Katten i sekken Startet 1.Juli.2023 Del på Facebook Startet 1.Juli.2023 Har kjøpt meg en snekke med en lombardini ldw 702m/iveco av nyere slag. Forrige eier har latt båten stå i ro i rundt 5 år. Har sjekket olje, kjøling, ventiler og ny diesel. Motoren starter ikke. Og under kjinning hoster bare olje ut innsuget. noen tips til hva problemet kan være? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 1.Juli.2023 Del på Facebook Svart 1.Juli.2023 Har denne motoren overliggende kamaksel og tannreim? Har du i tilfelle sjekket at reimen er ok og at timingen er riktig? Sitér dette innlegget Link to post
Katten i sekken Svart 1.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2023 J-Å skrev for 8 timer siden: Har denne motoren overliggende kamaksel og tannreim? Har du i tilfelle sjekket at reimen er ok og at timingen er riktig? Overliggende kam og tannreim ja, har sjekket timing. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 1.Juli.2023 Del på Facebook Svart 1.Juli.2023 Vel, hvis timingen er riktig, og det fortsatt blåser ut olje i innsuget, så vil jeg tro det er noe feil med ventilene. Sitér dette innlegget Link to post
Katten i sekken Svart 1.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2023 J-Å skrev for 1 time siden: Vel, hvis timingen er riktig, og det fortsatt blåser ut olje i innsuget, så vil jeg tro det er noe feil med ventilene. Motor har kunn gått 10 timer siden ny, har hatt av toppdeksel og brukt føleblad. Ventiler var bra. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 1.Juli.2023 Del på Facebook Svart 1.Juli.2023 Har du prøvd om den tenner med startgass? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Juli.2023 Del på Facebook Svart 1.Juli.2023 Del skal liksom ikke være mulig å spytte motorolje gjennom innsuget. Da må det være mye olje på stempeltoppene. Og så mye olje kan det i praksis kun komme via stempelfjærene eller PCV (veivhusventilasjonen). Da er et scenario at motoren har en gedigen blowby, og så lav komp. at den ikke tenner. Tenner den på startgass, kreves ikke så høy kompresjon. Sitér dette innlegget Link to post
Katten i sekken Svart 2.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2023 J-Å skrev for 21 timer siden: Har du prøvd om den tenner med startgass? Tenner ikke på startgass. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 2.Juli.2023 Del på Facebook Svart 2.Juli.2023 Har du sjekket om eksosutløpet kan være tett eller eksosslangen full av vann? Hvis den ikke tenner på startgass med fri eksos, så tror jeg ikke det er så lett å komme unna demontering av toppen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Juli.2023 Del på Facebook Svart 2.Juli.2023 Personlig ville jeg plukket av topplokket og tatt en titt. Men skaff først en manual på fremgangsmåten, disse moderne motorene har mye rart for seg. Når det ikke er så mye som et smell på startgass, er kompresjonen tilnærmet fraværende. Og har motoren ikke mer enn 30 timer på telleren så har den temmelig sikkert ikke vært skrudd på tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.