Hulda Svart 4.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2023 Joda, men hvordan går det med staget? Link to post
tobixen Svart 4.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2023 I går lå jeg flatt i sengen hele dagen (etter en akutt tur på do). Forsøkte gjentatte ganger å komme meg opp og få gjort noe av det som var på lista for i går, men endte alltid opp med å dumpe tilbake til senga. Først trodde jeg det bare var et akutt anfall av latskap, men når man ligger utslått hele dagen og ikke engang gidder ta opp mobilen for å sjekke siste nytt på baatplassen.no, så er det nok noe mer enn bare latskap. Jeg antar det ikke var noen god idé å dra til Marokko og spise på billige spisesteder der. Første stedet, vi fikk noe egg som ikke var særlig godt stekt, og det forekommer meg at familien omtrent ikke rørte noe av maten der, slik at jeg åt omtrent all maten vi hadde bestilt ... tipper det var dét stedet, siden tilsynelatende ingen andre var affektert. Dermed ble det ikke noe søk for å se om vi kunne få bestilt noe lokalt i går. Ettersom profilen er knekt, og ettersom vi ikke får tak i wiren ovenfra (og dermed ikke kan trekke noe gjennom profilen), så er det tvilsomt at vi kommer oss noen vei uten å ta ned hele seilet og rulle det opp. Det forekommer meg å være en tøff jobb, tross alt er det snakk om en profil og et seil som er lengre enn båten, så det er fristende å få profesjonell hjelp på et sted som er litt bedre tilrettelagt for slikt (vi ligger med hekken mot land nå - hadde vi ligget med siden mot ei stor brygge hadde det vært enklere). Vi fikk anbefalt en rigger i Estepona (Europa, litt vest for Malaga) fredags kveld, så jeg skrev en melding dit og de ringte tilbake i går morgen. De har ikke ledig kapasitet før til neste uke. Jeg har tatt erfaring fra forrige sesong, dersom noen har ledig kapasitet midt i beste ferietid, så griper man sjansen og venter noen dager ekstra i stedet for å håpe på at man finner noen andre et annet sted. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 4.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2023 Den vente-vurderingen ville også jeg tatt. Jeg har også hatt et slikt eggeventyr. Fikk egg som ikke var varmt i Aberdeen. Typisk matforgiftning. Ikke oppkast, kun diaré. Jeg gikk ned flere kilo på et par døgn. Link to post
Code0 Svart 4.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2023 tobixen skrev for 1 time siden: en rigger i Estepona (Europa, litt vest for Malaga) Hei, jeg kjenner en spanjol i Malaga som drev båt-fix firma i Norge noen år, men flyttet hjem etter covid. du kan ta kontakt med ham om du trenger noe ekstra hjelp eller vil sjekke referanser på ditt riggfirma. Link to post
Ask Svart 4.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2023 Hei Mykje motgang på deg. Det enklaste er vel å bruka falle til å fira ned det innrulla seglet, bera det til ein høveleg stad på land, og så rulla ut seglet? Det er nok ein føremon å vera ein mann per 3-4 meter forstag om du må bera forstaget eit stykke. Deretter er det vel å kjøpa nytt forstag, få det montert, og tre på plass seglet på vanleg måte. Link to post
tobixen Svart 4.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2023 10 hours ago, Hulda said: Jeg har også hatt et slikt eggeventyr. Fikk egg som ikke var varmt i Aberdeen. Typisk matforgiftning. Ikke oppkast, kun diaré. Jeg gikk ned flere kilo på et par døgn. Heldigvis er det først og fremst senga jeg har holdt, har ikke vært nødvendig med så mange toalettbesøk (enn så lenge - magen føles fortsatt noe urolig). Det er blitt sagt gjentatte ganger (av norske eggprodusenter?) at akkurat norske egg er trygge å spise selv i rå tilstand, mens utenlanske egg svært ofte inneholder salmonella. Kanskje det er sant? 7 hours ago, Ask said: Det enklaste er vel å bruka falle til å fira ned det innrulla seglet, bera det til ein høveleg stad på land, og så rulla ut seglet? Ja, å rulle det ut mens det henger på masta tror jeg fort blir mye kaos og armer og ben, særlig om det skulle komme litt vind mens vi holder på. 7 hours ago, Ask said: Det er nok ein føremon å vera ein mann per 3-4 meter forstag om du må bera forstaget eit stykke. Vi er bare to menn ombord, så da er det kanskje greiest med profesjonell hjelp. 11 hours ago, Code0 said: Hei, jeg kjenner en spanjol i Malaga som drev båt-fix firma i Norge noen år, men flyttet hjem etter covid. Jeg følte at det var mye armer og ben i lufta vedrørende covid i Norge, særlig i starten, og særlig ifbm grensestenginger ("Nei, det kommer aldri til å skje!" (noen dager senere) "VI HAR FÅTT COVID I NORGE! STENG GRENSENE! SPARK UT UTLENDINGENE!"), men restriksjonene i Spania var definitivt to hakk værre - særlig for oss som har båt, så den beslutningen skjønner jeg ikke helt - men, det er ikke min sak. Synd jeg ikke fikk tipset tidligere, Malaga hadde vært litt mer i riktig retning, både mtp planene våre og vindretningen i dag. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 5.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2023 Vi seilte til Estepona i går. Gjorde som vi ble anbefalt her, slakket litt opp på akterstagene først Strammet opp genoaen så godt vi kunne, i tillegg sikret vi med bomløfteren og spinnakerfall (aka "klarte-til-toppen-av-masta-fall", ettersom jeg ikke har spinnaker). I tilfelle genoafallet skulle rakne har jeg også sikret med et ekstra tau ... men det angrer jeg på, for da må jeg (eller noen) opp til topps igjen for å løsne det dersom vi selv skal prøve å ta ned genoaen. Pluss at det nok er blitt ganske så slakt etter at vi har strammet genoafallet og alt annet - og dersom det først ryker, blir det nok et såpass kraftig rykk at "sikringstauet" også ryker. Vi satte en liten jibb, den føler jeg meg ganske trygg på ettersom den er festet på babystag (og dermed teoretisk bare belaster babystaget), og skjøtet er ført ned nærmest parallelt med masta, så det kan omtrent ikke bli "bakoverkrefter" av dette. I tillegg seilte jeg på 90 graders vind. Det gikk tidvis ganske sakte, begynte vel med rundt tre knop i ganske feil retning, men midtveis i sundet var det opptil fem knop i riktig retning. Da farten etterhvert nærmet seg totallet startet jeg motoren. Vinden varierte mellom 15 knop og 40 knop. Gjestehavna her er kanskje om omtrent lite lite egnet for å ta ned genoaen. Fortsatt hekk mot brygge. Tror allikevel at vi skal kunne klare det. Ringer riggeren i morgen for å høre om vi kan komme oss raskere avgårde om vi tar ned genoaen selv. Det er også noen mulige ekstraoppdrag, bl.a. mener fruen at vi burde ha rull også på den lille jibb'en, i stedet for et seil som vi må ut på dekk for å ta opp og ned, og som i tillegg ikke kan reves (men seilet er jo såpass lite at det er ment å kunne brukes under temmelig kraftig vind). Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
J-Å Svart 5.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2023 Du får høre med nabobåtene om de kan stille opp med joller. Ellers kan det kanskje fungere å feste fendere på etterhvert som den senkes. Link to post
Framtia Svart 6.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2023 du seilte i 40 knops vind med dette...? Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
tobixen Svart 6.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2023 8 hours ago, Framtia said: du seilte i 40 knops vind med dette...? Det riktige er vel å si at måleren varierte mellom 15 knop og 40 knop. Det blir jo fort litt ekstra når måleren er montert på toppen av masta, og masta svaier frem og tilbake med bølgene. Det var meldt 14 knop, så ikke noe ekstremt. Og vind fra siden og litt bakfra. Det hadde vært helt uaktuelt å seile (eller gå for motor) i motvind med denne riggen. (Redigert: værmeldingen fortalte 14 knop, ikke 14 m/s. Det er etter vår erfaring altså notorisk mer vind enn hva windy melder i Gilbraltarstredet - det har det i allefall vært de to gangene vi har passert). Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 14.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2023 Lite nytt her - inntil i går kveld har vi bare ventet på at riggeren skal få hodet over vann. Det burde ikke tatt en uke bare å gjøre en vurdering på hva vi trenger å bestille - men vi så forsåvidt selv hvordan det var i forrige uke, han brukte vel ti minutter på å se på ting, og fikk fire telefonoppringinger på den tiden fra andre kunder som ventet på hjelp. Han mener at hele rullesystemet bør byttes ut. Noe av uka som har gått har gått med på at han rotet gjennom lageret sitt for å se om han hadde noe brukt som vi kunne bruke - og det hadde han forsåvidt, men det manglet visst noen meter, så det utgikk. Han mener at vi har for tynt dimensjonerte stag og vanter, og at vi bør gå opp fra 8mm til 10mm (jeg laget en egen tråd med spørsmål om dette). Tilbudet vi har fått nå er en Furlex 304S RF 042-031-640, med alt av deler (bortsett fra selve forstaget) og arbeid kommer totalsummen på 4800 EUR. Alternativt 3700 EUR for en mindre rulle tilpasset 8mm forstag. Det er mye penger, og feriepengene forsvant bl.a. på ny jolle og ny sykkel (før staget røk, selvfølgelig), så vi sliter litt med finansiering. Alternativt er det kanskje mulig å reparere. Alt vi vet er at nederste del av rulleprofilen er ødelagt. Vi aner ikke hvordan den ser ut på toppen, eller om ting er intakt mellom de to rullene. Han sier at det også er uforutsigelig hvor mye arbeid som går med på reperasjoner, han har opplevd å bruke tre dager på å fikse noe gammelt rask. Ting bestilles fra Frankrike. I dag er det offentlig helligdag der, så ting blir tidligst sendt mandag. Mandag er offentlig helligdag her, så ting må bestilles i dag dersom vi skal ha det sendt mandag. Riggeren har ikke kapasitet til å hjelpe oss med å ta ned seilet før på tirsdag. Mulig en løsning her er at vi tar det ned selv, slik at vi kan få et tilbud, og så få en vurdering av ting på tirsdag. Om vi bestiller ting på tirsdag er det effektivt bare én ekstra dag med forsinkelse. Pluss kanskje en helg. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
J-Å Svart 14.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2023 Jeg har tro på at skadene på rullesystemet ditt er ganske små. Så hvis delene lar seg demontere bør det gå greit å få de på et nytt stag. Den nederste delen er såvidt jeg husker justerbar, så den er kanskje lang nok, selv om det må kuttes av litt. Her er litt info om forstagdimensjoner: hansa82 skrev On 16.3.2023 at 23.45: Masthead. Et riggverksted jeg hadde kontakt med sa at mange Aphrodite 36 hadde 10mm forstag. Og bruker jeg Furlex-guiden til Selden, så foreslår den 10mm. Men setter pris på litt motpol med seriøse argumenter! Link to post
tobixen Svart 14.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2023 29 minutes ago, J-Å said: Her er litt info om forstagdimensjoner: On 3/16/2023 at 11:45 PM, hansa82 said: Hvis 10mm er anbefalt for en 36-fots båt, så gir det en god indikasjon på at riggeren har rett i at det burde være 10mm på vår båt også. Jeg mener å huske at alle stag og vanter ble skiftet ut i Gdansk for et år siden, men terminalene ser allerede noe rustne ut. Det er rart ... og også rart at ikke hun varslet om at disse kablene burde vært tykkere. En liten konspiratorisk hypotese her er at hun lurte oss trill rundt og installerte tynnere kabler enn hva som var der fra før av. (I etterpåklokskapens lys, jeg har forstått at det er viktig å loggføre alt av arbeid som blir gjort på båten og være mest mulig involvert i mest mulig av ting som blir gjort, selv om arbeidet blir satt bort - det var mye vedlikehold ble gjort da båten var i Gdansk, så derfor jeg ikke helt husker detaljene - jeg vet at noen stag eller vanter ble byttet, men husker ikke om det var alle eller ikke). Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 14.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2023 Riggeren her har gitt oss et tilbud: 17.880m Furlex 304S RF 042-031-640, 3178 EUR + VAT 190 mm extension link 10mm RF 193 EUR + VAT transport 100 EUR + VAT Bestilles fra Frankrike, en ukes transporttid, siden det er nasjonaldag i Frankrike i dag blir det altså tidligst sendt mandag. Da kan vi ha det her fredag eller mandag. Så sendte jeg en mail til båtutstyrsbutikken i Gibraltar, og de har på lager: Furlex 304S RF 042-031-54 - 2542 GIP (for alle praktiske formål, GBP) Sjappa der har lørdagsstengt, men vi skal i allefall kunne hente det ut derfra mandag - og sjappa der tar kredittkort, så da kan vi hente det ut nå og ta den økonomiske bekymringen senere. Vi sparer tid og penger, men blir jo litt nedtur å dra tilbake til Gibraltar. Også, dersom det blir mer ventetid så er det rolige forhold for anker i bukta der og relativt billig i marinaen der, mens vi har dønninger fra hele Middelhavet for anker her og betaler ganske mye mer for å være i marinaen her. Så spørs det om vår lokale rigger her fortsatt er interessert i å gjøre jobben dersom vi ikke bestiller utstyr fra ham, evt om vi kan finne noen andre som kan ta jobben, om forskjellen på 042-031-640 og 042-031-54 er signifikant, om "extention link" fortsatt er noe som må bestilles fra Frankrike, etc. Riggeren er ikke tilgjengelig akkurat nå, håper på å få svar på alt dette. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 14.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2023 Da har jeg i allefall googlet meg frem til én ting ... 042-031-54 er "complete kit", mens 042-031-640 er "basic kit". "Complete kit" inneholder flere deler enn "basic kit". Men, 640 inkluderer "rigging screw" mens 54 ikke gjør det. Hm. Vi får gå en tur igjen og se om riggeren er tilgjengelig nå. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
J-Å Svart 14.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2023 Rigging screw er vel en opsjon, en strekkfisk for å justere forstaglengden? Extension link - en slags sjakkel for å flytte rullen høyere. Link to post
tobixen Svart 14.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2023 Takk. Den lokale tiggeren er fortsatt ikke å få tak i Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
hansa82 Svart 14.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2023 Jeg endte opp med å kjøpe komplett furlex-kit med 10mm forstag og sta-lok, så lengde kan tilpasses. (Maks 15480mm) Benns i Sverige har dette forholdsvis billig, men mulig det blir for kort til deg https://www.benns.se/mast-rigg/rullsystem/furlex/flx304s-o10-15480-stalok "Gjør det selv" -kit som inneholder alt man trenger. Link to post
Code0 Svart 14.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2023 tobixen skrev 7 minutter siden: Den lokale tiggeren er fortsatt ikke å få tak i Han liker nok å bli kalt ‘rigger’, mulig han har blitt fornærmet? har du hørt med Dionisio om han kan bidra? Link to post
tobixen Svart 14.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2023 47 minutes ago, Code0 said: Han liker nok å bli kalt ‘rigger’, mulig han har blitt fornærmet? Sånn går det når man prøver å poste noe med telefonen ... 47 minutes ago, Code0 said: har du hørt med Dionisio om han kan bidra? Nei, ikke enda. Da vi fikk inntrykk av at rigger Antonio i Estepona kunne hjelpe oss denne uka, så droppet vi å gjøre mer research og satte kursen mot Estepona. Det har så langt kostet oss en uke. Eller kanskje ikke, etter hva jeg har forstått er det ekstrem pågang særlig forrige uke, men tildels også denne uka pga feriestart, så da regner jeg ikke med at andre riggere i Spania ville hatt tid til å hjelpe oss heller. Men kanskje vi hadde vært ferdigfikset nå om vi hadde dratt rett til Gibraltar? Eller Marokko? Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Code0 Svart 14.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2023 tobixen skrev 50 minutter siden: Men kanskje vi hadde vært ferdigfikset nå om vi hadde dratt rett til Gibraltar? Eller Marokko? Det er jo tilbud som skal skal prises opp, tilgjengelighet og leveringstider osv, så FERDIG hadde det vel ikke vært. Min tanke var at om du selv kjøpte ferdig rullesystem etc så kunne han bistått med montasje. Jeg vet ikke hva han har av utstyr og verksted nå, men han har nok bedre kontaktnett enn det du har. Link to post
tobixen Svart 14.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2023 12 minutes ago, Code0 said: Det er jo tilbud som skal skal prises opp, tilgjengelighet og leveringstider osv, så FERDIG hadde det vel ikke vært. Hadde jeg dratt rett fra Ceuta til Gibraltar, så kanskje vi hadde vært i stand til å seile videre nå ... men det er sånt jeg uansett ikke kunne vite (vi visste jo ikke at hele rullesystemet skulle byttes ut). Vi kunne nok først kjøpt rullen i Gibraltar nå og så prøvd å få den installert, men av forskjellige grunner føler jeg meg mest komfortabel om vi får begge deler gjort på samme sted. Eventuelt kunne vi også få kjøpt alt av deler og forsøkt å montere det selv. Vår lokale Antonio påstår at han kan selge uten moms siden båten vår er norsk (utenfor EU), han påsto også at med fem dagers leveringstid ville vi ha ting på tirsdag om vi bestilte gjennom ham. Jeg har mistet litt av tålmodigheten med denne Antonio (som har latt oss vente en uke bare på å få lov til å bestille deler, og som dessuten farer med løgn - bestilles rullen i dag, har vi den tidligst her fredag). Nå har jeg ikke fått svar fra Gibraltar på om de kan gjøre jobben, og mannskapet har en sterk formening om at vi skal satse på Antonio, så da blir det slik. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 14.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2023 8 hours ago, hansa82 said: Benns i Sverige har dette forholdsvis billig, men mulig det blir for kort til deg Ja, jeg trenger modellen som er litt lengre. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Nevermind Svart 14.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2023 Jeg vil bli overrasket hvis den lokale riggeren monterer opp nytt forstag for deg dersom du kjøper det fra en annen. Riggeren tar ikke bare betalt for antall arbeidstimer. Han har også prosenter av salg, og det høres ikke ut som han er arbeidsledig. Det blir som om du stiller opp på bilverkstedet for å få gjort en jobb etter å ha kjøpt inn nødvendige deler hos Mekonomen eller annen forhandler. Link to post
tobixen Svart 15.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2023 Ja, det er ganske tydelig at mesteparten av inntjeningen hans ligger i avanse på salg av deler. Antatt derfor han er så uvillig til å vurdere reparasjon av det vi har (men siden det vi har er underdimensjonert har jeg blitt overbevist om at det er smart å oppgradere). Rullen er antatt en god del dyrere fra ham enn fra Sheppard på Gibraltar (antatt, siden det ikke er eksakt samme sett). Riggeren hos Sheppard jobber bare halve dager, så vi fikk ikke noe tilbakemelding i går på om han hadde kapasitet til å gjøre jobben (og damen i butikken ville heller ikke si noe om hvorvidt han hadde mye arbeid å gjøre eller ikke). Antageligvis må han også se på båten for å gjøre noe vurdering. Vi kunne gått dit ila helga, kanskje riggeren ville hatt tid til å se på ting mandag. Med tom ordrebok kunne han gjort hele jobben ferdig tirsdag. Mer sannsynlig, fredag. Kanskje vi måtte ha betalt mer for arbeidet der. Kanskje de måtte ha bestilt flere deler, slik at vi måtte ha ventet enda lengre. Medregnet at havneopphold er billigere på Gibraltar/La Linea og at ankringsforholdene er bedre er det sannsynlig at vi hadde kommet bedre ut ved å gå dit. Jeg anser allikevel forutsigbarheten som større med Antonio. Skjønt, det er vel ikke helt usannsynlig at han plutselig har andre oppdrag når rullen kommer, samt at rullen kommer på mandag i stedet for fredag. I bunn og grunn, så ble beslutningen gjort fordi mannskapet gjorde hva han kunne for å få meg til å velge Antonio. Hvis riggen ikke er klar fredag, så tror jeg at jeg velger å bli sint og kaste ham ut. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn