Jump to content

Daviter


880

Recommended Posts

Har arvet et par daviter i aluminium, disse er nå slipt ned/sandblåst og skal lakkes.

Hvilken grunning/lakk bør brukes for at denne sitter og tåler den salte tilværelsen ?????????????

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Skal arbeidet bli vellykket så kreves egentlig en helt spesiell grunning.

 

Den kalles for "etsprimer", og jeg vet ikke med sikkerhet om den er i vanlig salg over disk.

 

Finner du ikke tak i den, så er det kanskje like bra å spørre i et profesjonelt lakkeringsverksted om de kan grunne dem samtidig med at de holder på med noe annet av aluminium....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Joda, etsprimer selges av lakkforretninger som driver med lakk for biler. Har selv kjøpt hos forretningen "Lakkspesialisten" i Bergen.

Primeren blandes med herder før bruk.

Prøvte primeren som underlag på lakkslitne DP-propellere, men der gjorde det ikke susen. Grunningen slapp underlaget sammen med toppstøket. Dette til tross for god forbehandling, der propellene var slipt ned til blankt metall før grunning.

Nå er jo sikkert dette ektreme påkjenninger for enhver lakk, så jeg var jo egentlig ikke overasket. Originale DP-propellere er antakelig pulverlakkert eller noe i den dur.

Har ikke prøvt etsprimeren på andre ting, men det skal visstnok være bra, sies det.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Hva med å få dem pulverlakkert hos proffer, gjorde det selv med en radarbøyle for noen år siden, og det kostet ikke all verden + at resultatet ble meget bra.  Primer/lakk + alt tilbehøret koster også en god del, så det er ikke sikkert du sparer så mye på å gjøre det selv???  Dersom du holder til på vestlandet, kan jeg anbefale et firma på Bergenskanten.

Link to post
Share on other sites

Har sjekket litt rundt i dag, etseprimer er tingen. Ble anbefalt foskjellig vare, prisene varierte fra ca. 1000 og ned til et par hundre.

Lakkspesialisten blir nok valget. De hadde på box en grunning som tåler å bli overlakket med to komponent. :smiley: :smiley:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei! Jeg lurte på om noen vil fortelle om erfaringer med daviter til gummibåt. Jeg har i dag 'snap-daviter' til gummibåten, men lurer på om det er lurt å montere vanlig davitere til vår nye Scand 29 Baltic. Da kan jeg be fabrikken om å legge inn ekstra forsterkninger for feste av disse.

 

Er det greit å la påhengsmotoren henge på gummibåten eller blir belastningen for stor for davitene/festene? Vil nok uansett ha 'snap-davitere' da jeg allerede har feste på gummibåten.

 

Er det i tilfelle andre enn ILAS som er aktuelle?

 

Synspunkter/erfaringer?    :nonod:

Link to post
Share on other sites

Har selv vært eier av en Baltic med daviter og var passe fornøyd med den løsningen. Demonterte alltid påhengsmotoren før vi løftet gummibåten opp i davitene. Om dette var nødvendig kan nok diskuteres, men det føltes bedre med motoren festet på rekkverket bak på Balticen.

 

Gummibåten var en Achilles LS4 med en 5Hk Tohatsu, noe som veide 50-60kg til sammen.

 

Båten var utsyrt med daviter da vi kjøpte den, tror selv jeg hadde valgt Snap daviter dersom davitene ikke allerede var montert bla. fordi du da ikke har noe som er til hinder når en benytter badeplattformen til bading.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Hei! Jeg lurte på om noen vil fortelle om erfaringer med daviter til gummibåt. ..........men lurer på om det er lurt å montere vanlig davitere til vår nye Scand 29 Baltic. Da kan jeg be fabrikken om å legge inn ekstra forsterkninger for feste av disse.

 

Er det greit å la påhengsmotoren henge på gummibåten eller blir belastningen for stor for davitene/festene? Vil nok uansett ha 'snap-davitere' da jeg allerede har feste på gummibåten.

 

Er det i tilfelle andre enn ILAS som er aktuelle?

 

Synspunkter/erfaringer?    :nonod:

Kommer an på vekt av jolle + motor... Hadde GH 10 med 20 HK Yamaha på en Apollo 32 mange år siden... Hvis i denne størrelsesorden ville jeg ha brukt Whittal eller Simpson daviter, med utvekslingsgear i sveiven.... Uansett så ville jeg gått for en løsning hvor jollen kan trekkes helt opp til davitene, slik at den ikke henger slengende eller å nykke i bølger. Selvsagt bør du forsterke hekken / akterdekket i henhold til vekten som jollen med motor representerer. Selvsagt så vil du senke jollen litt når du manøvrerer i trangere farvann.... enda bedre enn daviter er jo en stor hydraulisk badeplatform......

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Hei Baltic.

 

Jeg har ikke erfaring med daviter, men lurer også på å montere dette på min båt.

 

Argumentene jeg har hørt mot daviter er:

 

Båten blir lenger. Kan være negativt hvis det er dårlig plass ved brygga.

Lett for å ta borti med daviter / gummibåt ved manøvrering ut fra brygga.

Støy / knirkelyder når båten beveger seg med bølgene.

Pris. Er omtrent ti ganger så dyre som snapp daviter.

Vekten blir flyttet enda lenger bakover enn med snapp daviter.

 

Hovedargumentet for daviter vil kanskje være at badeplattformen er tilgjengelig fra sjøen hvis en skulle være så uheldig å falle ut av båten i rom sjø. Det er tross alt kun der det vil være mulig å komme seg ombord igjen.

 

Et annet argument for daviter er at motoren kan henge på jolla hvis davitfestene er dimensjonert for dette.

 

Jeg synes også at dette rigger godt og båten blir penere enn med snappdaviter.

 

Kan også godt tenke meg å høre andres erfaring og argumenter for eller imot.

 

mvh

Lin

Link to post
Share on other sites

Har selv vært eier av en Baltic med daviter og var passe fornøyd med den løsningen. Demonterte alltid påhengsmotoren før vi løftet gummibåten opp i davitene. Om dette var nødvendig kan nok diskuteres, men det føltes bedre med motoren festet på rekkverket bak på Balticen.

 

Gummibåten var en Achilles LS4 med en 5Hk Tohatsu, noe som veide 50-60kg til sammen.

 

Båten var utsyrt med daviter da vi kjøpte den, tror selv jeg hadde valgt Snap daviter dersom davitene ikke allerede var montert bla. fordi du da ikke har noe som er til hinder når en benytter badeplattformen til bading.

Jeg har Zodiak C260S m/5 HK Yamaha (50-60 kg).

 

Det var en som nettopp kommenterte at han dessverre ikke hadde vanlig davitere på en Baltic og så dette som et problem om han var alene og falt overbord. "Med gummibåt på 'snap-davitere' er det ikke mere plass på badeplattformen og hvordan da komme seg opp i båten igjen"???- undret han.

 

Er virkelig vanlige davitere til hinder når en benytter badeplattformen til bading? Synes det ser så lettvint ut å slippe å ta av påhengeren for hver tur...   :nonod:   ,- men kanskje det ikke er så lettvint som det ser ut   :nonod:

Link to post
Share on other sites

Hei Baltic.

 

Båten blir lenger. Kan være negativt hvis det er dårlig plass ved brygga.

Lett for å ta borti med daviter / gummibåt ved manøvrering ut fra brygga.

Støy / knirkelyder når båten beveger seg med bølgene.

 

Et annet argument for daviter er at motoren kan henge på jolla hvis davitfestene er dimensjonert for dette.

 

Jeg synes også at dette rigger godt og båten blir penere enn med snappdaviter.

 

Kan også godt tenke meg å høre andres erfaring og argumenter for eller imot.

 

mvh

Lin

Hei igjen Lin!

 

Når jeg velger å ha 'snap-davitere' i tillegg så kan vi jo feste gummibåten der v/dårlig plass/trange forhold.

 

Tro om knirkelydene forsvinner hvis festene blir skikkelig dimensjonerte fra fabrikken?

 

Er enig i at det er vel så pent med gummibåt i vanlige davitere som i 'snap-davitere'.

 

Argumentet med plass på badeplattformen ved MOB kjenner du kanskje igjen fra tidligere   :nonod:

Link to post
Share on other sites

Argumentene jeg har hørt mot daviter er:

 

Båten blir lenger. Kan være negativt hvis det er dårlig plass ved brygga.

Lett for å ta borti med daviter / gummibåt ved manøvrering ut fra brygga.

Støy / knirkelyder når båten beveger seg med bølgene.

Pris. Er omtrent ti ganger så dyre som snapp daviter.

Vekten blir flyttet enda lenger bakover enn med snapp daviter.

 

Hovedargumentet for daviter vil kanskje være at badeplattformen er tilgjengelig fra sjøen hvis en skulle være så uheldig å falle ut av båten i rom sjø. Det er tross alt kun der det vil være mulig å komme seg ombord igjen.

 

Et annet argument for daviter er at motoren kan henge på jolla hvis davitfestene er dimensjonert for dette.

- Båtlengde - Ja kan også øke kost i hjemmehavn

- Manøvrering - blir lett en vanesak, og med noe slakk på vaieren så er den jo bevegelig hvis du tar borti... (jeg har 45 fot + daviter + landgang som stikker ut enda en meter bak jollen.... Ikke noe problem, men da har jeg jo to motorer, samt at båten ikke seiler veldig mye med vinden da den stikker ganske dypt . 1.5M)

- Støy - ????? med en jolle som er spent opp til daviten (Simpson / Whittal mm.), så vil ikke jollen bevege seg, og med skikkelige forsterkninger vil ikke akterspeilet gi etter..

- Pris vil jeg ikke kommentere på

- Vekt ... ja bakover og oppover ... kan også skjule akterlanternen (men det vil vel også snapdaviter)

- Sikkerhet ... ja du kan bruke badeplatformen, samt kan senke jollen fort, med motor, hvis nødvendig, så MOB hendelser blir lettere å håndtere...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Slik Baltic'en er formet, er det bare fordeler med vanlige daviter i forhold til snap daviter.

 

Jeg hadde sist en 89 modell Baltic som jeg selv monterte davitere på. Hekken over fenderlisten var ikke begrensingen på hvor stor belastning jeg kunne henge i daviterne, men daviterne selv. På den Baltic'en jeg hadde, var det innstøpt kryssfiner kjerne og det gikk med 78mm (eller var det 75mm) bolter for å nå plasten i låsemutteren på innsiden.

Anbefaler ILas sine davitere.

 

Snakk forøvrig med Scand vedr. ev. forsterkning. De er de eneste som kan gi sikre svar(de er ihvertfall ansvarlig for sine svar).

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde IL daviter på Scand Nordic. Jeg synes det var veldig praktisk og enkelt å ha det istedet for noe annet (snap daviter e.l.). Når jolla hang oppe (helt oppe!) var nisnjen helt fri. Man kunne også klatre mellom og ned på plattform for å bade e.l. uten å måtte ta ned jolla.

Jeg tok av motor og plasserte den på en hev/senkbar brakett. Kunne også fungere som "nødmotor" ved motorstopp.

At davitene stikkker litt ut lærer du deg fort å ta med i beregningen ved manøvrering til/fra kai ... .

 

Hvis du skal ha tung motor på når jolla hegnger i daviter ville jeg hatt en ekstra støtte. Har sett forskjellige løninger fra strekkfisk mot tak på akterkabin til støtte ned mot badeplattform. Hva som passer best for deg vet jeg ikke. Å forsterke hekken er jo også en mulighet. Vet ikke hvordan Scand bygger idag, men tidligere har det ikke vært så veldig robust  :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg har teleskopiske aluminiumsdaviter som kan felles ned når de ikke brukes. Disse passer ikke på alle slags båter men gjør det på min og kan absolutt anbefales. Jeg har en Zodiac 310 RIB men tar av motoren når båten henger i davtene. Hver davit er ratet for 80 kg så det virker veldig solid.  Det er også greit å kunne felle davitene ned, særlig når båten skal på land.

Link to post
Share on other sites

Jeg gjør følgende med min gummi/påhenger i daviter.

 

Når jeg går med båten tar jeg alltid av motoren og henger på egen brakett på akterspeilet, selv om jeg har davitere som er festet både i hekken og overbygget (vinkel). Når jeg derimot ligger i havn hiver jeg opp hele stasen for kvelden, det syns jeg er praktisk med daviter kontra snap daviter, selv om du nok med SnapDaviter også kan løfte den ut av vannet med motoren på, men det ser jo litt rart ut.

 

I uthavn er det kanskje lettere å ha gummien liggende på vannet, men jeg liker nå å heise den opp så den ikke ligger å klukker så veldig (har RIB)

 

Lykke til med valget!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer og montere daviter på min Scand Nordic, men har hørt at man mister endel fart pga ekstra vekt bak båten. Stemmer dette? I tilfelle hvor mye påvirker det farten? :drink:

Du vil kanskje merke en 1/2 knop?  Noe av dette kan du kompensere med å trimme båten.  Ikke bare med flaps, men også lastfordelingen.  Det er nå engang slik at "mer å ha på, mer å dra på".  Hvert ekstra kilo ombord krever mer energi å holde i bevegelse.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...