Jump to content

Båtklær,fortrinnsvis for regn/vind

baatsman

Recommended Posts

For min del hadde jeg kjøpt HellyHansen, er svært fornøyd med alle klæra jeg har av de og det er vell det meste av klæra, men mitt problem er at Helly Hansen ikke sender ut leveringer på sommerklær før til April igjenn, hadde tengt å kjøpe ny jollebukse da min forrige craft revna under seilas i sommer

HellyHansen ja takk :flag:

Craft: nei takk :nono:

Jeg er meget godt fornøyd med en såkalt skipperjakke fra Lalizas som jeg kjøpte hos Maritim,

Må bare henge meg på her , beste jakka jeg har hatt noen gang både seine sommer kvelder og om vinteren . Den er jo stadig på tilbud hor Maritim , trur jeg ga 800- sist vinter men har sett den enda billigere enn det . Sprayen med impringnering og du har en vann og vindtett jakke som er god og varm . Er et par andre jakker i den lille tilbuds blekka til maritim som er vann og vindtette helt ned i 695- Detta var mye reklame men . Foresten så mange medlemmer som det er her så kansje flere bør tenke på og gå sammen når det skal handles inn , fort penger å tjene da .

Kunne godt tenkt meg den flytejakka dem har nå på tilbud (Fladden flyteplagg) til 895- (1217-) . Noen som har ærfaring med den ? Virker som en solid og god jakke det også .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Man kan si hva man vil men her som ellers så får man det man betaler for.

Kjøpte for tre år siden "billig" utstyr, har brukt det relativt mye og nå franser det seg opp og viser tydlige tegn på slitasje.

Kona fikk ett HH stell når ho var 14 av sin mor og far, ser fortsatt freit ut, og viser ikke tegn til slitasje i sømmer og stoff.

Har nå kjøpt nytt sett til meg og ett til kona i jule gave, og valget føll på Gill. ikke det att jeg trur att det er så mye bedre en Musto, HH, og henry Lloyd, men det ble bare sånn.

Det som er viktigt er og se hva ska jeg bruke det til. Hvis du kun ska bruke det til en og annen helge tur så trenger du ikke gå for offshore pakkene. Gill har en grey gradering på sine plagg, med "dotter" ju fler av disse gule "dotter" ju høyere prestanda.

Hvis du bestemmer deg for og gå for ett billig merke, må du se til og få ett som har pustende stoff.

Og kom ihåg att hvis du kjøper billig merke idag så kommer du bli tvungen til og bytte ut det om ett år eller tre.

Hvis du bestemmer deg for og gå for ett billig merke, må du se til og få ett som har pustende stoff.

Og kom ihåg att hvis du kjøper billig merke idag så kommer du bli tvungen til og bytte ut det om ett år eller tre.

Akkurat det med "pustende" stoff, er ikke så ekstremt viktig, hvis du har luftemuligheter i plagget ellers. Jeg vil også si at det ikke nødvendigvis er noe galt i å kjøpe billig. Jeg har mye forskjellig av "hotte" membranklær, som jeg fortrinnsvis bruker på jakt. Jeg har også en membrandress som jeg betalte 900kr. for, som fungerer like bra som utstyret til 8000,- Og dette tøyet blir utsatt for MYE slitasje. Om membranen heter Gore Tex eller Fine Tex, så er min erfaring at det fungerer like bra, men koster en brøkdel av prisen. Skal du bevege deg mye i disse klærne, så blir du klam uansett. Altså, Luft der det er mulig! F.eks. under armene.. :santcheers:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Hva anbefales av følgende:

Musto, Henry Lloyd eller Helly Hansen

Bruksområde seiling og skjærgårdsjeep. Ønsket er bra beveglighet.

Mars/oktober.

Selv har jeg ganske enkelt jakke og bukse fra Bergans, Dermizax-membran.

Klærne koster ca 4000 for et sett, og duger til mitt bruk i massevis, puster bra, og er tynne, slik at de tørker veldig fort.

Jeg har hittil opplevd ved ett enkelt tilfelle å bli våt gjennom klærne, det var under en fottur på 4 døgn, det var tett regn uten opphold hele tiden, vi hadde ikke noe sted å tørke klær (utendørs hele tiden)

Den tredje dagen opplevde jeg å bli våt inn til huden, men kun på knærne, og skuldrene..

Dette fordi det kom vann mellom bærestroppene og jakken, og fordi jeg satt knærne nedpå bakken..

Massevis av praktiske lommer er det også, både på jakke og bukse, jeg bruker stort sett ikke noen annen jakke, det eneste kjipe med min er fargen, mørk grønn. (Kjøpte den for bruk i skauen, da er det riktig farge)

Selv har jeg ganske enkelt jakke og bukse fra Bergans, Dermizax-membran.

Klærne koster ca 4000 for et sett, og duger til mitt bruk i massevis, puster bra, og er tynne, slik at de tørker veldig fort.

Jeg har hittil opplevd ved ett enkelt tilfelle å bli våt gjennom klærne, det var under en fottur på 4 døgn, det var tett regn uten opphold hele tiden, vi hadde ikke noe sted å tørke klær (utendørs hele tiden)

Den tredje dagen opplevde jeg å bli våt inn til huden, men kun på knærne, og skuldrene..

Dette fordi det kom vann mellom bærestroppene og jakken, og fordi jeg satt knærne nedpå bakken..

Massevis av praktiske lommer er det også, både på jakke og bukse, jeg bruker stort sett ikke noen annen jakke, det eneste kjipe med min er fargen, mørk grønn. (Kjøpte den for bruk i skauen, da er det riktig farge)

Er helt enig med det du skriver. Du har valgt ett bra (og ikke det billigeste) frilufts sett som ikke koster skjorta. Jeg vil påstå att du har dette settet lengre en ett billig sett og att du håller deg varmere og tørrere i dette.

Du trenger ikke gå for det råeste offshore setten fra en av di store leverandørene, men velg ett med tapede sømmer og pustende materiale.

Mitt Gill sett er det som Gill klasifiserer som det nest beste di har og jeg trur det ligger på rundt 5500.- her i Norge.

Kjøpte mitt fra England og kom unna mye billigere :yesnod:

Jeg vet ikke om det er tilfelle, men jeg har hørt at disse pustende klærne blir utette etter noen år. Selv har jeg musto offshore jakke og bukse i ikke pustene materiale, og det holder dønn tett i all slags vær.

Det er ihvertfall slik at Gore-Tex visstnok finnes i flere utgaver, hvorav det er kun en som tåler saltvann.. (Dette i følge forhandleren jeg handlet mine klær hos, som selger mange forskjellige merker)

Det er kun ett problem med den typen av klær som du åpner opp hær og dær. Vannet kommer ju in da. Der av viktigheten med att ha stoff som puster.

Men all heder til den som velger den typen. Så lenge du er fornøid med det så er det ju greit, men for meg med seilbåt som står ute i regn og rusk er det ikke en option.

Sant nok, hvis det er skikkelig sjøsprøyt, er det ikke lurt å ha for mye åpent, men hvis du ikke "bader" er det ikke noe problem å f.eks. kneppe jakken med knapper istedet for å ta igjen glidelåsen. :smiley: Men det jeg tror er det beste, uansett, er å prøve seg frem selv. :yesnod:

Redigert av Boywonder (see edit history)

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Det var presis min tanke og. Jeg var av den oppfattning at leverandør annonser ikke skulle va her inne. Videre kan jeg si att det bare er tull og påstå att det ikke er billigere att kjøpe fra utlandet. Det er noe nesten alle her inne enige om. Det er klart att man kan va heldig og finne ett rest parti av ett eller annet som noen selger ut, og att man da kommer billigere unna her hjemme men ellers nei.

Det er en link til en annonse med supertilbud på båttøy (kan ta den bort om det er upassende)

Prisene er til dels svært mye rimeligere enn i utlandet så jeg syntes det ble for dumt å ikke opplyse om det.

Det er greit att det er en link til ett "super tillbud" men du vet ju godt hvordan reglene er her inne. Hvis du ska få lov att annonsere inne i forumet, og siden andre leverandører blir nekta så blir det veldigt feil. Er enig med deg att det er ett greit tilbud, men synes att alle ska forhålle seg til di samme reglene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...