Jump to content

Min første båt! Skibsplast 15ht med vinduslekkasje, myk dørk og dårlig el-anlegg


battegatt

Recommended Posts

Til tross for den relativt negative tittelen er jeg svært glad i den nye båten!

Det er en Skibsplast 15HT fra en gang på 80-tallet. Motoren er en 60hk 2t Evinrude fra 86 som går ganske så bra. Hittil har jeg og kona tatt den ut på 4 turer til sammen, og jeg tror hun er mer komfortabel med farten og slagingen enn det jeg er som er vokst opp med seilbåt. Uansett er vi begge happy for å komme oss utpå!
image.png.5a9e36ab6a142ea3c16ad4b67fad8312.png

 

Dolly, som vi kaller henne, har dog noen skavanker. Noen, som liten vinduslekkasje, aldrende kalesje, liten skade på kjøl og defekt turteller visste vi fra før, mens noen nye ting har oppstått også, som myk dørk og ustabilt elektrisk anlegg (radioen og lysene funka litt, så falt de litt ut og inn og nå har de ikke hatt noe liv i det siste..).

 

Det elektriske er jeg ganske sikker på jeg skal få funnet ut av når jeg tar meg tid til å sjekke ut hele ledningsnettet, men resten lurer jeg på om noen her inne kan ha noen gode tips til.

 

Når det kommer til vinduslekkasjen så lurer jeg på om noen vet noen gode søkeord for å finne guide til å bytte gummilista? Har ikke så lyst til å bare smøre noe ny silikon over det gamle morkne.

Den aldrende kalesja håpte jeg å bytte ut med en hjemmelaget havnekalsje. Da slipper jeg også å fjerne begge bøylene hver gang jeg skal utpå. Har noen tips til stoff eller utforming? Tenker å ta mål av båten og sy selv på mors gamle symaskin.

Det siste jeg tror er enkelt er turtelleren. Er dette enkelt nok en defekt ledning som fører til en coil på motoren? (denne funker ikke selv når resten av 12V funker)

 

Så var det det skumle, nemlig den myke dørken.
Da vi kjøpte båten sto den på land, men jeg gikk jeg oppi og kjente godt etter, og jeg fant ingen svakheter; den virket solid og fin. Men etter å ha ligget på sjøen i to uker begynte jeg å merke noe mykheter, men lot det gå. Etter å ha ligget 2 måneder på sjøen så merka jeg mye mer mykhet, og faktisk en ganske hørbar surklelyd under dekk når jeg steger frem og tilbake. Er dette farlig? Kan den synke? Kan jeg/bør jeg få det fikset, og kan jeg gjøre det selv? All mulig hjelp på dette punktet tas imot med åpne armer da jeg er ganske så lost. Har sett noen andre her skjære ut dørken, grave ut det våte skummet, forsterke skroget, skumme til og legge ny dørk, men dette høres da ut som en enorm jobb? og står man i fare for å ødelegge strukturelle egenskaper?

 

 

Ellers enn det så funderer jeg også på å kjøpe line og vannski. Det hadde vert veldig spennende å se om Dolly greier å løfte noen opp på ski.
 

Link to post
Share on other sites

for å svare på det siste:  15 fot/60hk burde funke utmerket til å trekke vannski. Trenger bare en propell som ikke har for høy stigning.  Powertrim på motor hjelper også for å komme fortere i plan med en hengene bak i tau 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takk for det, Ivar! Tror ikke den har for høy stigning. Toppfart på om lag 28 knop. Men måtte faktisk be passasjerene lene seg frem i båten for å komme i plan når vi var fire stykk.. Powertrim helt ned mener du for å komme opp i plan raskest, sant?

Link to post
Share on other sites

Det strukturelle er vel allerede ødelagt høres det ut til. Så den bør repareres. Ingen fare for å synke, men det er vel en viss fare for å tråkke gjennom innerdørken. Finerplaten er nok råtnet opp, og det tynne laget med glassfiberarmert polyester over er ikke nok til å bære over tid. Dessuten, om det surkler tyder det på mye vann inni der...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

battegatt skrev for 17 timer siden:

Men måtte faktisk be passasjerene lene seg frem i båten for å komme i plan når vi var fire stykk.. Powertrim helt ned mener du for å komme opp i plan raskest, sant?

jepp.    Sjekk også ut smart tabs, trimflaps med gassfjærer som gir løft i hekken når det trengs som mest.  

 

Ang dørk så er jeg redd index har rett.   Høres ut som en vanntrukket kryssfinerplate + glassfiberiberlaminat som har sluppet.    Usikker men trur ikke disse båtene er skummet (14 foteren til kompisen min var ikke skummet iallefall) 

 

Ledningsnett:  må nok regne med at kabler er ganske oksydert etter 40 års bruk.   

Sikkert best å bare legge nytt.   Kjøp da kabel beregnet for båt, der er trådene fortinnet slik at de ikke oksyderer like raskt. 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar.

Kanskje jeg skal gi meg på å rive opp gulvet til høsten og lære noe nytt i samme slengen.

Elnettet gleder jeg meg til å fikse opp i, skal sørge for å kjøpe tinnede kabler ja! Krympestrømper med lim hjelper kanskje også litt for å holde det verste saltet unna.

 

Smart tabs var ikke dumt, ganske kostnadseffektive også!

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Da var nye gummilister på plass rundt vinduene, men jeg har funnet ut at hullet under er litt verre enn først antatt!

Noen som har erfaring med dette og kan komme med litt tips?
Selv etter uker med bra vårvær har det fortsatt dryppet fra hullet, og i dag fant jeg ut at det er en trestokk inni der (som ser ut til å gå langs hele kjølen) som jaggu er fulltrukket av vann!
Glassfiberen spriker ganske mye også.
Er eneste løsning her å skjære ut dørken fra innsiden, og legge ny planke i bunnen, eller er det OK å bare epoxy-sparkle over hele dritten? Er usikker på strukturelle egenskaper her, men båten lå jo på sjøen med denne skaden i hele fjor..

 

Baat1.jpg

Baat3.jpg

baat2-2.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...