Rømme Startet 28.Juni.2023 Del på Facebook Startet 28.Juni.2023 Hei har ett spørsmål her. Kjøpte for 7 år siden en gammel båt med 97 mod 50hk evinrude. Båten kom med full oljetank så brukt 6 år før det måtte etterfylles. Dog fylte jeg på Biltema 2 taktsolje siden den oppfylte spesifikasjonenr og fikk fra tid til annen alarm på dette ifjor. Skjønte ikke noe for beholder er godt over halv men trengte bare stoppe og starte motor så forsvant det. Dog er det ganske irriterende og har lest litt rundt og ser disse motorene er litt sære på oljen. Så spørsmålet er vel må det være evinrude sin egen el er det andre som kan brukes? Forøvrig ser jeg nå at BT sin er mineralsk mens evinrude sine er semisyntetisk og syntetisk. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Juni.2023 Del på Facebook Svart 29.Juni.2023 Aldri hørt at disse motorene er kresne på olja så lenge den oppfyller TC-W3 spec. VRO systemet til OMC har ikke det aller beste ryktet, men om det stemmer eller ikke har jeg ikke personlig erfaring med. Noen velger derfor å koble bort dette + kjøre med 2% olje i bensinen. Har sine ulemper det også, feks at motor får mer olje enn den setter pris på på tomgang og lavere turtall. Mer eksos og motor vil ha lettere for å gå sur.. Har hatt en evinrude med VRO, her fungerte systemet helt utmerket. Uansett system/merke så bør man uansett følge litt med , og se at oljeforbruket stemmer sånn nogenlunde overens med bensinforbruket Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Grand Banks jr Svart 29.Juni.2023 Del på Facebook Svart 29.Juni.2023 Jeg har utkoplet VRO (gjort før jeg kjøpte). Fungerer fint med BT oljen i bensintanken. 60 hk 1991 Evinrude. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
snekkerbod Svart 29.Juni.2023 Del på Facebook Svart 29.Juni.2023 Er nok en sliten sensor som gir deg den pipelyden. Da jeg hadde tilsvarende motor koblet jeg også fra ekstern oljetank og blander olje rett i tanken. Motoren gikk også bedre med mindre vibrasjoner. Ligger videoinstruksjoner på nettet. Så vidt jeg husker var det bare å kutte oljeslange og plugge med M8 bolt med slangeklemme rundt. Koble fra kontakt til sensor. Sitér dette innlegget Link to post
Rømme Svart 30.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2023 Tror jeg gjør dette. Riktignok gammel men husker når man kjørte moped var det det første man gjorde. For de oljepumpene der var heller ustabile. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 30.Juni.2023 Del på Facebook Svart 30.Juni.2023 Hadde en Askeladden 16 med 50VRO brukte tilhørende oljetank. 1/100 brukte original OMC/Evinrude. Hadde aldri et feilslag på den motoren! men bråkte og brukte mye bensin da! Hadde Suzuki GP 100, med separat oljetank, dette fungerte veldig bra også! skjønner ikke at folk kobla det ut, men som alt motorisert må ting vedlikeholdes og holdes i orden! men nå er jo denne motoren omtrent som veteran å regne! så alt av slanger pakninger gummi og foringer synger nok på siste verset! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
paxo Svart 30.Juni.2023 Del på Facebook Svart 30.Juni.2023 Oljetanksensoren merker nok ikke hva slags olje du har fylt, men det er nok ikke uten grunn at amerikanerne påsto VRO sto for «Very Rarely Oiled» Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.