Erik Svart 6.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2023 Popeye70 skrev On 30.6.2023 at 18.27: Vi drar rundt på et SUP-brett hver sommer, og det blir stort sett brukt som en plattform for bading, lek og soling. Jeg har sett at det selges SUP i form av en badeplattform, som jeg har vurdert litt, da den integrert plattformen på seilbåten vår er alt for liten til å sitte på, og vi trenger en bedre løsning både for å ta på svømmeføtter før fridykking og for at spesielt kona skal komme seg oppi kajakken. Men en vanlig SUP er kanskje like godt til formålet ? Er de stive nok og med oppdrift nok til at man kan sitte på dem for å entre kajakk, uten å bli våt i rumpa ? Kom plutselig på at jeg har ett 200 liter seilbrett liggende. Kan jo kanskje teste med det, eller har oppblåsbare SUP bedre /andre oppdrift og egenskaper enn ett fastbrett, eller er det kun at det kan pakkes ned som er fordelen som gjør de så populære ? Hvor små blir de egentlig når man pakker dem sammen ? Link til badeplattform SUP : https://www.maritim.no/isup-plattform-2500x1500-m-kit?gad=1&gclid=CjwKCAjwzJmlBhBBEiwAEJyLu9SUAJHayVN6eW3M33Gz5P_QlWOxdrQ1H2vA38EhXWsEGP7V1A448RoCs5IQAvD_BwE Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Worry II Svart 6.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2023 Den var fin. Dyne og pute på den der, så kan vi ta med svigermor.. (eller en trang sovepose kanskje ) Link to post
Erik Svart 6.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2023 Worry II skrev 1 time siden: Den var fin. Dyne og pute på den der, så kan vi ta med svigermor.. (eller en trang sovepose kanskje ) You had me at Svigermor .... Jeg lot meg overtale av meg selv og har bestilt en sånn plattform. Så får vi se hvor godt det fungerer i praksis da... Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Torsen67 Svart 6.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2023 Hvis disse bildene er reelle for denne plattformen, så ser det veldig stødig ut. https://www.westsystem.no/produkt/air-island-plattform-25x16m-premium-eva/ Så noen som hadde denne ved båten når vi lå på svai i Sandspollen. Både voksne, barn og bikkje herjet på den hele dagen. Grunnen til at vi har SUP er for å lufte bikkja når vi ligger på svai (har med sko og mobil i drybag) og at vi legger den ned på innsiden av pullpit. Nesten samme svai på brett og pullpit. Den er myk og vil ikke skade noe. Når vi tar opp båten på høsten, så tar vi ut det meste av luft, bretter den to ganger og legger den tørt på låven. Jeg kjøpte den til madamen, men det er stort sett jeg som bruker den. Litt artig å ta seg en padletur når man ligger på svai. PS: jeg står på knærne og ikke på beina enn så lenge Link to post
lr-80 Svart 6.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2023 Når jolla ligger på dekk og vi skal videre neste dag, er det enkelt å slenge ut et av våre to SUP-brett når bikkja skal luftes. Det er forøvrig en gordon setter som får halen godt mellom bena i de minste bølger (skrå går heldigvis fint) ombord i seilbåten. Men aner hun en tur i land, kaster hun seg ut på SUPen som den naturligste ting av verden. Da tar jeg gjerne noen kilometer rundt f.eks. Røsholmen, og bikkja er godt fornøyd med bare en liten tur i land (mye å se på, lukter, balanse gjør at også hun får «tur»). Mitt foreløpige høydepunkt er fullt påkledd for å redde jolla som valgte å ta en tur på egenhånd i 15 m/s i Kosterhmn. Jeg holdt meg tørr helt til jolla skulle kjøres tilbake mot vinden…? Vi fester dem forøvrig til rekka, på hver side eller begge på samme. Nå er drømmen å supplere med utstyr for windsurfing, noe jeg aldri har prøvd før, så det får jeg helt sikkert til. Link to post
tobixen Svart 6.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2023 Jeg har prøvd forskjellig med festing på rekka, det største problemet synes jeg er at det da sperrer helt for utsikt ut sidevinduene der, pluss at det gjør det vanskelig å komme seg frem og tilbake. Brettet er dessuten helt flatt, mens båten er buet, det gjør også at passformen ikke blir optimal. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Erik Svart 6.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2023 Jeg har kjøpt eletrisk pumpe og laget ellutak i baugbrønn, for bruk på jolla. Jeg satser på det er samme luftkobling på sup, og tenker tømme og stue den helt vekk mellom bruk. Spent på hvor stor den er sammenrullet.. Pumpen kan stilles for ønsket trykk, og stopper selv når ferdig, så det er veldig enkelt.. Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
tobixen Svart 6.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2023 3 hours ago, Erik said: Jeg satser på det er samme luftkobling på sup, Jeg antar det er ganske standard - mener å ha hatt samme luftkobling på alt jeg har hatt av større joller, samt på SUP'en. (Lekejollen jeg kjøpte for noen hundrelapper har ikke denne standarden) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Erik Svart 7.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2023 Maritim har kansellert ordeen min på badeplattform linket lengre opp i trådenr. Var noe feil på dem vist. Får ikke inn før til neste år igjen, om noengang .. Men nå har jeg sett for meg at dette kunne vært ett kjekt supplement til båtlivet (spesielt til svigermor ), så jeg har kikket etter alternativer. Jeg finner denne hos CD.on / VidaXL, men det står ikke at det er høytrykks. Risikerer jeg å få en badeleke isteden for en høytrykks plattform ? vidaXL Oppblåsbar badeplattform blå og hvit 300x150x15 cm | CDON Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
lurvetass Svart 7.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2023 Balansetrening dette her. Går fint å sitte på kne eller med beina i kors å padle som en kano eller kajakk. God balanse og kontroll, men reise seg opp er en annen sak. Kroppen tar over kontrollen fra hjernen og beina begynner å overkompensere med å vippe brettet noe som resulterer i ukontrollert skjelving med etterfølgende megaplask. Men trening gjør mester ? Hilsen Lurvetass Link to post
glalaks Svart 7.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2023 lurvetass skrev for 9 timer siden: Balansetrening dette her. Går fint å sitte på kne eller med beina i kors å padle som en kano eller kajakk. God balanse og kontroll, men reise seg opp er en annen sak. Kroppen tar over kontrollen fra hjernen og beina begynner å overkompensere med å vippe brettet noe som resulterer i ukontrollert skjelving med etterfølgende megaplask. Men trening gjør mester ? Det er enklere når du får opp farta? så du må bare padle fortere? Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
jespebok Svart 8.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2023 3 sesonger med sup nå. Brukes av alle i familien. 2 unge i midten av 20 årene og oss gamle. Brukes både sittende som en kajakk og stående. God trening for kjernemuskulaturen og balansen. En annen fordel er st du kommer veldig tett på naturen. ? Anbefales Link to post
Sørlandet2 Svart 8.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2023 En fin film, blandt mange, med mange gode tips for mer glede, og fart på brettet. https://youtu.be/ES2mShoQ3_Q Link to post
lurvetass Svart 8.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2023 glalaks skrev for 11 timer siden: Det er enklere når du får opp farta? så du må bare padle fortere? Lett å si, men krever trening. Men merker allerede at jeg vingler mindre etter noen turer. Sørlandet2 skrev 39 minutter siden: En fin film, blandt mange, med mange gode tips for mer glede, og fart på brettet. https://youtu.be/ES2mShoQ3_Q Her var det mange bra tips. Hilsen Lurvetass Link to post
glalaks Svart 8.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2023 lurvetass skrev for 10 timer siden: Lett å si, men krever trening. Men merker allerede at jeg vingler mindre etter noen turer. Ja det var litt spøk, selv om det er sant? har supet en del i dag med 2-3 unger som ballast blir den skikkelig vinglete?? artig leketøy? Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
lurvetass Svart 8.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2023 glalaks skrev 3 minutter siden: Ja det var litt spøk, selv om det er sant? har supet en del i dag med 2-3 unger som ballast blir den skikkelig vinglete?? artig leketøy? Helt klart artig leketøy ?? Og i dag har jeg klart å padle flere runder uten fall og å reise seg og sette seg igjen, så går fremover. Fruen er høyderedd og sliter litt med balansen på grunn av det, men har klart ett minutt oppreist så går fremover der også?? Hilsen Lurvetass Link to post
dennrick Svart 8.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2023 Jeg pumpet opp vår til 8 psi igår, men idag var den helt slapp. Skaden skjedde nok ifjor da jeg tok feil av bar og psi på kompressoren. Max trykk er 15 psi / 1 bar. Den hadde et trykk på 4,5 bar da jeg oppdaget tabben? Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Popeye70 Svart 8.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2023 Sånn kan det også gjøres… SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
lurvetass Svart 8.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2023 dennrick skrev 1 minutt siden: Jeg pumpet opp vår til 8 psi igår, men idag var den helt slapp. Skaden skjedde nok ifjor da jeg tok feil av bar og psi på kompressoren. Max trykk er 15 psi / 1 bar. Den hadde et trykk på 4,5 bar da jeg oppdaget tabben? Men er vel samme type kappesaker som til gummijolla, så fram med zaloen og finn lekkasjen. Til den jeg kjøpte fulgte det med lapper til rep, men ikke lim. Hilsen Lurvetass Link to post
lurvetass Svart 8.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2023 Popeye70 skrev 1 minutt siden: Sånn kan det også gjøres… WoW Jeg er fornøyd med å ha beina ned ?? Hilsen Lurvetass Link to post
Popeye70 Svart 8.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2023 lurvetass skrev 59 minutter siden: WoW Jeg er fornøyd med å ha beina ned ?? Jeg har også nok med beina pekende ned, men mini-me er mer gymnastisk av seg, og testet nye varianter. SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
dennrick Svart 8.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2023 1 hour ago, lurvetass said: Men er vel samme type kappesaker som til gummijolla, så fram med zaloen og finn lekkasjen. Til den jeg kjøpte fulgte det med lapper til rep, men ikke lim. Jeg mener å huske at det lakk i utsiden av ventilen. Jeg skrudde av ventilen idag for å sjekke. Har ikke reserveventil. Der fant jeg en ganske sliten pakning. Så jeg tok et valg: Kjørte på med Tec-7. Det betyr at dersom den ikke da blir tett, så har jeg ødelagt SUPn på runde to. Får aldri byttet den ventilen igjen. Men - de tåler å bli blåst harde kan man jo godt si. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn