Eika Startet 29.Juni.2023 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2023 Dette er ett slag midt i tryne for Hydrolift https://www.batmagasinet.no/bard-eker-hydrolift-toppsak/darlig-stabilitet-arsak-til-kantring-med-hydrolift-x-27-suv/827658 Link to post
Allan E Svart 29.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2023 Kanskje steppa båter eller båter bygd for ekstrem fart ikke er for vanlig bruk. Kan det være flere fra samme fabrikat som kan ha problemer. Kanskje Veritas avsluttet sine godkjenninger noen år for tidlig. Link to post
Captain A Svart 29.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2023 S 24 flippet jo og rundt med prototype i 2001….i 50 knop Forstod det slik på Hydrolift selger dei testet båtene knallhard før modeller vart godkjent og satt i produksjon til kunder nå viser deg seg vel dei mangler CE merking etc … Link to post
Renzir Svart 30.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2023 Krengetesten hos Hydrolift ble kun utført mot gunstigste side stikk i strid med ordlyden i sertifiseringen iht rapporten. At det er avvik på dette området virker vanskelig å forstå. Den er krevende å forsvare for Hydrolift. Link to post
Sørlandet2 Svart 30.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2023 Løsningen blir vel ii båter, som i biler, det må installeres aktive stabilitets-systemer. Det er jo i praksis ingen biler med 300hk, eller mer, som er kjørbare, på en sikker måte, uten aktive sikkerhetssystemer, for oss vanlige tullinger på veien. Med dagen sikkerhetssystemer, så kan jo vanlige folk kjøre disse bilene på en trygg måte. For 20 år siden var det helt utenkelig. Her sett denne X-27 med to ganger 450 hk. Jeg vil tro det er mulighet å komme i problemer med den.. enten en har høyhastighetsbevis eller ikke. Vedkommende sleit i det minste med å legge til… Link to post
dieselfan Svart 30.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2023 Mine tanker og medfølelse går først og fremst til 4 profesjonelle båtfolkene, som driver med båt hele året, og som pga "enda" ett tvangstyrt direktiv har blitt tvunget til å føre en båt som ikke er egnet, på en måte som den ikke er egnet til, og av et regelverk som angivelig skal øke sikkerheten... Når en velger en av de båtene med høyest tyngdepunkt i klassen til å bruke som "skolebåt" da er en vel allerede ute og kjøre. At pakken var under RS sitt navn og rykte har vel hjulpet lite i forhold til sikkerhet og trygghet for kursdeltagerne i denne saken. Link to post
Arne Henriksen Svart 30.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2023 Selve rapporten, med alle grimme detaljer. Den viser tydelig at CE-merking uten tredjepartskontroll er egentlig en tilnærmet verdiløs greie. https://havarikommisjonen.no/Sjofart/Avgitte-rapporter/2023-04?fbclid=IwAR01OHX7toIu-bG9KjERvQ4C60WY3OSXOtc7yXJ8ITINQ2vQykpvVlQSVxw mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
J-Å Svart 30.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2023 Det er klart når personer står oppreist uten belter inne i det asymmetrisk plasserte førerhuset, vil det virkelige tyngdepunktet etter en hard babord tørn bli mye høyere og forskjøvet mot styrbord enn det den statiske testingen tilsier. Slike båter brukt i opplæring burde ha samme krav til selvoppretting som MOB båter. Spesielt når båtene er lukket burde dette være et krav. Det er også enkelt å gjennomføre, med en selvopprettingsbag oppå overbygget. For flerskrogsbåter kan det evt. være en evakueringsluke som er over vann når båten er opp-ned. Link to post
Arne Henriksen Svart 30.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2023 1 hour ago, J-Å said: Det er klart når personer står oppreist uten belter inne i det asymmetrisk plasserte førerhuset, vil det virkelige tyngdepunktet etter en hard babord tørn bli mye høyere og forskjøvet mot styrbord enn det den statiske testingen tilsier. Ja, det er nå en ting - men det var jo også et krav om at 8 personer skulle kunne sitte i siden og gi maks 19,2 grader krenging. Som det så ut på testen med færre personer ville jo jolla tippa rundt med så mye folk i siden. Se videoen, der går de inn på mye som ikke står i teksten. mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn