Jump to content

Lombardini ldw702M/iveco starter ikke og spytter olje ut innsuget.

Katten i sekken

Recommended Posts

Har kjøpt meg en snekke med en lombardini ldw 702m/iveco av nyere slag. Forrige eier har latt båten stå i ro i rundt 5 år. Har sjekket olje, kjøling, ventiler og ny diesel. Motoren starter ikke. Og under kjinning hoster bare olje ut innsuget.

noen tips til hva problemet kan være?

J-Å skrev for 8 timer siden:

Har denne motoren overliggende kamaksel og tannreim? Har du i tilfelle sjekket at reimen er ok og at timingen er riktig? 

Overliggende kam og tannreim ja, har sjekket timing.

J-Å skrev for 1 time siden:

Vel, hvis timingen er riktig, og det fortsatt blåser ut olje i innsuget, så vil jeg tro det er noe feil med ventilene. 

Motor har kunn gått 10 timer siden ny, har hatt av toppdeksel og brukt føleblad. Ventiler var bra.

Del skal liksom ikke være mulig å spytte motorolje gjennom innsuget. Da må det være mye olje på stempeltoppene. Og så mye olje kan det i praksis kun komme via stempelfjærene eller PCV (veivhusventilasjonen). Da er et scenario at motoren har en gedigen blowby, og så lav komp. at den ikke tenner. Tenner den på startgass, kreves ikke så høy kompresjon.

Personlig ville jeg plukket av topplokket og tatt en titt. Men skaff først en manual på fremgangsmåten, disse moderne motorene har mye rart for seg. Når det ikke er så mye som et smell på startgass, er kompresjonen tilnærmet fraværende. Og har motoren ikke mer enn 30 timer på telleren så har den temmelig sikkert ikke vært skrudd på tidligere.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...