Jump to content

Flere som har tatt ut "plomben" på Yamaha F50 ?


Rune.f

Recommended Posts

Tok ut på min i dag bare for å prøve før full pakke(skal reprogramere ecu til 70hk asap/når jeg får programvaren)

Båten klarte 1.9kn høyere fart å ble uten tvil raskere fra start bare ved å fjærne den, testet med/uten mange ganger i 100% vindstille, men det store hoppet kommer med remappingen.

F50, F60 og F70 er nøyaktig samme motor.

Link to post
Share on other sites

Min er en 2011mod, 50hk fra de fikk innsprøyting i 2006+/- har denne reduksjonsplaten, men vet ikke om det er slik på de nyeste.

Platen sitter i filterslangen høyre side fram på motoren rett utenfor trottel huset, sitter en strips rundt gummien + 2st M6 bolter/10mm kopp, tar 2min å ta den ut.

60hk har ikke denne innsnevringsplaten da de klarer å få 70hk motoren ned til 60hk med ecu'n, men for å få den ned til 50hk begrenses også luftmengden.

Koster 4000kr å remappe til full 70hk.

Gjøres på 2min ved å koble til en "boks" med 1st nedlastet programvare, overfører ny programvare bare ved å koble fra ledningen/pluggen på ecu/hjernen å koble til boksen, kan gjøres mens båten ligger på vannet.

+7hk allerede på 2000rpm.

OBS, dette er noe jeg bare informerer om, om du velger å gjøre som meg er opp til deg :)

Har holdt på med/bygd motorer hele voksenlivet men outboard har bare vært bruksmotorer for meg, men ser jeg enkle løsninger som gjør de mer livlige gjør jeg litt med de også.

 

Link to post
Share on other sites

gmortens skrev for 9 timer siden:

Fiffig. Visste ikke det var mulig. 
Årsmodell har du? 
Bilder av hvor «restrictor plate»n ligger?

Har selv en 60 (2021). 
Noen grunn til å ikke gjøre dette? Uten å justere CPU.

Noen grunn til ikke å gjøre dette ? , er vel at man beholder garantien. På en såpass ny motor (2021) ville jeg være meget forsiktig med å gjøre egne "eksperimenter" , hvis man vil beholde garantien.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar!

Hvis det var mulig med en gratis oppgradering jeg selv kunne gjort ville  jeg vurdert det, men. 4’ for 2 min jobb med risiko for garanti blir for mye cons vs pro.

Har ikke sterkt behov for de 10 neste hestene heller, men alltid morro med mer kraft:) 

Link to post
Share on other sites

Å øke luftmengde uten å øke drivstoffmengden vil jo gi en effektøkning, som et resultat av at det blir en magrere blanding. Magrere blanding fører også til at temperaturen i forbrenningen øker. Det har vel vert tidligere historier på denne type trimmingen som har ført til havari. Men usikker på om det var på 50 hk Yamaha eller Mercury. Er jo en grunn til at garantien ikke vil gjelde med den type endring. 
Jeg ville vert forsiktig med å kjøre med den slik før ECU er omprogramert til å øke drivstoffmengden. 

Link to post
Share on other sites

Sørlandet2 skrev 44 minutter siden:

Det har vel vert tidligere historier på denne type trimmingen som har ført til havari. Men usikker på om det var på 50 hk Yamaha eller Mercury.

Mener det var 80 hk

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det å ta ut denne skiven tipper jeg gir bare 5-7hk i seg selv uten mapping om jeg skulle tippe, men det er godt merkbart, om det kjøpes en remapping til denne motoren kan det velges enten 60 eller 70hk.

 

De jeg viser til som leverer dette er av de største i europa på feltet, Svenskt firma som har holdt på i 20år å leverer dette over hele verden, de har mapping til alt fra snøscooter til biler.

 

Dette er det samne som mange gjør på bilene sine også, jeg har gjort dette på begge våre TD biler+ 40hk(også på våre tidligere biler), bestilker time i Trheim, inn med pluggen i ecu under hanskerom, ny programvare legges inn på 1-2min, betaler 5000kr å bilen er fryktelig mye sterkere.

 

Dette er ikke ! noe lureri, det er rett å slett bare slik en motor programeres i dag, det legges inn mengde tilført drivstoff ut fra tilgjengelig mengde luft motoren klarer å ta til seg, tenningen og turbotrykk kan også justeres om det kreves, alle ! std motorer i dag har mye å gå på slik.

 

I dette eksemplet er det rett å slett en motor Yamaha har produsert som 70hk, så er den nedtrimmet til 50 og 60hk for å også kunne tilby de motorstørrelsene for de som ikke kan/vil ha større eller dyrere motorer, de blir rimeligere pga hk avgiften vi har i Norge.

 

Dvs dette eksemplet er en nedtrimmet orginal Yamaha 70hk, den har ett helt fint...kanske best....liv som 70hk.

Det att det koster "bare" 4000kr er fordi de låner ut programeringsboksen, du betaler 9000kr å får igjen det halve når remap er utført å boksen er returnert, du kan også betale 9000kr å beholde det jeg her bare har kalt "boksen", den kan da senere brukes å lese ut feilkoder å mye mer på motoren med.....dvs diagnosere på samme måte som forhandleren gjør.

Link to post
Share on other sites

Rune.f skrev for 16 timer siden:

F50, F60 og F70 er nøyaktig samme motor.

 

Som jeg skrev i din andre tråd her for et par uker siden:

 

"Man må være klar over at 70-hesteren er en helt annen motor, det som hovedsaklig er felles er sylindervolumet.

F70 har 4 ventiler pr. sylinder mens 50/60 hk har 2 ventiler pr. sylinder, og turtallet ved max. effekt er 300 rpm høyere."

 

Samt noen andre forskjeller da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex, du har rett i det :)

Men poenget mitt er til syvende å sist bare ett tips om att det enkelt er mulig å få "en større" motor for en rimelig penge om man ønsker det, i dette tilfellet fra 50 til 70hk på Yamaha F50, forskjellen i pris på disse motorene i butikk er store.

De som måtte være intresert kan Google "Maptune Performance outboard", det ligger i Ørebro i Sverige, les litt om dette produktet og servicen de yter, det ligger 20års erfaring bak det de leverer.

Jeg vet om motorer som har gått mange år uten denne luftbegrensningen uten annen oppgradering, men dette får være opp til hver enkelt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...