FHS Startet 30.Juni.2023 Del på Facebook Startet 30.Juni.2023 Hei. På min 1.7 dti forsvinner det litt kjølevæske etter hver gang båten er brukt. Nivået på ekspansjonstanken kryper sakte men sikkert ned etter hver gang den er brukt, helt til det ikke er mer igjen i ekspansjonstanken. Fra 0,5cm til 1cm ned på beholderen. Dette skjer kun første natten etter bruk, om den står flere dager forsvinner det ikke noe mer før jeg bruker den igjen. Beholderen er fyllt opp til rett under MIN merket. Jeg har prøvd å starte på MAX merket på beholderen, men da spytter den ut litt og litt gjennom det lille hullet i lokket på den i tillegg. Oljenivået er stabilt, så det går ikke den veien. - Kjølevæsken ekspanderer jo når den blir varm, så mulig det da forsvinner under bruk, og at nivået jeg har i beholderen viser 0,5-1cm ‘’for mye’’ pga den er varm. - Jeg lurer på om det kan være en ørliten ‘’utvendig’’ lekkasje på motoren, da jeg har sett antydning til farge om det har lagt vann under motoren. - Alternativt har jeg lurt på om det kan forsvinne i sjøvannskjølingen noe vei? Det lekker/forsvinner såpass lite, at jeg ikke har lykkes med å se noe plass det lekker. Hva tenker dere? Hvor bør jeg evnt se godt etter? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 30.Juni.2023 Del på Facebook Svart 30.Juni.2023 At det bare lekker mens du kjører motoren kan tyde på at det bare lekker når systemet er under trykk. Utvendig lekkasje vil være det minst alvorlige. Det er ofte vanskelig å oppdage når det er såpass lite at det fordamper når motoren er varm. Et alternativ kan være å trykksette med kald motor og sjekke. Se spesielt rundt vannpumpe, slanger, slangekoblinger og slangeklemmer. Ellers tenker man lett på toppakning eller varmevekslere. når det er toppakningen får du gjerne både overtrykk i systemet og tap av kjølevæske samtidig. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
FHS Svart 30.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2023 Takk for svar. Jeg har ikke observert noe overtrykk. Jeg får ta det som et godt tegn da at det har vært antydning til blå farge på vann som har lagt under motor. og satse på å finne en utvendig lekkasje. Om jeg sku trykksatt kjølesløyfen burde vell kanskje termostat vært ute da eller? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 30.Juni.2023 Del på Facebook Svart 30.Juni.2023 Hvordan er tilstanden på lokket til kjølevæske-beholderen? Er pakninger hele? Både hoved-pakningen, samt pakningen på den lille ventilen som skal sørge for at luft slippes inn i systemet når det kjøles ned. Med det unngår undertrykk i systemet. Samt fjærene ser ut til å være i god stand. Lokket er det som kontrollerer trykket i kjølevæske-systemet. Hvis lokket er i dårlig stand, så vil systemet ikke komme på i det trykket det skal ha. Noe som fører til at den spytter ut vann, samt kokepunktet blir lavere. Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 1.Juli.2023 Del på Facebook Svart 1.Juli.2023 Hva er nivået i ekspansjonstanken når motoren er varm? Er det mye kjølevæske i motorrommet? Har du brukt kjølevæske i saltvannssystemet når den har blitt lagret om vinteren? Hvis nei: vannet kan ha blitt til is og skadet motoren innvendig. Forslag: Sjekk peilepinne, antydning til kjølevæske i oljen? Tapp kjølevæsken, antydning til saltvann ikjølevæsken? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 2.Juli.2023 Del på Facebook Svart 2.Juli.2023 Min erfaring er at nivå for kjølevæske sjekkes i ekspansjonstank når motor er varm på Merc 1.7. Nivå hos meg er da litt over min. Ved kald motor er det nesten tomt. Et hvert forsøk på å fylle mer væske fører til at motoren spytter det ut gjennom luftehullet i ekspansjonstanken. Har byttet lokk på varmeveksler hos meg p.g.a. forbruk av vann. Kjøpte nytt uorginalt som åpner på 0,1 bar lavere trykk. Prisen på lokk fra Merc. er høy. Du kan også løsne lokket på varmeveksler på kald motor og sjekke nivå her, det skal være helt fullt. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Helge77 Svart 2.Juli.2023 Del på Facebook Svart 2.Juli.2023 Start med å bytte lokket. Jeg etterfylte fast ver andre tur i 3 sesonger men fant ingen lekkasje heller Men det viste seg at det fordampet ut gjennom lokket på den nye varmeveksleren Sitér dette innlegget Link to post
FHS Svart 2.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2023 Takker så mye for mange gode forslag. Tror jeg har funnet synderen nå, noe så enkelt som en slangeklemme som var helt løs ved vannpumpen. Tok bare 1 1/2 sesong å finne den 🫣 Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 2.Juli.2023 Del på Facebook Svart 2.Juli.2023 NilsPils skrev On 30.6.2023 at 22.48: Se spesielt rundt vannpumpe, slanger, slangekoblinger og slangeklemmer. FHS skrev 4 minutter siden: Tror jeg har funnet synderen nå, noe så enkelt som en slangeklemme som var helt løs ved vannpumpen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.