Worry II Startet 29.Juni.2023 Del på Facebook Startet 29.Juni.2023 Ser Maritim og Seatronic kjører 50% på disse. Dere som har hatt et slikt i et par sesonger, .. blir de brukt videre, eller går dere lei ? God trening for balansen ? Ser dere nytten og verdien i å ha med et slikt på ferieturen 2023 ? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 29.Juni.2023 Del på Facebook Svart 29.Juni.2023 Brukes mye hos oss ja. Har ungdom på 16 og 13, og ei jente på 7. Alle 5 bruker brettet. Jeg starter gjerne morgenen i ferien med en padletur der jeg sitter oppå og padler den som en kajakk (har sup-åre som også kan være kajakkåre). Har hatt mange fine turer med jentungen i "baugen" som ligger og titter ned i vannet, og jeg sitter og padler sakte i solstek. Guttungene drar på "oppdagelsesferd" med den. Brukes også mye som badeleke av hele familien. Kona bruker den gjerne til å sole seg når det er varmt i sola og ok varmt i vannet. Har hatt SUP i 3 sesonger nå tenker jeg. Er 4. sesongen nå. Den er med i år også. Kan legge til at jeg aldri har brukt den til Stand Up Paddle. Liker bedre å sitte. Kommer sikkert av at jeg er mer vant til kajakk, og jeg liker kajakk. Men har ikke plass til å ta med kajakk. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
tobixen Svart 29.Juni.2023 Del på Facebook Svart 29.Juni.2023 Kort sammendrag: * Jeg har ødelagt minst tre padleårer av forskjellige årsaker. Nye padleårer til SUP er dyrt - men dette er tabber og elendighet fra min side, det burde ikke være nødvendig å kjøpe ekstra årer. * Brettet begynte å lekke luft ganske tidlig - men ikke mer enn at jeg kan bruke brettet i et døgn uten behov for å blåse det opp igjen - og jeg har relativt god oversikt over hvor lekkasjene er, så når jeg en gang får tid og anledning skal jeg lappe. * Brettet har vært mye mindre brukt enn hva jeg hadde ønsket - men det har vært såpass mye brukt at jeg vil hevde det har vært god "return of investment" for min del. * Man blir minimum våt på bena av å bruke brettet, og det er lite egnet i mye bølger og vind. Kan man "brette" et sted, så kan man også svømme et sted. (men setter man seg ned på knær så tåler man en god del bølger og vind). Lengre tekst: Planene for SUP-brettet var veldig mye større enn tilgjengelig tid til å realisere planene. Har brukt brettet mye i Oslofjorden og Bohuslän. Hatt noen fantastiske turer på brettet. Tidvis lagt båten for anker og benyttet brettet for å komme meg til og fra båten. Kanal- og elvesystemet i Göteborg var også en planlagt "brettdestinasjon" - men fikk jeg tid til å realisere planene? Nei! Jeg hadde båten på et verft i Gdansk, booket hotellrom like i nærheten - og også i nærheten av elve- og kanalsystemene i Gdansk. Greide å få ut både brett, pumpe og åre og drege det med meg til hotellet. Men fikk jeg tid til å bruke det? Nei! Seilt helt fra Gdansk til Berlenga nord for Lisbon - tror ikke brettet ble brukt i det hele tatt på hele turen. Men vi hadde en jolle. Uhell ved Berlenga, og et halvt år på land i Algés, ved innseilingen til Lisboa. Mot slutten (når familien kom) greide jeg å få blåst opp brettet, og det ble mye brukt av barna. Tolvåringen tok seg en halvlang tur på brettet - plukket opp søppel på veien og hadde en VHF-radio med seg. Han ble stoppet av politiet - de hadde spørsmål om både det ene og det andre - en søppelopplukkende guttunge med VHF-radio var vel litt utenfor det vanlige for dem - men han fikk i allefall lov til å fortsette turen sin. Jolla ble liggende igjen i Berlenga, og vi fikk ikke kjøpt ny jolle før Gibraltar. Brettet var eneste mulighet til å komme i land enkelte steder. Det var til stor hjelp - men nådde ikke helt opp til å være "kjerringgodkjent" hjelpemiddel for å komme seg i land. Jeg tauet lekejolle med unger og bagasje mens jeg padlet brett. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 29.Juni.2023 Del på Facebook Svart 29.Juni.2023 Tillegg: har hatt besøkende barn som har vært veldig glad for å bruke brettet. Minst like glad som våre unger er når de kan besøke ham og benytte trampolinen han har. Tillegg 2: Det kan tidvis være en utrolig utsikt mot havbunnen mens man står på brettet og padler. Mye bedre enn hva man får når man sitter i en jolle, eller svømmer. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Worry II Svart 29.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2023 Ok, tobixen, du har grei erfaring vet jeg fra før. Å sende unga ut på SUP med VHF for å plukke søppel kan jeg skjønne blir noe utenfor det som sjekkes i behovsanalysen Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 29.Juni.2023 Del på Facebook Svart 29.Juni.2023 Hans idé å plukke søppel - men godt initiativ :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 29.Juni.2023 Del på Facebook Svart 29.Juni.2023 Bærbar VHF-radio innstilt på noe slikt som særnorske "L1" synes jeg er greit for å kunne kommunisere med barna og høre hvor de er, uansett om de drar ut med brett eller jolle - det er en vanntett greie som er mer robust enn en mobiltelefon. :-) (Men selv om de tåler vann, betyr det ikke nødvendigvis at de fungerer optimalt rett etter at man har plumpet i vannet med dem. Slik sett er det jo litt "falsk trygget", også for meg som tidvis tenker at det er viktigere å ha med seg bærbar VHF enn redningsvest dersom jeg først skal plumpe i vannet ... særlig vinterstid i Norge utenfor "allfartsvei" ...) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
HiWard Svart 29.Juni.2023 Del på Facebook Svart 29.Juni.2023 Har hatt SUP i tre sesonger nå. Ungene på 10 og 13 bruker det flittig, som badeplattform , stupebrett og til utforskning av skjærgården. Money well spent i min bok hvertfall. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Baylars Svart 29.Juni.2023 Del på Facebook Svart 29.Juni.2023 Gull verdt for hele familien! Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 29.Juni.2023 Del på Facebook Svart 29.Juni.2023 Kjøpte 2 på clas ohlson for noen år siden dei er blitt fast inventar ombord i sommer halvår Blir brukt god investering 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 29.Juni.2023 Del på Facebook Svart 29.Juni.2023 Kjøpte billigste på Jula i 2019 (tror jeg det var). Like fint enda, og brukes gjennom hele sesongen, både til trening og bading. Når det er varmt nok i sjø og luft er det veldig fint å padle turer på dette. Kan anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 30.Juni.2023 Del på Facebook Svart 30.Juni.2023 Benyttes mest som badeleker i vannet rett ved hytta, men har også hatt de med i båten (16 fot) en del ganger der de både brukes som badeleke og av ungene til å komme seg rundt. Har utvilsomt vært verd pengene. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 30.Juni.2023 Del på Facebook Svart 30.Juni.2023 Gutten på nå 14 bruker det på ferieture ja. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Sørlandet2 Svart 30.Juni.2023 Del på Facebook Svart 30.Juni.2023 For to sesonger siden, så begynte madamen å mase om brett. Jeg var litt skeptisk.. Vi har en 25 fot DC, så med det begrenset plass ombord, å liten mulighet å transportere de på rekke under kjøring. Men endte opp med to billige fra Jula. Det har vist seg å være suksess. Litt styr å blåse opp, ta. Ed, men god trim det går bra. Brettene har blitt mye brukt av alle generasjoner. Brettene har også blitt brukt når vi er på tur til innlandsvann. Greit å ta med, artig å padle på nye plasser. Disse brettene er av type nybegynner, familie. Så ganske breie, stødige. Noe som har vist seg fint for alle. Har to vennepar. De har kjøpt spreke brett, smalere. Det var nok en tilfeldighet da det var det de endte opp med til grei pris på en butikk/nettbutikk. Ingen over 50 greier å bruke de brettene.. Jeg prøvde det ene, og med en del erfaring på mitt nybegynnerbrett, så var deres raskere, og artig, men usikker om jeg ville bytta. Når en er til havs, så er det ingen ulempe at det er stabilt. Ellers er tipset se litt på YouTube, How to padle SUP. Mange nyttige tips, så unngår du å padle i ring, får større fart, og mer glede. God sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 30.Juni.2023 Del på Facebook Svart 30.Juni.2023 Bare å kjøpe liten batteripakke å propell som festes med reim rundt brettet. Så kjøre du raskt å alle på lan blir imponert av farten din hehe så dette hos en nabo båt i fjor. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Worry II Svart 30.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2023 Takk for svar, folkens. Da ligger iSUP 10.8 bak i bilen, så får vi se om det blir en slager. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 30.Juni.2023 Del på Facebook Svart 30.Juni.2023 Kan anbefale å bruke en 12V pumpe. Har ennå ikke fått montert uttak i båten, men det kommer. Er noe styr med to oppblåste brett på tvers bak. Lurer på om det er denne pumpa vi har: https://www.jula.no/catalog/fritid/bat/watersports-fcb99cde/sup-og-paddleboards/elektrisk-pumpe-014412/ Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Juni.2023 Del på Facebook Svart 30.Juni.2023 Worry II skrev 23 minutter siden: Takk for svar, folkens. Da ligger iSUP 10.8 bak i bilen, så får vi se om det blir en slager. Det blir det nok! Vi bruker ikke vårt like mye som vi burde, heller ikke kajakkene desverre. Men det har mest med at vi er fullt opptatt med andre ting. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Trond123 Svart 30.Juni.2023 Del på Facebook Svart 30.Juni.2023 Har hatt sup i noen år nå. Ikke alltid tiden strekker til, men de blir brukt ja. Absolutt en god investering for vår del. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 30.Juni.2023 Del på Facebook Svart 30.Juni.2023 Har hatt med sup i bilen på ferie til Sørlandet 2 sommere nå( er båtløs👎) brukes mye på stranda og populært av egne og også andre til dels ukjente unger som ønsker å prøve😅🙈 kjøpte på kajakk og fritid. Kvaliteten ser ut til å være god👍 Er ganske stort og stødig med god bæreevne for meg(103 kg) og en unge eller to oppå.. god sommertrim👍 Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
tobixen Svart 30.Juni.2023 Del på Facebook Svart 30.Juni.2023 De tar forøvrig noe plass, og jeg har hatt utfordringer med å finne et passende sted ombord for det i oppblåst tilstand. Nå er det på toppen av daviter, og der ligger det fint. Tømmer man det for luft tar det relativt lite plass. Ikke mer enn at jeg har greid å frakte med meg både brett og pumpe på bagasjebrettet på sykkelen (gå til en kai med moderskipet, kaste av sykkel, ankre opp et sted, brette tilbake til kaia, sykle avgårde). Det er ikke nødvendig med badetemperaturer i vannet for at man skal bruke brettet, men man må regne med å bli våt på føtter - eller knær dersom man velger å padle i knestående. Og man må forvente å plumpe utti dersom det er bølger eller vind og man forsøker å padle i stående. (Dersom jeg har en stor frykt for å plumpe i vannet, så har knærne mine en tendens til å skjelve litt, det er en stor uting. Bretting er kanskje en av de få ting som jeg mener jeg behersker bedre etter et bittelite alkoholinntak). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Worry II Svart 30.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2023 tobixen skrev 6 minutter siden: (Dersom jeg har en stor frykt for å plumpe i vannet, så har knærne mine en tendens til å skjelve litt, det er en stor uting. Bretting er kanskje en av de få ting som jeg mener jeg behersker bedre etter et bittelite alkoholinntak). Jeg ser hva du skriver, og skal sjekke ut om slikt inntak har noen positiv virkning på balaseevnen etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juni.2023 Del på Facebook Svart 30.Juni.2023 tobixen skrev 43 minutter siden: Nå er det på toppen av daviter, og der ligger det fint. Der på daviterne har mitt lagt i 2 år. Binder det godt fast der, da vinden kan få godt tak. Men ikke vært problem bare jeg har festet det godt. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
tobixen Svart 30.Juni.2023 Del på Facebook Svart 30.Juni.2023 3 hours ago, Worry II said: Jeg ser hva du skriver, og skal sjekke ut om slikt inntak har noen positiv virkning på balaseevnen etterhvert. Om balanseevnen blir bedre eller ikke vet jeg ikke, men det virker i allefall forebyggende på irrasjonell skjelving i knærne. :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Allan E Svart 30.Juni.2023 Del på Facebook Svart 30.Juni.2023 Jeg har det med i bilen og sitter på en liten krakk. Padler med padleåre til kajakk. Oppleves veldig stabilt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.