Jump to content

Byssepikens kulinariske fristelser

lurvetass

Recommended Posts

Middagstid og byssepiken har hatt en ny økt i byssa. Planen var å bruke kyllingpupper, men selv med flere dager igjen på dato og kald kjøleboks, gikk de rett i søpla. Den lukta fikk nakkehårene til å krølle seg, fysj og fysj.

Da ble det indrefilet i stededet. Stekt som biffer, men skjært opp og lagt sammen med wok. Masse chilli, ingefær, hvitløk, bambusskudd, vannkastanjer, minimais og litt annet snadder. Spicy og godt med ris.

20250704_190808.jpg.c7807f15e92c2282d7879cffe539b39b.jpg

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev 10 minutter siden:

Tar det som et kompliment @Bonus 😀

Men da hadde det blitt dårlig kosthold ombord i messa her. 

Har blitt mobbet etter en hentetur der vi gutta delte en boks spaghetti rimini forsterket med en pakke pølser. Greit nok å gafle i seg underveis, men langt unna byssepikens standard. Så jeg beholder henne selv. 

Godt valg @lurvetass! Og et riktig ett!😁😁

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

En bitteliten avstikker på denne tråden blant matglade....vi seiler en del i Sverige og Danmark. Nå er kanskje ikke oppdrettslaks noe Byssepiken bruker, men hjemme i Norge synes vi at den som regel smaker bra med litt riktig tilbehør. I Sverige og Danmark derimot, får vi oppdrettslaks som smaker noe mellom ingenting og kjedelig, generisk fisk. Hver gang vi prøver. Noen andre som har opplevd det samme? Det står "Odlat i Norge", men jeg har mine tvil. Uforståelig at oppdrettsindustrien i så fall lar slike produkter fullstendig ødelegge renommeet til norsk laks.

Byssepiken snakket om fiskesuppe under frokosten. Og byssepikens fiskesuppe, er bedre enn det restauranter i hjemmeområdet, som får mye skryt lager. Hun bruker blåskjell kraft, og siden blåskjellvarselet her i Færder var grønt var det bare å ta seg en tur på brygga for en sjekk. Og der var det mye skjell. Så vidt jeg kunne se var det fire generasjoner. Noen få store skjell, mange på 3-cm, mange på ca 1 og en god del ny yngel. Dårlig bilde, men litt skrubbing og nok skjell til suppe for 2.

20250705_121541.jpg.5ed3be6b6acd1c9590e69e890c0dd80d.jpg

Hilsen

Lurvetass

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...