Jump to content

Hvilken 2 taktsolje 97 mod Evinrude 50hk


Rømme

Recommended Posts

Hei har ett spørsmål her. Kjøpte for 7 år siden en gammel båt med 97 mod 50hk evinrude. Båten kom med full oljetank så brukt 6 år før det måtte etterfylles. Dog fylte jeg på Biltema 2 taktsolje siden den oppfylte spesifikasjonenr og fikk fra tid til annen alarm på dette ifjor. Skjønte ikke noe for beholder er godt over halv men trengte bare stoppe og starte motor så forsvant det. Dog er det ganske irriterende og har lest litt rundt og ser disse motorene er litt sære på oljen. Så spørsmålet er vel må det være evinrude sin egen el er det andre som kan brukes? Forøvrig ser jeg nå at BT sin er mineralsk mens evinrude sine er semisyntetisk og syntetisk. 

Link to post

Aldri hørt at disse motorene er kresne på olja så lenge den oppfyller TC-W3 spec.   

 

VRO systemet til OMC har ikke det aller beste ryktet, men om det stemmer eller ikke har jeg ikke personlig erfaring med.  

 

Noen velger derfor å koble bort dette + kjøre med 2% olje i bensinen.   Har sine ulemper det også, feks at motor får mer olje enn den setter pris på på tomgang og lavere turtall.   Mer eksos og motor vil ha lettere for å gå sur.. 

 

Har hatt en evinrude med VRO, her fungerte systemet helt utmerket. Uansett system/merke så bør man uansett følge litt med , og se at oljeforbruket stemmer sånn nogenlunde overens med bensinforbruket

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Er nok en sliten sensor som gir deg den pipelyden. Da jeg hadde tilsvarende motor koblet jeg også fra ekstern oljetank og blander olje rett i tanken. Motoren gikk også bedre med mindre vibrasjoner. Ligger videoinstruksjoner på nettet.

 

Så vidt jeg husker var det bare å kutte oljeslange og plugge med M8 bolt med slangeklemme rundt. Koble fra kontakt til sensor. 

Link to post

Hadde en Askeladden 16 med 50VRO brukte tilhørende oljetank. 1/100  brukte original OMC/Evinrude. Hadde aldri et feilslag på den motoren! men bråkte og brukte mye bensin da!

Hadde Suzuki GP 100, med separat oljetank, dette fungerte veldig bra også!  skjønner ikke at folk kobla det ut, men som alt motorisert må ting vedlikeholdes og holdes i orden!  men nå er jo denne motoren omtrent som veteran å regne! så alt av slanger pakninger gummi og foringer synger nok på siste verset!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...