Jump to content

VP MD11D Saltvann ut av kjøler er kaldt, ferskvann koker.


maxi1431

Recommended Posts

Hei.

Dette er siste sesongen jeg skal ha denne motoren, ny står i garagen.

Men rekker ikke å bytte før ferien.

 

For noen år siden så gikk ferskvannspumpen i stykker, fikk ikke tak i ny så jeg bygget om til en elektrisk variant.

Dette har fungert strålende i 5 år.

 

Sist sesong begynte jeg å slite litt med varmgang på marsjfart. En bit av impelleren hadde knekt og lagt seg oppe i kjøleren.

Kjøleren så helt strøken ut, men vasket alt helt reint og monterte den igjen.

Men det var ikke blitt noe særlig bedre, så ifjor marsjet jeg på 1600 omdreininger. Det er litt lite…

 

Har selvfølgelig hatt alt for mye å gjøre i våres, men har testet litt idag.

 

Hvis ferskvannet har en temp på 60 grader, så er sjøvannsiden på 30 grader.

Siden jeg har elektrisk pumpe på ferskvannsiden er det ganske enkelt å sjekke flowen via en kanne med ventil.

Kan ikke se at flowen hverken på ferskvann eller sjøvann dårlig.

 

Hvis tempen på kjøler er 60 grader og jeg slår av ferskvannspumpa, så tar det ikke mer en 30 sek før kjøleren har blitt kald.

Så det er kjøling, det er også kjøling i reserve siden slangene på sjøvannsiden er «kalde»…

 

Har jeg gjort noe feil når jeg monterte kjøleren?, er det mulig å montere den 180 grader feil?

Eller er det andre ting jeg burde sjekke?

 

Hadde vært deilig å hatt det i orden til ferien……

 

Link to post
Share on other sites

Har motoren tidligere hatt sjøvannskjøling? Da er gjerne temperaturalarmen satt litt lavt. Ellers kan det være noe med termostaten. Kan det være en bypass på ferskvannet slik at det sirkulerer gjennom pumpen selv om termostaten er stengt? Slik er det ihvertfall for direkte sjøvannskjøling. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...