så flere strøk D2 til slutt. Nå er den etter mange år i varierende områder helt matt/ slitt /hås / fin. Hva er prosedyren for å friske opp denne ? Må jeg pusse den helt ned overalt, eller holder det å bare pusse litt forsiktig på det "håse" ? Skal den mettes med D1 på ny, eller holder det å gå rett på med D2 ? Gjør det noe om det kommer D1 på områder der det fortsatt er intakt D2 fra før ? Hva tenker dere som kan dette produktet godt ? Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
index Svart 28.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2023 Da jeg hadde teakdører og vinduer pleide jeg å gjøre følgende: Våtslipe med papir dyppet i D1, tørket av overskudd og la på D2 neste dag. Gjerne et par strøk. Dvs jeg gjorde det frem til jeg gikk over til Benar UVR, da ble livet mye enklere. Minst tre ganger holdbarheten til Owatrol. Så jeg tenker at at Owatrol er mest for de som liker å olje ofte. Spesielt bra er det ikke. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Erik Svart 28.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2023 Interessant. Kan mann legge Benar UVR rett oppå D1/D2, eller må det pusses helt ned for å skifte ? Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Hakkannen Svart 28.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2023 Så lenge ikke sjiktet med D2 er brutt er treet under fremdeles mettet med D1. D2 er en halvmyk lakk/herdende olje, så ja, du kan legge den enda mykere Benar rett oppå. Men ideelt sett kan det være greit å skrape/slipe ned D2’en til rent virke (D1’en forsvinner ikke, den ligger inni treet) for å så bygge opp et sjikt med ren Benar. Så slipper du at den underliggende D2’en (som tydeligvis har fått kjørt seg litt) blir et dårlig underlag for Benaren. Skulle du velge å fortsette med D2 er det greit å påføre et strøk hvert andre/tredje år (litt avhengig av hvor mye været står på porten) for å beholde overflaten fin. Fordel å bruke Benar UVR først et par strøk (for UV-beskyttelse mot sollys) for så enten å fortsette med Benar UVR for semiblank finish eller fortsette med Benar Silkematt eller Blank for å få overflaten mattere eller blankere. Brukes UVR først bevarer du bedre fargen på treet + du unngår i større grad at overflaten brytes ned, med slipping og flassing til følge. Benar er greit å påføre akkurat i slutten av når forrige strøk fremdeles oppleves noe klebrig. Skal ikke være seig overflate, men trenger ikke føles 100% tørr heller. Da får du greit feste mellom strøkene. Link to post
index Svart 28.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2023 Interessant. Kan mann legge Benar UVR rett oppå D1/D2, eller må det pusses helt ned for å skifte ? Jeg ville ha skrapt rent og startet fra bunnen av. D2'en pleier å slippe underlaget av D1 etter en stund, og da hjelper det lite med Benar over. Men ja, jeg hadde heller lagt Benar enn D2 på toppen. Den holder seg elastisk mye lenger. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Erik Svart 29.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2023 Da går jeg for Benar tror jeg ja. Det er mye detaljer i porten, sist stod jeg og pusset i over en uke, men pusset det som er håst og slitt tror jeg, og lett resten for heft, og prøver meg med Benar oppå etterpå. Bør det vaskes med noe før jeg påfører ? Rødsprit eller noe sånt ? Tusen takk for tips. Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
index Svart 29.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2023 Rødsprit og fille er aldri feil;-) "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn