Enzo Svart 15.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2023 Du slipper vel moms på Sheppards også om du tar med deg båtpapirene når du handler. Ang rigger så ville jeg jollet over til La Linea og Alcadeisa og spurt de i marinaen der om de har tips til noen som kan snu seg rundt og gjøre jobben kjapt. Link to post
tobixen Svart 15.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2023 1 hour ago, Enzo said: Du slipper vel moms på Sheppards også om du tar med deg båtpapirene når du handler. Antonio hevdet at jeg slapp unna moms hos ham og, ettersom båten har norsk flagg. Jeg tror at det riktige egentlig er at man skal betale lokal moms, deretter norsk moms og deretter få refundert lokal moms. Fryktelig tungrodd. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 28.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2023 Tirsdag tok de med genoaen, og fikk angivelig bestilt ny rull. Det vil si at Antonio brukte 12 dager fra han observerte at vi trengte ny rull og til han fikk bestilt den. Det står til stryk. Mens vi venter har vi valget om å ligge ubeskyttet for anker i Middelhavet eller a betale 52 EUR pr natt i marinaen. Leveringstid skal normalt være 5 dager. Jeg antar at det er snakk om 5 arbeidsdager, altså én uke. Men rullen kom først i dag (fredags) morgen, eller kanskje torsdag sent kveld. Altså mer enn en uke senere. I mellomtiden har Gibraltar brukt 9 dager på å svare på om de har kapasitet til å bytte rull for oss, svaret kom i går, torsdag. De svarte omsider at de trenger tre arbeidsdager fra vår ankomst. Vi ville altså ikke ha spart tid på å ligge der (eller - hvem vet, kanskje vi hadde fått litt høyere prioritet om vi hadde kommet dit fysisk), men vi hadde spart mye penger og nerver (beskyttet ankring, billigere marina, billigere rull). I morgen skal han se om seilet passer på rullen. Hvis alt er OK, så kan vi dra herfra i morgen. Jeg tror imidlertid seilet var ca 2 cm for langt i utgangspunktet, og den nye rullen er montert ca 10 cm høyere enn den gamle, så worst case blir vi liggende til mandag. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
quantumduck Svart 29.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2023 tobixen skrev for 15 timer siden: I mellomtiden har Gibraltar brukt 9 dager på å svare på om de har kapasitet til å bytte rull for oss, svaret kom i går, torsdag. De svarte omsider at de trenger tre arbeidsdager fra vår an... Monterte Furlex inkl nytt forstag på gamlebåten selv. Betydelig mindre enn din, 27 ft. Men likevel, det tok ikke tre fulle arbeidsdager, sånn jeg husker det. Ti tommeltotter og aldri gjort før. Målte 100 ggr før jeg turte kappe wiren osv. Men om du har fått fastpris (noe du vel bør, ellers er det et tegn på at de ikke helt vet selv, og det lover i såfall ikke bra) så er jo det også verdt noe i seg selv, og de legger da sikkert inn litt margin. Jeg hadde vel masta av også, så vidt jeg husker, så den tiden er ikke med i regnestykket. Hvis dine riggere planlegger det samme er det vel ikke så galt estimat kanskje. Men jeg tror ikke det er nødvendig. Link to post
tobixen Svart 29.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2023 Antonio med sin stab greide det på få timer og ca samme prisestimat - men det hele kostet meg flere uker. Riggeren hos Sheppard's jobber halv stilling og har sikkert andre ting på lista. Tre dager inkluderer nok venting på at han skal få et ledig vindu. Samme kan det være, nå er jeg klar til å seile videre! Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
quantumduck Svart 29.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2023 tobixen skrev 8 minutter siden: Samme kan det være, nå er jeg klar til å seile videre! Yihaa! Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn