Jump to content

SUP-brett til halv pris. Dere som kjøpte når de ble populære, ble de brukt etterpå ?

Worry II

Recommended Posts

Vi drar rundt på et SUP-brett hver sommer, og det blir stort sett brukt som en plattform for bading, lek og soling. Av og til blir det brukt til å padle seg en runde i en rolig (natur-)havn, men det er mer unntaksvis. Det var hyppigere de første par årene.

Det er god trening av balanse- og kjernemuskulatur å stå på en SUP og padle, så om man vil forbedre holdningen og balansen er det bare å kjøpe. Yngstedatter (nå 13 år) øvde seg på å stå på hodet på SUPen sist sommer, som et ledd i turn-trening. 

I år drar vi også på en kajakk på dekk og jeg har mindre tro på at den blir noe særlig brukt enn at SUPen blir brukt. Ikke minst er SUPen mye enklere å håndtere ned fra og opp på dekk, og brettet kan brukes av hele familien.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Kajakken ble solgt her. Det ble for mye "bæl". SUPen derimot. Den brukes som farkost, solseng, badeleke - veldig populær hos alle. Hatt den i flere år, og den er alltid med. Har ambisjoner om å få til noen treningsturer med litt puls i sommer også. Har kompressor ombord, og det er jo litt kjekt. I godvær vil den nok forbli blåst opp.

West Systems har kampanjer på SUP nå. Vi kjøpte en Aqua Marina 12" (Monster). Veldig god bæreevne, 170 kg, bra for padlere opp til 140 kg.

Nå følte jeg plutselig at jeg måtte fortelle dere at jeg bare veier 100 kg :giggle: 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

SUP-en vår har feste for windsurfseil, noe som gjør at det blir mye mer brukt enn hvis det ikke hadde hatt det.  Det er av bra kvalitet som gjør at blir veldig hardt, så det fungerer overraskende godt. (Vi har også en oppblåsbar rigg for «lavterskelbruk».)

Dro på biltema etter å ha lest i denne tråden og kjøpte på tilbud.

Sikkert ikke det beste, men virket solid nok og jeg datt sikkert like lett i vannet fra dette som noe dyrere.

Artig å prøve så det blir med i båten i sommer.

Hilsen

Lurvetass

Jeg ser ingen grunn til å ikke kjøpe et med så stor bæreevne som mulig. Suger man luften ut av de med kompressor eller pumpe, så lar de seg pent pakke samme til ikke å ta så stor plass.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

dennrick skrev for 5 timer siden:

Jeg ser ingen grunn til å ikke kjøpe et med så stor bæreevne som mulig. Suger man luften ut av de med kompressor eller pumpe, så lar de seg pent pakke samme til ikke å ta så stor plass.

Vårt brett tømmer seg for luft på noen sekunder. Uten bruk av pumpe osv.. det høres når 12 psi tømmes på et blunk..?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Maika skrev for 6 timer siden:

Billige brett kan typisk ikke pumpes opp like hardt som dyrere, og vil derfor ikke være like stabile. 

Vårt var ganske rimelig.  Tror jeg betalte ca 2500 eller 2990 for det, på Obs, i 2019. Den gangen brett gjerne kostet rundt 4-5000 eller mer.

Det skal pumpes til 15 lbs etter det jeg husker. Det blir stadig lettere for han far, for nå er eldste 16 år og har muskler. :lol:

Vårt brett ligger i sol, vind og regn 2 måneder i strekk. I fjor måtte jeg pumpe det litt mer på slutten av sesongen, og det er første gang jeg etterfylte luft. Kan ha noe å gjøre med at de to eldste er stadig tyngre, sterkere og herjer stadig hardere...

Brettet er stadig "haugen" i "kongen på haugen ", og det har blitt noen basketak i løpet av sesongen  :boxing: Gutter er gutter. Måler krefter. De blir bare sterkere og det går ut over omstendighetene :lol:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Maika skrev for 4 timer siden:

Mitt brett skal ha fra 16-22 psi, avhengig av vekten på brukeren. Billige brett er som gummibananer i forhold. 

Billigbrettet skal ha 1 bar eller 15 psi etter manualen.

Virker ganske stivt selv om jeg bare pumpet til 12 psi for å se hvordan dette fungerer. 

Største problemet i førsten er balansen, men underholdningsverdien for de rundt er stor.

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev 1 minutt siden:

Største problemet i førsten er balansen, men underholdningsverdien for de rundt er stor.

SUP er morsomt både for brukerne og tilskuerne. :giggle:

Vår SUP er det blå Aqua Marine-brettet «alle» kjøpte for 4-6(?) år siden. Mener det tar opp mot 120 kg, men det må pumpes godt opp hvis brukeren runder 100 kg eller så blir det som en banan. Tror ikke jeg har pumpet noe de siste 3 årene, så det holder godt på luften. 

IMG_2409.jpeg.7b454435c10f6c2f5486c58d0f588114.jpeg

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Kjøpet et SurPlus til 1990,- hos Kajakk og Fritid i fjor. 

Dette har lasteevne på 150kg mener jeg, og er nok til at jeg på nesten 100kg står tørt og godt. Stabilt brett som vi var såpass fornøyd med, at det ble ett brett til i år :thumbsup:

Svært mange svar på tråden, skal man oppsummere stemningen her, så er det slik at nesten alle som har kjøpt SUP benytter det relativt ofte, selv flere år etter at de har kjøpt det.  Brettene brukes til bading, lek, morro, som en plattform for å slappe av, for å padle turer i nærområdet, som hjelpemiddel til å komme i land og for å lufte bikkja mens man ligger på svai (det imponerer meg litt, for å være ærlig).  Folk padler sittende, i knestående og stående på brettene.  Dersom det er noen som helst her som har kommentert at de angrer på kjøpet, så har jeg greid å ignorere akkurat dét innlegget.

Det skrives videre at brett som er brede, beregnet for mye vekt og beregnet for nybegynnere er mer stabile enn slankere brett, samt at brett av høyere kvalitet kan holde høyere trykk og dermed fremstå som stivere (og dermed mer stabile) enn billige brett.

"Toppen av daviter" er beste plass for å stue unna et oppblåst brett.  For de som ikke har daviter eller annen egnet plass til å oppbevare et ferdig oppblåst brett i båten, så anbefales en elektrisk pumpe.

Har jeg oppsummert tråden bra? :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...