Jump to content

Byssepikens kulinariske fristelser

lurvetass

Recommended Posts

Middagstid og byssepiken har hatt en ny økt i byssa. Planen var å bruke kyllingpupper, men selv med flere dager igjen på dato og kald kjøleboks, gikk de rett i søpla. Den lukta fikk nakkehårene til å krølle seg, fysj og fysj.

Da ble det indrefilet i stededet. Stekt som biffer, men skjært opp og lagt sammen med wok. Masse chilli, ingefær, hvitløk, bambusskudd, vannkastanjer, minimais og litt annet snadder. Spicy og godt med ris.

20250704_190808.jpg.c7807f15e92c2282d7879cffe539b39b.jpg

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev 10 minutter siden:

Tar det som et kompliment @Bonus 😀

Men da hadde det blitt dårlig kosthold ombord i messa her. 

Har blitt mobbet etter en hentetur der vi gutta delte en boks spaghetti rimini forsterket med en pakke pølser. Greit nok å gafle i seg underveis, men langt unna byssepikens standard. Så jeg beholder henne selv. 

Godt valg @lurvetass! Og et riktig ett!😁😁

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

En bitteliten avstikker på denne tråden blant matglade....vi seiler en del i Sverige og Danmark. Nå er kanskje ikke oppdrettslaks noe Byssepiken bruker, men hjemme i Norge synes vi at den som regel smaker bra med litt riktig tilbehør. I Sverige og Danmark derimot, får vi oppdrettslaks som smaker noe mellom ingenting og kjedelig, generisk fisk. Hver gang vi prøver. Noen andre som har opplevd det samme? Det står "Odlat i Norge", men jeg har mine tvil. Uforståelig at oppdrettsindustrien i så fall lar slike produkter fullstendig ødelegge renommeet til norsk laks.

Byssepiken snakket om fiskesuppe under frokosten. Og byssepikens fiskesuppe, er bedre enn det restauranter i hjemmeområdet, som får mye skryt lager. Hun bruker blåskjell kraft, og siden blåskjellvarselet her i Færder var grønt var det bare å ta seg en tur på brygga for en sjekk. Og der var det mye skjell. Så vidt jeg kunne se var det fire generasjoner. Noen få store skjell, mange på 3-cm, mange på ca 1 og en god del ny yngel. Dårlig bilde, men litt skrubbing og nok skjell til suppe for 2.

20250705_121541.jpg.5ed3be6b6acd1c9590e69e890c0dd80d.jpg

Hilsen

Lurvetass

Chilli Solbris skrev 3 minutter siden:

Det der blir nok en kulinarisk suppe på dere i dag!!!

Jeg derimot har hatt en liten brunch!

Det er egg under der også!😁😁 Noe må kolesterolmedisinene ha å jobbe med!

IMG_0098.jpeg.1a7dbbb770d1b67748649ca3c1848661.jpeg

Egg og bacon er knallgodt og helst med masse iskald melk 😀 Men du burde hatt noen tomatbønner ved siden av, da blir det enda bedre 👍

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev 7 minutter siden:

Egg og bacon er knallgodt og helst med masse iskald melk 😀 Men du burde hatt noen tomatbønner ved siden av, da blir det enda bedre 👍

Helt enig i det med bønner. 😃 Det må bli neste gang! Hvilket merke anbefales?

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Chilli Solbris skrev 21 minutter siden:

Helt enig i det med bønner. 😃 Det må bli neste gang! Hvilket merke anbefales?

Vi har ingen klar favoritt, men kjøper de på boks. 

Lars H. skrev 3 minutter siden:

Til frokost i båten har vi alltid speilegg og bacon, kald melk og kokekaffe.

Burde prøve med tomatbønner ved siden av, det er godt tilbehør 👍

Hilsen

Lurvetass

bonner.jpg.3af7294699cb1edd09da477128a8726e.jpg

Kanskje det? Vi ligger for tiden i Skärhamn der det er trebåtfestival med fullt av forskjellige stands på kaien. Her har sannelig den Svenska Kyrkan egen stand som anbefaler bønner!

svenska_kyrkan.jpg.00ac3133ad0cc6c4371e86f38df37960.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 1 time siden:

bonner.jpg.3af7294699cb1edd09da477128a8726e.jpg

Kanskje det? Vi ligger for tiden i Skärhamn der det er trebåtfestival med fullt av forskjellige stands på kaien. Her har sannelig den Svenska Kyrkan egen stand som anbefaler bønner!

svenska_kyrkan.jpg.00ac3133ad0cc6c4371e86f38df37960.jpg

Når kirken også anbefaler det burde dere gi det en sjanse, men ta de på boks 🤣 De er best til egg og bacon 🤣

Hilsen

Lurvetass

Til dere matspesialister: Idag blir det ryggbiff med løk og kokte poteter til middag. Til dessert svenske jordbær med sukker og fløte. Men hva tilsvarer ryggbiff på norsk? Kjøttet er helt rent nesten uten fett, kan det tilsvare ytrefilet?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 23 minutter siden:

Til dere matspesialister: Idag blir det ryggbiff med løk og kokte poteter til middag. Til dessert svenske jordbær med sukker og fløte. Men hva tilsvarer ryggbiff på norsk? Kjøttet er helt rent nesten uten fett, kan det tilsvare ytrefilet?

Bra meny @Lars H. 👍

Nå er byssepiken igang med kveldsmiddag her. Og jeg er spent på skjellene.

Hilsen

Lurvetass

Det ble en høydare. Nå har vi kjøpt nett med blåskjell I lange tider og nesten glemt hvordan de skal være. Men det ble vi minnet på nå, mye mat, flott farge, solide skjellskall og god smak.

20250705_185553.jpg.14c2961e29f4a7b2c6451500ab9512f5.jpg

Og suppa ble veldig god med, lange, ørret, grønnsaker, blåskjellkraft, reker blåskjell, smør og fløte og litt timian. Og nanbrød ved siden av.

20250705_191726.jpg.348f055035a377953c880a55c441618d.jpg

Hilsen

Lurvetass

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...