Kimandregutt Startet 2.Juli.2023 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2023 Noen som kan si noe om denne type motor ? Mercruiser 4,3 mpi 07 mod gått i ferskvann føres over til saltvann. Hva bør jeg passe på ihht disse motorene ? Link to post
pipe Svart 2.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2023 Det du bør passe på er å bytte manifolder og reisere. Disse er nå 16 år gamle og lever på lånt tid. Dette er nummer en grunn til ett dyrt motorbytte og det kommer. Koster jo endel kroner som i 15k eller noe i den duren men billig i forhold til ett motorbytte. Ellers er jo dette gode motorer som holder en god stund hvis de får oljeskift og att du greier å holde sjøvannet på utsiden av sylindrene ved å bytte det over nevnte i tide. Link to post
Kimandregutt Svart 2.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2023 Takk for svar. Annet jeg bør tenke på som dere har peiling på? Jeg er helt grønn på dette Link to post
N-D-780 Svart 3.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2023 Hadde selv en slik motor tidligere (05 modell) og de er veldig bra motorer. I tillegg til det som er nevnt over, så kan "svakheter" på disse være bensinpumpa som kan ryke, samt IAC ventilen. Sistnevnte fører gjerne til at den går dårlig/ikke går på tomgang. Dette er enkle ting å skifte, men plasseringen av bensinpumpa kan være vanskelig å komme til litt avhengig av hvordan motoren står i båten/ motorrommet. Noe mer generelt med Mercruiser er transom'en og styrepinnen der. Denne vil bli slitt, og da begynner det å lekke vann inn. Det finnes rep-sett å få kjøpt, men det er knotete og bytte denne, da motor helst bør ut og bolter sitter fast. I tillegg er det ikke gitt at det løser problemet på lenger sikt. Oftes byttes hele transom'en ut for å få det bra. En båt med Transom fra 2007 vil nok være tid for å bytte denne. Muligens en fordel om den har gått i ferskvann?. Link to post
Cerberus Svart 3.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2023 Om du ikkje kan skru sjøl eller har gode venner i den bransjen så vil eg anbefale å kjøpe båt med påhenger så ny som mulig ellers blir det rett og slett veldig lite båttid og dyrt. Stikkordet er dyrt å eie når noe skal fikses, sjøl en bagatell. Og det er alltid noe uansett samme ka navn som står på. Samt at du vil havne langt bak i køen da det er meir tidkrevende og styr med en slik installasjon og at få verksteder har igrunn noe greie på bensin innenbords, du vil alltid få samme rådet at de vil anbefale å skifte den ut med en ny komplett. Link to post
Sørlandet2 Svart 4.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2023 Hvis du, som du sier, ikke ha peiling, så finn noen som har det. Men god start p søke hjelp her på BP. Før du kjøper båt, så bør du ha en plan på hvem som skal vedlikeholde båten din. Regner kanskje med det ikke blir deg, basert på din uttalelse. Så finn en, et verksted, som du tenker skal utføre vedlikeholdet, ta han med på i inspeksjon. Hvis det viser seg vanskelig, og dyrt, å finne et verksted som kan hjelpe deg nå, så vil det også være en indikasjon på hvor det blir også når du trenger hjelp. Enten det er i juli hvis du har problemer, eller september når den skal i opplag. Vedkommende kan også gi en indikasjon på forventet/nødvendig vedlikehold de neste årene. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn