tobixen Startet 30.Juni.2023 Link til dette innlegget Startet 30.Juni.2023 Jeg er noe usikker på hvordan det har gått for seg (men noe gikk galt under siste meterene med innrulling av genoa, og i stedet for å stoppe opp og undersøke hva det kunne være, kjørte mannskapet på med full pupp brute-force på den elektriske vinsjen, mulig det har sammenheng), men forstaget har løsnet fra toppen av masta. Jeg var i toppen av masta for å ta en titt, men glemte igjen telefon, så jeg har ikke noen bilder å vise til. Masta står enda - den er støttet opp både av babystag og av det innrullede seilet, som igjen er festet til toppen av masta med fallet. I tillegg har jeg festet bomløfteren i baugen og strammet, for å få litt mer redundans. Stående rigg er enn så lenge utenfor mitt kompetanseområde, så første tanke var å få profesjonell hjelp - men det er en "innestengt fredag" her (i går var lokal helligdag elns), vi er i en svindyr gjestehavn, og det er lite med profesjonelle ressurser lokalt som kan hjelpe oss (Ceuta). Det er mulig at beste løsning er å få surret i hop noe slags nødløsning og forsiktig bevege oss i retning av noe større sted (f.eks. Malaga) - men værmeldingen ser ikke så veldig god ut, eneste mulighet for litt vindstille er visst i natt. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Allan E Svart 30.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2023 Stram opp med spinnaker fall. Eventuelle andre fall. Link to post
5nacks Svart 30.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2023 Mulig du har vel fått en klassisk "halyard wrap". Fokkefallet har surret seg rundt forstagswire. Har det skjedd, kan f.eks wiren ha løsnet fra endeterminalen. Da må du ha ny wire. Link to post
Hulda Svart 30.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2023 Mannskapet--- Emmanuel Desperados? Se bildet under, forstørr mastetoppene: Her ligger Vilje og Hulda baug mot baug. I begge mastetoppene ser du at forstaget går i rett linje og festes til toppbeslaget. Med litt godvilje ser du at det går ut et tau fra en klump og inn i masten. Tauet og forstaget har en innbyrdes vinkel. Klumpen er øvre feste for genoaen. I klumpen er det et trykklager. Så fallet er festet til klumpen, og seilet er festet til bunnen av klumpen. Klumpen er i bunn og grunn en lagerholder. Slik at aluminiumsprofilen som forliket er festet til skal kunne dreie seg rundt. Uten å hekte. Det er en grei regel å ta ned genoaen i blant og spyle lageret med ferskvann og inspisere at kulene er i orden. De kan slites og ramle ut, alder, sol og sprekkdannelser. Det at fallet vinkler av mot staget, gir det momentet som skal til for at fallet ikke blir med rundt staget. For når det skjer er løpet kjørt. Og man må opp med kniv for å skjære av fallet for å få ned seilet og klumpen (lagerhuset). Dette går under 'periodisk vedlikehold' å plukke ned genoaen for å sjekke lagre. Huldas genoa skal ned nå i juli for kontroll. Da er det to år siden forrige gang. Link to post
Code0 Svart 30.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2023 Du bør ha støtte nok til at ikke masta kommer ned om du ikke setter seil. Bare forseifallet støtter opp, den kommer ikke ned om dere går for motor. Gi ut noe på akterstag. Det bør vel være riggere i Gibraltar, men mye er ikke som før. Ta med kikkert og gå litt unna, og se opp i toppen av forstaget, mye mulig det er fallet som har rotert rundt noen ganger. Jeg har en kontakt i spania, om du ikke finner hjelp. Er du desperat kan kanskje en rigger fra spania ta fergen over, for en pris… Link to post
J-Å Svart 30.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2023 Det kan bli vanskelig å få rullet ut fokken og trukket den ned, men hvis du har bra med ekstra fall til å holde masten, så kan det gå bra å løsne forstaget nede, og fire ned fokken sammenrullet med forstaget og profilen inni. I verste fall får den gå i sjøen, slik at det ikke blir for mye bøy på profilen. På vei ned kan du feste tamper, slik at den kan holdes rett. Link to post
Allan E Svart 30.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2023 Om det er vanskelig å få rulla til å gå rundt så kan du snurre seilet av mens forstaget står stille. En del jobb men du har rimelig god kontroll på det som skjer. Å få et sammenrullet seil av tror jeg blir svært vanskelig. Link to post
J-Å Svart 30.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2023 Hvis seilet rulles ut, så er det fortsatt et løst forstag og en profil festet til det. Så det kan ikke uten videre brettes, Link to post
Code0 Svart 30.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2023 J-Å skrev 11 minutter siden: Hvis seilet rulles ut, så er det fortsatt et løst forstag og en profil festet til det. Man må få løsnet / kappet fallet og dra ned seilet. Men jeg hadde fått båten til en rigger først. Link to post
J-Å Svart 30.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2023 Hvis forstaget er røket helt oppe ved masten så er det vel bare å slakke på fallet, så kommer både seil og forstag ned. Men jeg tror altså det er like greit at seilet er innrullet. Link to post
Hulda Svart 30.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2023 Om staget har røket, bør definitivt toppbeslaget og innfestingen få en nøye inspeksjon. Det skal virkelig krefter til for å ryke noe oppi der. Regner med at masten er aluminium og rullestor i masten. Ser for meg at det sikreste er å plukke av masten. Du har jammen hatt din porsjon av uflaks. Link to post
tobixen Svart 30.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2023 Vi hadde masten nede i juni for et år siden, med "profesjonell" inspeksjon av det meste, vi byttet også ut stag og vanter, så veldig skuffet over dette. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
pacuare Svart 30.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2023 Er feilen på masta eller forstaget? Hvis forstaget er røket er dette en enkel fiks. Ta det ned (støtt opp masta først) og kjør til en rigger og få lagd ett likt. I Lisboa er der en dyktig rigger som har wire også i ukurante størrelser. Er bare en noen timer i leiebil. Er problemet i masta må du ha rigger til der du er. Vet ikke om noen riggere i sør spania, ikke hatt behov for hjelp der. Brukt de i Lisboa to ganger. Det er kompliserte måter å feste vant i masta. På noen master er det superenkelt, bare en bolt. På andre må mer demonteres. Jeg har røket noen master og enda flere vant. Fellestrekket er at det ser bra ut frem til noe ryker. Har byttet noen vant med ødelagte kordeller, det er billig måte å unngå rigghavari på. Minst 3 av bruddene i vant har vært fra strøkent til ødelagt på kort tid. Kan derfor ikke si noe på at rigger ikke fant noe feil for ett år siden. Jeg tar en inspeksjon før hver tur på havet pluss noen ganger i sesongen. Tar ikke så mye tid, og er en billig forsikring. Fin utsikt er det også fra mastetoppen. KAn mene mer hvis du har bilder av masteinnfesting og bruddsted. Link to post
tobixen Svart 30.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2023 5 hours ago, 5nacks said: Mulig du har vel fått en klassisk "halyard wrap". Fokkefallet har surret seg rundt forstagswire. Har det skjedd, kan f.eks wiren ha løsnet fra endeterminalen. Dette høres veldig sannsynlig ut. Har antageligvis hatt dette problemet en håndfull ganger, men når jeg selv ruller inn, så skjønner jeg at noe er galt fatt. Det har fungert å rulle ut litt igjen og så prøve forsiktig på nytt. Dette er en av grunnene til at jeg har en sterk preferanse for at uerfarent mannskap og barn ikke skal bruke den elektriske vinsjen. Akkurat på denne skjebnedagen så var det litt viktig å få rullet genoaen kjapt inn, så da insisterte jeg på at han skulle bruke den elektriske vinsjen. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 30.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2023 Takk for mange innspill, dette er kanskje ikke så vanskelig å få fikset - men uansett må jeg ha deler levert profesjonelt, og nå er det helg - så i morgen satser vi på å være heltidsturister og ikke bekymre oss om rigg. Masta er ganske sikkert ikke skadet etter hva jeg kunne se. Blir kanskje en tur opp igjen i morgen for å ta bilder. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
5nacks Svart 30.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2023 13 minutes ago, tobixen said: Dette høres veldig sannsynlig ut. Har antageligvis hatt dette problemet en håndfull ganger, men når jeg selv ruller inn, så skjønner jeg at noe er galt fatt. Det har fungert å rulle ut litt igjen og så prøve forsiktig på nytt. Dette er en av grunnene til at jeg har en sterk preferanse for at uerfarent mannskap og barn ikke skal bruke den elektriske vinsjen. Akkurat på denne skjebnedagen så var det litt viktig å få rullet genoaen kjapt inn, så da insisterte jeg på at han skulle bruke den elektriske vinsjen. Shit happens! Hvis du har dette problemet, vil jeg sterkt anbefale å montere et beslag slik at fallet får en vinkel ift. rulleprofilen. Da unngår du dette :) Bilde lånt fra Internett. Link to post
tobixen Svart 1.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2023 10 hours ago, 5nacks said: Hvis du har dette problemet, vil jeg sterkt anbefale å montere et beslag slik at fallet får en vinkel ift. rulleprofilen. Da unngår du dette :) Bilde lånt fra Internett Litt bedre zoom på dette bildet enn bildet fra Hulda :) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Code0 Svart 1.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2023 5nacks skrev for 10 timer siden: vil jeg sterkt anbefale å montere et beslag slik at fallet får en vinkel ift. rulleprofilen Bildet viseren ca 10 cm stropp mellom seil og topp-svivel. Om den lengden økes, blir vinkelen på fallet bedre. Et alternativ til beslag på masta. Link to post
tobixen Svart 1.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2023 Det blir forhåpentligvis en ny tur opp i masta i dag for å ta bilder. Fra det jeg så da jeg var en kjapp tur i toppen uten å ta bilder, så er det bare staget og ikke masta som er skadet, så da er det altså å bytte forstag. Dersom vi får tak i nytt forstag lokalt kan vi bytte det selv. Hvis ikke, så drar vi antageligvis tilbake til Spania (å dra til nærmeste havn i Marokko er kanskje et annet alternativ). Dersom vi velger Europa, så har vi motvind - men tirsdag blir det lite vind og vindskifte til medvind, så da lar det seg antageligvis gjøre å komme seg over. Her på tråden er det to forslag til hvordan jeg skal ta ned seilet - enten først prøve å rulle det forsiktig ut, eller prøve å ta ned hele seilet og aluminimumsrullen uten først å rulle det ut. Men kanskje det er en tredje mulighet? Prøve å tre nytt forstag gjennom aluminiumsrullen uten å ta den ned? (klokken er allerede 11:30, planen om å bruke dagen som fulltidsturist og uten å bekymre seg over rigg ser det så langt dårlig ut med) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
5nacks Svart 1.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2023 1 hour ago, Code0 said: Bildet viseren ca 10 cm stropp mellom seil og topp-svivel. Om den lengden økes, blir vinkelen på fallet bedre. Et alternativ til beslag på masta. Enig! På min egen båt er vinkelen litt skarpere. Link to post
Hulda Svart 1.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2023 tobixen skrev for 1 time siden: Litt bedre zoom på dette bildet enn bildet fra Hulda :) Ja, måtte ta det jeg hadde. Men dette bildet viser du ref. til viser i all enkelhet vinkelen. Og her er vinkelen for liten. I dette tilfellet må stroppen vekk (som andre også skriver) og avviseren (beslaget på masten) må et stykke lenger ned. Link to post
Code0 Svart 1.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2023 Hulda skrev 1 time siden: dette tilfellet må stroppen vekk Da kommer vel svivelen lenger ned på forstaget. Og da blir vle vinkelen dårligere, dvs faller mer parallet med forstaget. Jeg tenker lengre stropp. Link to post
J-Å Svart 1.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2023 Hvis stroppen blir for lang, atså slik at svivelen kommer langt opp i forhold til toppen av seilet, så risikerer man at det blåser ut av profilen. På vår hardværsfokk måtte vi sy på en smal remse som passer i profilen. Link to post
Code0 Svart 1.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2023 J-Å skrev 9 minutter siden: På vår hardværsfokk måtte vi sy på en smal remse som passer i profilen Det er i hvertfall lurt på tryseil, 10 m med fall som pisker på masta i storm er ikke bra. Jeg ser ikke umiddelbart hvorfor lang stropp skal dra forlikstapen ut av sporet, i bunn er det jo gjerne en meter spalt før forliket er i sporet. Link to post
J-Å Svart 1.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2023 tobixen skrev for 2 timer siden: Men kanskje det er en tredje mulighet? Prøve å tre nytt forstag gjennom aluminiumsrullen uten å ta den ned? Det vanlige er vel å ha en Sta-Lok i nederste ende av staget, som monteres etter at det er tredd inn i profilen. Så ja, det kan være mulig å tre et nytt forstag fra toppen, og deretter terminere nede. Det kan også være mulig å montere Sta-Lok i toppen på det gamle staget, http://sailmahalo.com/picture_collections/InstallingStaloks/ Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn