ND4SPD Startet 30.Juni.2023 Del på Facebook Startet 30.Juni.2023 Så denne videoen på TikTok lagt ut av Drammens Tidende. Det må vel kvalifisere til årets dummeste båttransport?Link til video Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 30.Juni.2023 Del på Facebook Svart 30.Juni.2023 Kreativ nok i alle fall... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Martine29f Svart 30.Juni.2023 Del på Facebook Svart 30.Juni.2023 Grei nok den. Kanskje burde matrosen hatt andre sko. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 30.Juni.2023 Del på Facebook Svart 30.Juni.2023 ND4SPD skrev 19 minutter siden: Det må vel kvalifisere til årets dummeste båttransport? Om det er dumt eller ikke kommer jo helt an på situasjonen. Om de starter turen på den måten er det antakelig dumt. Men hvis de starter turen med to hjul og det ene ramler av så er det ikke nødvenigvis så dumt å flytte seg rolig avsted på denne måten så man slipper å være til stort hinder for trafikken i lang tid (kanskje er det feks rolig da, men snart rushtrafikk hvor en parkert henger midt i veien vil være til mye hinder og skape trafikkfarlige passeringer over i motgående felt). Det virker jo dumt å kjøre sånn at jekken kommer oppi kumlokket (i liinken) da sjåføren lett kunne unngått det ved å holde litt lenger til ene siden, men det er nå så. Også ville jeg nok senket jekken litt så den ikke blir så høy, for da minsker man faren for at den tipper forover. Ellers synes jeg det er bra at de tok det rolig (videoen er nok speedet opp mye basert på både ganglaget og den hurtigblinkende nødblinken). Også fornuftig å holde seg bak jekken så man reduserer faren for påkjørsel av han som går der. Det de kunne gjort var å skaffe en annen båthenger som kunne frakte bort både henger og båt hver for seg, men det vil ta tid og det kan lett være til mer hinder i trafikken enn løsningen de valgte. Å ta alt opp på en bilfrakthenger kan være en løsning, men da må de også skaffe n slik henger og noen paller for å stable under draget på båthengeren som må stå baklengs på den kortere bilfrakthengeren. Også dette vil lett være til mye hinder for trafikken under tilrigging og det kan være vanskelig å få rygget opp båthengeren som mangler hjul. Har forøvrig selv vært med på å miste hjul på båthenger midt i veien som passasjer. Etter å ha sjekket status og at hjulet (med halve navet) kan løftes av og på uten noe hold ble det til at jeg gikk ved siden av og dyttet på fremkant av hjulet for å styre det innover mens sjåføren kjørte i sneglefart de få meterne frem til et kryss hvor vi kunne stå uten å være til nevneverdig hinder. Å skaffe nødvendige deler viste seg å være umulig der og da, så da ble det bestilt ny båthenger på stedet og gammel henger med båt ble satt igjen mens vi hentet ny henger. Så tok vi båten av og fraktet den gamle hengeren vekk på den nye hengeren før vi tok båten opp på ny henger og tok den planlagte båtturen ca et par timer forsinket. Hvordan mener du de burde kommet seg derfra hvis dette skjedde underveis? Kjøre mens akslingen skrubber i asfalten med store skader som konsekvens? Også kan man tilkalle bergingsbil, men det koster sikkert mange tusen om man ikke er medlem også blir det lett mye venting og man får skrubbing og skraping da også. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Juni.2023 Del på Facebook Svart 30.Juni.2023 syns denne kommer høyere på lista: https://www.itromso.no/nyheter/i/O8X53A/baathenger-med-baat-tippet-i-rundkjoering-trafikale-utfordringer-paa-stedet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Vdub Svart 30.Juni.2023 Del på Facebook Svart 30.Juni.2023 Dummere å dra en konklusjon utav den lille videosnutten om en ikke vet noe mer enn den lille snutten der viser… Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 1.Juli.2023 Del på Facebook Svart 1.Juli.2023 Synes han skal ha honør for at lysene på hengeren virker Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 1.Juli.2023 Del på Facebook Svart 1.Juli.2023 Slettes ikke dumt. Han får jo flyttet henger og båt vekk fra ei bygate. Dårlig alternativ å bli stående der. Mange smarte folk her på baatplassen, men ingen har kommet med en bedre/smartere løsning enn de på videoen? Uheldig med kumlokket da. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Juli.2023 Del på Facebook Svart 1.Juli.2023 Jannmar skrev for 7 timer siden: Slettes ikke dumt. Han får jo flyttet henger og båt vekk fra ei bygate. Vel, hvis du leser artikkelen så skjønner du at dette var kronidioter av klasse. De flyttet ikke bare båten, de var på god vei til å fortsette inn i et trafikkert gate. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jannmar Svart 1.Juli.2023 Del på Facebook Svart 1.Juli.2023 Komodo skrev 40 minutter siden: Vel, hvis du leser artikkelen så skjønner du at dette var kronidioter av klasse. De flyttet ikke bare båten, de var på god vei til å fortsette inn i et trafikkert gate. Vanskelig å unngå det inne i byen. Hva ville du ha gjort? Eller bare ute etter å kverulere igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Juli.2023 Del på Facebook Svart 1.Juli.2023 Jannmar skrev 1 time siden: Vanskelig å unngå det inne i byen. Nja. Hvis du ikke kan flytte hengeren uten at du må flytte den til et mer trafikkert sted, så er det kanskje bedre å ikke flytte den? Evt. få på et nytt hjul, eller ringe en bilberger. Jannmar skrev 1 time siden: Hva ville du ha gjort? Et av de overstående. Hadde i alle fall ikke dratt videre inn i byen med en jekk istedenfor hjul. Jannmar skrev 1 time siden: Eller bare ute etter å kverulere igjen? Que?? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ND4SPD Svart 3.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2023 Som enkelte påpeker er det ikke lett å vite hele forhistorien til dette, men man kan likevel slå fast en ting. Man har ikke lov til å kjøre bil og henger på offentlig vei som ikke er i forskriftsmessig stand. Hvis det er slik at tilhengeren gikk i stykker på veien og de måtte være kreative for å flytte den videre er ikke det lov. De skulle i stedet satt den i fra seg og forsøkt å reparere hjulet før de kjørte videre, eller ringt til Veihjelp. De kunne til nød ha brukt jekken for å flytte hengeren noen meter ut til siden slik at den hindrer trafikken minst mulig, og satt opp en varsel trekant. Man kan også lure på om ekvipasjen var i forskriftsmessig stand før den rullet ut på veien. Det er ikke alle som kjører rundt med en stor garasjejekk i bagasjerommet.... Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 3.Juli.2023 Del på Facebook Svart 3.Juli.2023 ND4SPD skrev 40 minutter siden: Hvis det er slik at tilhengeren gikk i stykker på veien og de måtte være kreative for å flytte den videre er ikke det lov. Lov og lov fru Blom. Det spørs hva som var mest til hinder, og ville skape mest kaos for den øvrige trafikken. La båt og henger stå igjen, eller flytte den vekk så fort som mulig, med de midler som var for hånden. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Juli.2023 Del på Facebook Svart 3.Juli.2023 Det mest fantastiske med denne transporten må vel være at noen i det hele tatt kom på denne metoden. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
SveinHa Svart 3.Juli.2023 Del på Facebook Svart 3.Juli.2023 Jannmar skrev 48 minutter siden: Lov og lov fru Blom. Det spørs hva som var mest til hinder, og ville skape mest kaos for den øvrige trafikken. La båt og henger stå igjen, eller flytte den vekk så fort som mulig, med de midler som var for hånden. Lars H. skrev 12 minutter siden: Det mest fantastiske med denne transporten må vel være at noen i det hele tatt kom på denne metoden. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
ND4SPD Svart 3.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2023 Jannmar skrev 58 minutter siden: Lov og lov fru Blom. Det spørs hva som var mest til hinder, og ville skape mest kaos for den øvrige trafikken. La båt og henger stå igjen, eller flytte den vekk så fort som mulig, med de midler som var for hånden. Loven og forskriftene er ganske klare, så det er ikke rom for å leke MacGyver. Det er forskjell å flytte hengeren litt ut av veien slik at man hindrer trafikken minst mulig og flytte den over lengre avstander. I dette tilfellet var de på vei inn i en svært trafikkert gate også. Sitat Tilsynelatende skulle en personbil frakte en liten båt på tilhenger, men i dette tilfellet manglet det en helt vesentlig del for å gjennomføre transporten. Nemlig et hjul. Det stoppet imidlertid ikke personene bak transporten. Mens sjåføren rattet seg gjennom Blichs gate i retning Bjørnstjerne Bjørnsons gate, løp en mann etter med en jekk plassert under tilhengerens aksling. – Mannen sa det hadde vært en ulykke. De var i hvert fall kreative i måten de løste det på, forteller et vitne som Drammens Tidende har snakket med. Han jobber selv ved en kjøreskole og reagerte såpass at han tok fram mobilen for å dokumentere hendelsen. – Jeg tenkte «de kan ikke være så dumme at de kjører rett fram nå, rett mot Bjørnstjerne Bjørnsons gate». Men det gjorde de. Da er du ikke rett på en flekk, mener vitnet. Sitat Anmeldelse Drammens Tidende har vist den uheldige transporten til Henning Ødegaard Johansen, som er trafikkoordinator i politiet. Han er ikke særlig imponert. – Dette er absolutt ikke innenfor og er noe vi ville slått ned på dersom vi hadde kommet over det. Her snakker vi nok en anmeldelse, sier Johansen som understreker at også førerkortbeslag ville blitt vurdert. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 3.Juli.2023 Del på Facebook Svart 3.Juli.2023 Javel,javel. Så dette er en tråd for lokalkjente i Drammen. Jeg er langt fra lokalkjent i Drammen. Mitt utgangspunkt var om det var en dum måte å få flyttet båten på, unna vei, for å unngå at den hindret trafikken unødig. (Glad jeg ikke bor i prektige Drammen). Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.Juli.2023 Del på Facebook Svart 3.Juli.2023 Jannmar skrev for 2 timer siden: (Glad jeg ikke bor i prektige Drammen). på 60 tallet sa vi. Det er bedre med en dram i timen, enn en time i Drammen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Anonym Svart 3.Juli.2023 Del på Facebook Svart 3.Juli.2023 11 hours ago, ND4SPD said: Som enkelte påpeker er det ikke lett å vite hele forhistorien til dette, men man kan likevel slå fast en ting. Man har ikke lov til å kjøre bil og henger på offentlig vei som ikke er i forskriftsmessig stand. Hvis det er slik at tilhengeren gikk i stykker på veien og de måtte være kreative for å flytte den videre er ikke det lov. De skulle i stedet satt den i fra seg og forsøkt å reparere hjulet før de kjørte videre, eller ringt til Veihjelp. De kunne til nød ha brukt jekken for å flytte hengeren noen meter ut til siden slik at den hindrer trafikken minst mulig, og satt opp en varsel trekant. Man kan også lure på om ekvipasjen var i forskriftsmessig stand før den rullet ut på veien. Det er ikke alle som kjører rundt med en stor garasjejekk i bagasjerommet.... 9 hours ago, ND4SPD said: Loven og forskriftene er ganske klare, så det er ikke rom for å leke MacGyver. Det er forskjell å flytte hengeren litt ut av veien slik at man hindrer trafikken minst mulig og flytte den over lengre avstander. I dette tilfellet var de på vei inn i en svært trafikkert gate også. Siden du skal pirke skal jeg også gjøre det. Før turen starter er det veldig enkelt, da skal kjøretøyet være i forsvarlig og forskriftsmessig stand. Underveis på turen derimot holder det at det er i forsvarlig stand. Hvorvidt dette konkrete tilfellet er innafor eller ei vil jeg ikke si noe om utover at det altså holder at kjøretøyet underveis er i forsvarlig stand. https://lovdata.no/lov/1965-06-18-4/§23 Sitér dette innlegget Link to post
ND4SPD Svart 4.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2023 Anonym skrev for 10 timer siden: Siden du skal pirke skal jeg også gjøre det. Før turen starter er det veldig enkelt, da skal kjøretøyet være i forsvarlig og forskriftsmessig stand. Underveis på turen derimot holder det at det er i forsvarlig stand. Hvorvidt dette konkrete tilfellet er innafor eller ei vil jeg ikke si noe om utover at det altså holder at kjøretøyet underveis er i forsvarlig stand. https://lovdata.no/lov/1965-06-18-4/§23 Her blander du nok kortene litt. At et kjøretøy er i forskriftsmessig stand betyr at det oppfyller kravene myndighetene har satt for å tillate at det kan registreres og brukes på offentlig vei. Større endringer på kjøretøyet medfører at det ikke er i forskriftsmessig stand og dermed ulovlig å bruke. I enkelte tilfeller kan man for eksempel kjøre til verksted dersom kjøretøyet er forsvarlig stand som du er inne på, men å løpe bak med en jekk kan ikke sies å falle under forsvarlig. I dette tilfellet mangler kjøretøyet ett hjul. Det er ett hjul mindre enn kjøretøyet er registrert med i vognkortet. Det oppfyller dermed ikke kravene til å kunne brukes på offentlig vei (kjøretøyforskriften). Det er heller ikke i forsvarlig stand. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.