Jump to content

Forstag løsnet - hva nå da?

tobixen

Recommended Posts

Code0 skrev 14 minutter siden:

Jeg ser ikke umiddelbart hvorfor lang stropp skal dra forlikstapen ut av sporet, i bunn er det jo gjerne en meter spalt før forliket er i sporet.

Ja, men nede er det gjerne en feeder, som er trangere og mer solid enn selve profilen. Det bør være litt profiltape igjen under feederen, 

images?q=tbn:ANd9GcSrwChvcPaXfDpRmqcNe9a

Code0 skrev 1 time siden:

Da kommer vel svivelen lenger ned på forstaget. Og da blir vle vinkelen dårligere, dvs faller mer parallet med forstaget. Jeg tenker lengre stropp.

Du må lese alt jeg skriver. Alle tre sentningene. Til sammen danner de en mening. Poenget er å nummerisk øke vinkelen mellom staget og fallet. Det er liten vinkel sammen med friksjonen i lagrene som fører til at fallet snurrer seg rundt staget ved innrulling av seilet.

Hulda skrev for 3 timer siden:

Poenget er å nummerisk øke vinkelen mellom staget og fallet.

Alt1: beholde beslaget på masten, sette på lengre stropp.

Alt 2: ta vekk stropp, flytte beslaget nedover.

Blir ikke resultatet det samme, er et alterntiv dårligere? Jeg ser ikke noen forskjell. Det er snakk om 10 cm, enkleste er vel lengre stropp?

Da har jeg vært til topps igjen, tatt noen bilder og demontert endestykket.  På vei opp ble jeg ganske bekymret, for disse terminalene (for vanter) aner jeg ikke hvordan jeg kan demontere.

IMG_20230702_113344.jpg.41fc16787794c73c2e3a2913d1cdc83a.jpg

Heldigvis er festet på forstaget av en enklere sort.  Det var mye sol og vanskelig å få gode bilder (også mtp at jeg var bekymret for å miste telefonen).  Her noterer jeg meg to ting - det første er at falltauet er slitt og må byttes ut, det andre er at det ikke finnes noen vinkel i mitt system.  Det finnes heller ikke noe beslag der som jeg kan bruke for å få til noen vinkel.

IMG_20230702_114203.jpg.99aeb7f689623f965b9dcde567a53d48.jpg

Noen obligatoriske bilder av utsikten mens jeg først roter med en telefon der oppe:

IMG_20230702_114223.jpg.5221843e4abb866e497e9daa352f60df.jpg

IMG_20230702_114228.jpg.03f4a1e9f43310e80f3c79c5d69a7bc8.jpg

Her er terminalen.  Wiren er slitt tvert av.  Mannskapet mener at det må være materialtretthet og at det ikke bare skyldes at han kjørte full pupp på den elektriske vinsjen.  Men dette er som nevnt rimelig nye deler.  Joda, jeg har hatt dette problemet før, men tror aldri jeg har gitt noe særlig kraft på ting uten å skjønne at noe var galt.

IMG_20230702_120520.jpg.e1bbeddf2d3abe70808545574d4e4dad.jpg

IMG_20230702_120529.jpg.041f2bca54346e63082b86775a685ad8.jpg

Slik ser det ut i bunnen.  Aluminiumsprofilen er også tvert kappet av, later det til.  Jeg mener å huske (håpe) at aluminiumsprofilen ikke er helstøpt, men består av mange biter som er satt sammen?

IMG_20230702_121405.jpg.0ac2186b78ec696b3977d66190f1c9c8.jpg

IMG_20230702_121421.jpg.0ea538d7723589f63fb49c62d9ca7c6b.jpg

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Oi, tydelig hva som har skjedd, med rester fra fallet i bruddet. Er det tvist på forstaget nede også? Ser at fallet er parallell med forstaget og liten klaring, nærmere en meter nedover (?). Knekt forstagsprofil også. Her er det vel nytt forstag og nytt rullesystem som er anbefalingen. Er det z-spar ( fransk båt)? Jeg har sett de med en klump (halyard diverter) over svivelen i toppen av seilet, ser ikke noe slikt på bildene. Dette var ergelig, heldigvis kom ikke riggen ned. Hold oss oppdatert, det er vel endel logistikk involvert. Var en ferietur til Ceuta på 80-tallet, interessant å høre om konklusjonen blir å flytte båten, alt er vel enklere på europasiden.

Profilen er vel lang nok til at den kan stikkes nedi rullen og festes på nytt. Så hvis det ikke er andre skader enn de som er vist, så tror jeg det holder med nytt forstag(+fallvinkel  oppe) Men det spørs om termineringene går gjennom profilen. Jeg kan ikke gjenkjenne type her, men Seldén leverer forstag ferdig terminert kun oppe, og en Sta-Lok type konterminering som beskrevet før, for terminering nede etter montering.

Sånn ser det ut på Hulda:

20230702_141929.jpg.56c2f051a9b75f96273987f4f4be7e6e.jpg

Balanserte ut på utriggeren bare for din skyld. Genoafallet går gjennom en trinse for å sette opp tilstrekkelig vinkel

Når jeg ser på bildet av terminalen din, så merker jeg meg at det er rust og diverse slag/ripemerker, som ikke er ferske. Tror jeg vil frikjenne winchapen inntil det motsatte er bevist. Den terminalen har passert middagshøyden med god margin. Bra dette ikke skjedde i 25 m/s. Ellers så er disse foilene som seillike går i satt sammen av seksjoner på en to/tre meters lengde. 

Hulda skrev for 1 time siden:

Eller om hele profillengden kan monteres som ett stykke.

Det er vel designet for å monteres på en mast som står oppe ja. Men i ett stykke blir vanskelig tror jeg. Problemet er at mellom 2m lengdene er det innvendige skjøtestykker og lager. Selv uten terminering tror jeg det er vanskelig å få tredd forstagswiren gjennom dem. Muligens hvis man trekker den nye wiren i med den gamle.

image.png.7fd2ababfc6006ffe10bfa23c7b27d86.png

Har sett (på internettet) at om man skal få inn en ny wire i forstagsprofilen, så bør man sveise eller teipe den fast i den gamle wiren og trekke igjennom med den, så man lettere treffer på åpningene i alle delene inni profilen.

Håper du hadde ekstra sikring og ikke satset livet på denne fall-sjakkelen. :eek:

sikring.PNG.fe9bcfa075c95375a3a10317b3797b2f.PNG

Code0 skrev for 19 timer siden:

Her er det vel nytt forstag og nytt rullesystem som er anbefalingen. 

Furlex' løsning kan man bytte/montere selv bare ved hjelp av vanlig verktøy og ti tommeltotter. Ville dog tatt en proff riggsjekk iom at det har vært skader, for å få bekrefta at det ikke er mer som må byttes.

20 hours ago, hansa82 said:

Spør om familien din er enige med deg...

Familien min vet vel enda mindre enn meg når det kommer til sikkerhet ved klatring, skulle jeg tro.

Jeg anser sannsynligheten for at en slik sjakkel - som er beregnet for adskillig større last enn min vekt, og som er veldig vrien å få opp under last - plutselig skulle åpne seg sånn helt av seg selv.  På den andre siden, "risiko" er jo som kjent todelt, det ene er sannsynlighet, det andre er skadepotensiale.  Så er det også slik at sannsynligheten øker med eksponering, sikkerhet mot svært usannsynlige hendelser er viktigere dersom man klatrer i mast flere ganger for dagen, enn om man gjør det omtrent en gang i året.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...