Jump to content

Havarikommisjonen har en konklusjon etter hurtigbåtkurs ulykka


Eika

Recommended Posts

S 24 flippet jo og rundt med prototype i 2001….i 50 knop

 

Forstod det slik på Hydrolift selger dei testet båtene knallhard før modeller vart godkjent og satt i produksjon til kunder

 

nå viser deg seg vel dei mangler CE merking etc …

 

 

Link to post

Løsningen blir vel ii båter, som i biler, det må installeres aktive stabilitets-systemer. 
 

Det er jo i praksis ingen biler med 300hk, eller mer, som er kjørbare, på en sikker måte, uten aktive sikkerhetssystemer, for oss vanlige tullinger på veien. Med dagen sikkerhetssystemer, så kan jo vanlige folk kjøre disse bilene på en trygg måte. For 20 år siden var det helt utenkelig. 
Her sett denne X-27 med to ganger 450 hk. Jeg vil tro det er mulighet å komme i problemer med den.. enten en har høyhastighetsbevis eller ikke. Vedkommende sleit i det minste med å legge til…

Link to post

Mine tanker og medfølelse går først og fremst til 4 profesjonelle båtfolkene, som driver med båt hele året, og som pga "enda" ett tvangstyrt direktiv har blitt tvunget til å føre en båt som ikke er egnet, på en måte som den ikke er egnet til, og av et regelverk som angivelig skal øke sikkerheten...

Når en velger en av de båtene med høyest tyngdepunkt i klassen til å bruke som "skolebåt" da er en vel allerede ute og kjøre.

At pakken var under RS sitt navn og rykte har vel hjulpet lite i forhold til sikkerhet og trygghet for kursdeltagerne i denne saken.

Link to post

Det er klart når personer står oppreist uten belter  inne i det asymmetrisk plasserte førerhuset, vil det virkelige tyngdepunktet etter en hard babord tørn  bli mye høyere og forskjøvet mot styrbord enn det den statiske testingen tilsier. 

 

Slike båter brukt i opplæring burde ha samme krav til selvoppretting som MOB båter. Spesielt når båtene er lukket burde dette være et krav. Det er også enkelt å gjennomføre, med en selvopprettingsbag oppå overbygget.  For flerskrogsbåter kan det evt. være en evakueringsluke som er over vann når båten er opp-ned.

Link to post
1 hour ago, J-Å said:

Det er klart når personer står oppreist uten belter  inne i det asymmetrisk plasserte førerhuset, vil det virkelige tyngdepunktet etter en hard babord tørn  bli mye høyere og forskjøvet mot styrbord enn det den statiske testingen tilsier. 

Ja, det er nå en ting - men det var jo også et krav om at 8 personer skulle kunne sitte i siden og gi maks 19,2 grader krenging. Som det så ut på testen med færre personer ville jo jolla tippa rundt med så mye folk i siden.

Se videoen, der går de inn på mye som ikke står i teksten.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...