Jump to content

Er Victron SmartShunt 500A stor nok?


Frivakt

Recommended Posts

Skal sette inn en SmartShunt og mener at 500A-varianten er stor nok. Men jeg vil gjerne har tilbakemelding på om regnestykket mitt er riktig. Jeg tenker at det mest ekstreme strømforbruket vil oppstå dersom jeg bruker baugpropellen mens ankeret heises. Ankevinsjen er på 1000W. Baugpropellen er på 4hp = 3000W. Til sammen bør dette bli 4000W/12V=333A - altså tilstrekkelig innenfor 500A. Stemmer ikke dette?

Link to post
Share on other sites

Sturee skrev 59 minutter siden:

Utregningen stemmer, men har du ikke eget batteri på thruster på 4kw? 

Nei, baugpropellen på 3kW henter strøm fra hovedbanken. Denne består av 3x120Ah AGM og betjener alt av strømforbruk i båten. Har i tillegg et reservebatteri for nødstrøm. 

Link to post
Share on other sites

Det går fint, har hatt samme oppsett selv i noen år. Har to trustere og vinsj. Det hender jeg bruke begge trustere, men i praksisk står man sjelden å kjører på med trustere og vinsj samtidig i alle retninger :wink:

 

Husker ikke i farta hvor mye strøm som trekkes, men det kan stemme at jeg har sett rundt 300A på app-en til Victron.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...