Jump to content

Byssepikens kulinariske fristelser


lurvetass

Recommended Posts

lurvetass skrev 24 minutter siden:

Nei, her er det byssepiken som planlegger, handler og lager mat @Komodo.

Greit at kapteinen har bakt et brød og lager majones,

Ok, da kjøper jeg den 👍😄

 

Men deler du oppskriften din på majones? Skal i gang med å lage en bolle med det nå.

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 28 minutter siden:

Dagens kveldsmiddag ble litt lettere etter særdeles kraftig lunch.

Sashimi med rå laks, wasabi, soyasaus, syltet ingefær, ris og mango og chilli. 

20240710_195545.jpg.9eb49c5be1b7c38f53c46604d63b1200.jpg

Ser som vanlig utrolig delikat ut! 

Byssepiken her i gården er flink til å lage sushi, og dette minner jo egentlig litt om sushi som ikke er satt satt sammen. Et slags sushi byggesett på en måte 😅

 

 

Popeye70 skrev 5 minutter siden:

Jeg har seriøst ikke godt av å følge denne tråden! En ting er at jeg blir sulten og sjalu, men jeg har også begynt å planlegge kidnapping av uskyldig, meget kokkekyndig dame. :nonod:

:lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 25 minutter siden:

Ok, da kjøper jeg den 👍😄

 

Men deler du oppskriften din på majones? Skal i gang med å lage en bolle med det nå.

 

 

Da må du 2 tempererte eggeplommer.

Sennep, jeg bruker en toppet teskje Dijon

Hvit pepper, et kryddermål sånn ca

Ca 3/4 spiseskje eddik, gjerne hvitvinsedikk 

Og temperert olje, jeg bruker raps.

Og litt over en halv teskje salt

 

Bruk stål eller glassbolle og stålvisp.

Jeg setter bollen I en kjele så den ikke vandrer sin egen vei mens jeg visper.

 

Ha eggeplommer, sennep, hvit pepper og eddik i bollen og visp noen minutter.

Så begynner du med oljen i en tynn stråle mens du visper.

Da vil oljen emulgere og du ser at det tykner. Når du har vispet inn kanskje en dl olje kan du ha i salt. Så fortsetter du å visper inn olje til konsistensen blir passe.

Smak til med sennep, eddik og salt.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Strøkent :thumbsup: 

 

Hvor mye olje bruker du til to eggeplommer? Jeg har rørt sammen tre eggeplommer nå, tenker å lage en posjon med sitronmajones, og en posjon med limemajones. Men jeg har litt inntrykk av at forholdet mellom eggeplomme og olje har mye å si for smaken. På en måte blir majonensen best i konsisten med mye olje, men føler at den taper seg i smak. Med lite olje og mye egg synes jeg den blir seigere. 

 

Hvit pepper tror jeg ikke jeg har prøvd før, det skal testes! Salt er viktig, men med for mye salt så blir den fort ødelagt. Vanskelig balansegang det der... 

 

Jeg tar uansett av litt som jeg tester ut med hvitvinseddik og hvit pepper etter din oppskrift. 

 

BåtGeir skrev 1 minutt siden:

Bare et lite innspill. Pass på å ha lik temperatur på eggeplommer og olje 

Ja, ellers blir det fort ball. Jeg har faktisk havnet på at det raskeste for meg er å piske sammen egg og olje i en liten bolle med gaffel. Har testet stavmikser også. Det går jo vanvittig fort, men har alt for mange ganger opplevd at den plutselig sprekker og blir tynn som vann. Vet ikke hva jeg gjør galt. Når den sprekker har jeg løst det ved å begynne på nytt med en eggeplomme, og tilsette sakte fra den sprekte. Når jeg ikke har hatt romtempererte egg, har jeg tatt en eggeplomme i en liten glassbolle og varmet den litt i vannbad til den blir lunken. Nødfiks som kan fungere ...

Link to post
Share on other sites

De første gangene jeg forsøkte meg på majones hadde jeg ikke helt fått med meg det med romtemperatur på ingrediensene. 

Da emulgerer ikke oljen.

Jeg ga meg ikke og prøvde med flere vendinger. Bollen danset fritt på benken, mens jeg pisket iherdig.

Hverken kjøkkenet eller hobbykokken så særlig bra ut med egg og oljesøl overalt.

 

@Popeye70 du bør nok tenke deg godt om. Husk hvordan det gikk med Kasper, Jesper og Jonathan da de røvet frøken tante Sofie.  De fikk gjennomgå og måtte røve henne tilbake.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Oljemengde tar jeg litt på slump @Komodo.

Blir det for mye olje virker det som den kan sprekke. Da blir den veldig tykk og det kan se ut som den begynner å endre utseende. Da kan du ha i litt vann så tåler den litt mer olje igjen.

Jeg pleier å forsøke å ha olje til litt før den sprekker også smake til med krydder.

Skal du lage sitronmajones ville jeg brukt mindre lker droppet eddik og forsøkt forsiktig med sitronsaft. 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 8 minutter siden:

Oljemengde tar jeg litt på slump @Komodo.

Blir det for mye olje virker det som den kan sprekke. Da blir den veldig tykk og det kan se ut som den begynner å endre utseende.

Hmm, føler egentlig at jeg har litt motsatt erfaring. Virker som om den blir tykkere og jevnere i konsistensen jo mer olje man har i. Men nå har jeg vel aldri forsøkt å ha i så mye olje at den begynner å skille seg eller sprekke igjen. Jeg vil gjerne ha litt eggesmak på majonesen, synes det er noe av det som er bra med den hjemmelagde. Og for å være helt ærlig, jeg har lagd majones mange ganger, men må si jeg sliter med å lage like god majones som den originale Mills ekte :giggle: Har kanskje en tendens til å ha i litt for mye av enten det ene eller det andre. Smakte på den nå, og fikk en umiddelbar følelse av at jeg har hatt i for mye salt. Da blir det fort skjæring med sitronsmaken. (Eller, kanskje det blir en vinner sammen med tequila :lol: ) Får kanskje prøve å røre inn litt mer olje. 

Ellers ser jeg mange oppskrifter legger seg på to desiliter olje per eggeplomme. Jeg pleier nok ikke å bruke så mye olje.

 

lurvetass skrev 8 minutter siden:

Da kan du ha i litt vann så tåler den litt mer olje igjen.

Det har jeg ikke prøvd. Men en annen løsning er kanskje å vispe inn en eggeplomme til?

 

lurvetass skrev 8 minutter siden:

Jeg pleier å forsøke å ha olje til litt før den sprekker også smake til med krydder.

Det er nok smart. Jeg har også gått bort fra å følge oppskrifter der. Begynner med å vispe sammen egg og olje. Når jeg er fornøyd med mengden begynner jeg med det andre. 

 

lurvetass skrev 8 minutter siden:

Skal du lage sitronmajones ville jeg brukt mindre lker droppet eddik og forsøkt forsiktig med sitronsaft. 

Ja, dropper eddiken i de posjonene med sitron og lime. Men jeg tar av litt og prøver med hvitvinseddik, tror ikke jeg har gjort det før. 

 

BåtGeir skrev 6 minutter siden:

Og skal man bruke noen dråper vann, så bruk temperert vann😄

Tips på oljemengde i forhold til egg? 

Bruker du hvit pepper?

Link to post
Share on other sites

Dobbel med olje. Altså ca 2 dl pr eggeplomme. Jeg elsker nykværner sort pepper. Du får sorte synlige korn i majonesen, men jeg liker det godt. Noen liker det ikke, og bruker hvitt pepper.  Dt siste er nok mest av estetiske grunner

Link to post
Share on other sites

Ehh, du sa "ekte". Mils majonesen inneholder flere e stoffer og tykningsmidler og andre ting. Så er vel du som visper av egg og olje som lager ekte.

 

Men må smake til og teste litt mengdene av type sennep, eddik, pepper og salt.

Noen bruker også noen korn sukker i og det går an å bruke sennepspulver.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Har laget en basis nå, prøver noen varianter ut fra den. Begynte med 3 eggeplommer, men syntes den ble for salt. Så jeg blandet inn en plomme til for å slippe tynne den ut med for mye olje. 

 

20240710_234042.jpg.3eaa7658977d63656338b9064a39319a.jpg

 

BåtGeir skrev 29 minutter siden:

Dobbel med olje. Altså ca 2 dl pr eggeplomme.

👍

 

BåtGeir skrev 29 minutter siden:

Jeg elsker nykværner sort pepper. Du får sorte synlige korn i majonesen, men jeg liker det godt. Noen liker det ikke, og bruker hvitt pepper.  Dt siste er nok mest av estetiske grunner

Jeg synes hvit pepper er litt annerledes. I min oppskrift på kålrabistappe er hvit pepper litt av jokeren. Prøver det her nå.

 

lurvetass skrev 26 minutter siden:

Ehh, du sa "ekte". Mils majonesen inneholder flere e stoffer og tykningsmidler og andre ting. Så er vel du som visper av egg og olje som lager ekte.

He he, ja  😄 Men jeg synes Mills majones er god, og sliter med å lage en majones som er like mild og allsidig. Synes den blir god, men blir også fortere lei. 

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 11 timer siden:

@Popeye70 du bør nok tenke deg godt om. Husk hvordan det gikk med Kasper, Jesper og Jonathan da de røvet frøken tante Sofie.  De fikk gjennomgå og måtte røve henne tilbake.


Godt poeng. Jeg må nok i tenkeboksen…

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Er nok lurt @Popeye70, damen kan være ganske bestemt.

 

imponert over @Komodo som lager flere forskjellige varianter av majones. 

Når det gjelder forholdet til industriproduktene blir vi litt ødelagte. Vi blir tilvendt det de lager. Hørte om en restaurant hvor de forsøkte seg med skikkelig hjemmelaget bernaisesaus. Det gikk ikke for folk var jo vant til posesaus og ville ha samme smak.

 

Må vi lære oss hvordan mat egentlig smaker?

 

Tilbake tilbake til tråden.

I dag ble kapteinen beordret ut på svaberget med grillen. En liten sak fra weber med gassflasker og litt knotete montering. Det var burgere som skulle grilles og ost skulle smeltes over. Ble veldig godt sammen med alt det gode byssepiken hadde gjort klart. 

Guakemoledressing, rå løk, mais, tomat, agurk og paprika. Hadde ikke burgerbrød, men brødskiver gjorde samme nytta.

20240711_152347.jpg.b99483e5a9b1d88a9d537f4944465ba1.jpg

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 20 minutter siden:

imponert over @Komodo som lager flere forskjellige varianter av majones. 

Ikke så mye å være imponert over det Lurvetass. Det ble tre forskjellige varianter, så får vi se om det slår an når vi får gjester etterpå. Fint folk er på vei fra Gjerdrum (denne gang Oven Camping), selveste @schnauzer med frue :flag_bp: 

 

lurvetass skrev 20 minutter siden:

Når det gjelder forholdet til industriproduktene blir vi litt ødelagte. Vi blir tilvendt det de lager. Hørte om en restaurant hvor de forsøkte seg med skikkelig hjemmelaget bernaisesaus.

Ja, helt klart! Mat laget fra bunn av med gode rådvarer smaker som regel mye bedre enn diverse ferdigprodukter. Men det er noe med majonesen til Mills som gjør den veldig anvennelig til det meste, mild og god i smaken. De har også en sitronmajones (tror den bare kommer på glass nå) som er ok. 

 

En ting som slo meg da jeg sto og smakte til i går er at det kan være smaksforsterkere i flere av ingrediensene som gjør at det blir vanskelig å følge en oppskrift hvis man ikke er helt slavisk. Tenker da særlig på eggeplomme, dijonsennep og salt. Hadde ikke i mye salt i forhold til det du oppga, men fikk en følelse av at det ble for mye allikevel. Lurer på om forholdet mellom egg og olje kan spille inn der...

 

Uansett, kos dere med burger, her blir det snart ferske Hvalerreker. Har et par Hvaler Skjærgårdspils på lur også :cheers:

Link to post
Share on other sites

21 hours ago, lurvetass said:

 

@Popeye70 du bør nok tenke deg godt om. Husk hvordan det gikk med Kasper, Jesper og Jonathan da de røvet frøken tante Sofie.  De fikk gjennomgå og måtte røve henne tilbake.

Haha😀 Tante Sofie var ei reim. Ville ikke hatt henne i båten.

 

Vi traff den greske varianten av Tante Sofie her på Karpathos. Da heter de Sofia. Hun var samme type. Kjørte restauranten og ektemannen sin like tight som en ubåt. Men god mat, og siden det var så populært der, så spredde restauranten seg etterhvert utover sidegater og fortau.

 

Så når alle vi skal komme på besøk til @lurvetass for å få mat, så betyr det at han må få seg større båt😅

 

Jeg sjøsettes nok mandag, så kommer familien etter på tirsdag.

IMG_3050.jpeg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Større båt? Oj den så jeg ikke komme 🤥

Det må nok tas opp med rederinnen og hun er egentlig fornøyd med at båten ikke er større.

Nå er morgenbadet unnagjort, for en gangs skyld i strålende sol og blikkstille vann. Kaffe i koppen og oppdager at jeg glemte å poste gårsdagens middag.

Grillen var jo framme etter lunch og byssepiken hadde planlagt lammeentrecôte. Det er jo ikke store greiene så da gjaldt det å følge med. Ønsket er grillet overflate og rosaskjær inni. Absolutt ikke gjennomstekt, grått og tørt. Da ble det å varme opp grillen, pensle kjøttet med litt olje og bruke stoppeklokke på telefonen. Har en mini gassgrill og den blir sånn passe varm.

Byssepiken kokte opp poteter og laget lun potetsalat, hakket krydderurter og hvitløk blandet med litt olje som kjøttet ble penslet med mens det hvilte og freste opp litt kantareller vi fant inne på øya. Ble helt nydelig.

20240711_202757.jpg.33f916d42dfe80da291e7826e04fe658.jpg

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Nå må du kutte ut, @lurvetass. Jeg får ikke sånn mat hjemme engang. 😢 Om ikke annet så får du skaffe deg et par tønnegriller og invitere hele BP på grillfest så vi får smakt på herlighetene vi også! 
 

(Om noen er i tvil: Det er ikke alvorlig ment, jeg er bare misunnelig.)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Du får stålsette deg og holde ut litt til @Popeye70. Vi drar hjem til hverdag til helgen og så er det to uker vanlig jobb før det blir litt båtliv et par uker igjen.

Vi har nok litt over snittet interesse av god mat og drikke. Kapteinen fikk matkurs i 50 årsgave og var på tre dagers kurs med alt fra baking til laging av kraft og sauser, kjøtt og fisk til laging av majones. Det hadde jeg allerede testet ut, men artig å se det med stavmikser. Jeg pisker for hånd. En annen ting jeg stusset over var da jeg spurte om trekking av fersk torsk. Dette er bare 11 år siden, men da fikk vi kjøpt levende torsk fra kum på Engelsviken. Trekketid i kokebøkene drt vi lærte på kurset var nesten dobbelt av det vi brukte. Trakk jeg torsken like lenge ble det mølje og ikke fiskestykker. Men det hadde de ingen forklaring på. Jeg har fundert meg til at de var vant til store fisker fra Vestlandet de kunne skjære filet av som var 2 dager gammel og ikke nystartet som vi fikk. Men det var da, nå er det slutt på både torsk og blåskjell i Oslofjorden. 

Det ble et sidesprang, nå over til dagens lunch. Det ble omelett med mye godt i. Sopp, skinke, bacon, sjalottløk, chilli og hvitløk.

20240712_144338.jpg.39a3b2ff63921362f84d00de6e520886.jpg

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 2 timer siden:

Dette er bare 11 år siden, men da fikk vi kjøpt levende torsk fra kum på Engelsviken. Trekketid i kokebøkene drt vi lærte på kurset var nesten dobbelt av det vi brukte. Trakk jeg torsken like lenge ble det mølje og ikke fiskestykker. Men det hadde de ingen forklaring på. Jeg har fundert meg til at de var vant til store fisker fra Vestlandet de kunne skjære filet av som var 2 dager gammel og ikke nystartet som vi fikk.

Jeg tror det er delvis fordi fisken var helt fersk, og delvis fordi kysttorsken på disse kanter av landet ikke er like fast som stortorsken nordpå. Det var min teori. 

 

lurvetass skrev for 2 timer siden:

Men det var da, nå er det slutt på både torsk og blåskjell i Oslofjorden. 

Hmm, du har ikke glemt de hemmelige tipsene jeg ga deg da jeg var hjemme hos deg og hentet estragon 🤔😉

 

lurvetass skrev for 2 timer siden:

nå over til dagens lunch. Det ble omelett med mye godt i. Sopp, skinke, bacon, sjalottløk, chilli og hvitløk.

Deilig! Her ble det rester fra i går, Hvalerreker og hjemmelaget majones 🍻

Kan fortelle at alle tre majonessmakene falt i smak hos gjestene, så denne gangen tror jeg at jeg skal notere ned oppskriftene 🙂 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

Jeg tror det er delvis fordi fisken var helt fersk, og delvis fordi kysttorsken på disse kanter av landet ikke er like fast som stortorsken nordpå. Det var min teori. 

 

Hmm, du har ikke glemt de hemmelige tipsene jeg ga deg da jeg var hjemme hos deg og hentet estragon 🤔😉

 

Deilig! Her ble det rester fra i går, Hvalerreker og hjemmelaget majones 🍻

Kan fortelle at alle tre majonessmakene falt i smak hos gjestene, så denne gangen tror jeg at jeg skal notere ned oppskriftene 🙂 

 

 

Også tror jeg hvor fersk fisken er også betyr noe.

 

Nei, hemmelige tips er ikke glemt.

 

Klart skikkelig majones falt I smak 👍😀

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Fikk besøk av gode venner i båt hei vi ligger, og de hadde med ferske reker. 

Vi hadde jo med hjemmelaget majones da vi dro, men den var det lite igjen av. Så litt flaut etter majonespraten her, men det ble mmmmMils. Prøvde også noe nytt i tillegg til sitrondråper, rødløk og koriander. Og det var veldig godt.

20240712_201112.jpg.fe1284b88296b7c2f950d70e9e66cd91.jpg

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

I dag tar vi bare noe lettvint til lunch sier byssepiken. Ja, det blir bra sier jeg og tenker på et par brødskiver.

Så romsteres det en liten stund i byssa også sier hun at det blir tunfisk vraps.

Hmm, enkelt? Vel, men veldig godt. Utrolig at det fortsatt dukker opp nye overraskelser i matveien ombord her.

20240713_151723.jpg.93fd77abfe22cc5bc2f0571a14d5f93a.jpg

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...