Jump to content

Byssepikens kulinariske fristelser

lurvetass

Recommended Posts

Inspirert av tråden ble det elggryte med krydrete båtpoter! Potetene delt opp og krydret av meg og tilberedt i airfryer.  Elggryten ble tilberedt av mannskapet som aldri fikk noen tur så den har jeg bare tint og varmet opp. Men den stod til terningkast 6! 😁😁😁

Så jeg kan ikke ta mye av æren! Men jordbæra til dessert har jeg kjøpt!!😄😄😄IMG_0099.jpeg.ba5188eba98aabf4e2a4d080f81bd8f4.jpeg

IMG_0100.jpeg.5aab8d075561b6055eb0301e1575e897.jpeg

Ikke i nærheten av byssepikens innsats om bord hos dere @lurvetass, men godt var det!!😊

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Chilli Solbris skrev 36 minutter siden:

Inspirert av tråden ble det elggryte med krydrete båtpoter! Potetene delt opp og krydret av meg og tilberedt i airfryer.  Elggryten ble tilberedt av mannskapet som aldri fikk noen tur så den har jeg bare tint og varmet opp. Men den stod til terningkast 6! 😁😁😁

Så jeg kan ikke ta mye av æren! Men jordbæra til dessert har jeg kjøpt!!😄😄😄IMG_0099.jpeg.ba5188eba98aabf4e2a4d080f81bd8f4.jpeg

IMG_0100.jpeg.5aab8d075561b6055eb0301e1575e897.jpegIkke i nærheten av byssepikens innsats om bord hos dere @lurvetass, men godt var det!!😊

Men at det er godt er jo det viktigste og elggryte er toppmat 👍

Hilsen

Lurvetass

Gullfisk skrev 1 time siden:

Fantastisk ståpåvilje både på skipper og hjelpere. Synes det står respekt av at du deler både opp og nedturer underveis, og tar deg tid til å dokumentere. Får som regel aldri tid til å ta noe bilder mens jeg holder på, og hvertfall ikke når ting går dritt🤪. Håper hukomelsen er passe dårlig, så når luka i dørken er lukket og en kald en åpnet på flybridge i solen, så forsvinner den mørke delen av det raskt🍻😂
Husk du har en faktura til meg når du får tid👍

Tusen takk for gode ord @Gullfisk! Jeg får gode mentale løft av tilbakemeldingene og ikke minst gode hjelpere!! 😄 Det med fakturaen hadde jeg helt glemt!😂😂

Hvor i verden er dere nå?

Mvh

Chilli Solbris

Fiskesuppe med blåskjell, og da særlig basert på blåskjellkraft, er en av favorittene! Skulle gjerne vært der og prøvesmakt den suppa 😄 (Ps, synes ærlig talt ikke fiskesuppa fra Skogen var noe å henge opp på juletreet).

Og mens dere har koset dere med biff, fiskesuppe og what not, har jeg stått i garasjen og tilpasset deler til montering av ankervinsj. Vi venter med båttur til godværet kommer 😅

Etter litt forsinkelse er vi igang igjen. Måtte ha en lite svipp innom hjemmehavna og barnebarna.

Det passet bra værmessig for turen til sveariket var smooth. Nå er vi trygt fortøyd på en holme syd for Strømstad.

Byssepiken er veldig glad i sopp og forsvant innover i skogen og jeg kunne sitte og filosofere over livet på svaberget. Etter en stund dukket hun opp igjen med en pose kantarell. Og dykket rett ned i byssa og begynte å romstere med panner og gryter. Og resultatet ble fabelaktig godt. Selv om hun sparte kantarellene til seinere.

20250707_171910.jpg.47e9ea786fa091691fd6780cd75856aa.jpg

20250707_172258.jpg.db03342f40f571c6ea6dc3ac5b9d2351.jpg

Byssepiken hadde fått tak i fersk villfanget kveite. Og med rødvinssky, litt grønnsaker og poteter ble det et herremåltid.

Utrolig hva hun får til på wallas med to kokesoner.

Hilsen

Lurvetass

Lunchtid og byssepiken svinger seg igang nede i byssa. Holdt på å glemme å plage dere med oppdatering, men kom på det og fikk tatt bilde av panna. Det ble en omelett med kokt skinke, hvitløk, purre, sjalottløk, baconost, sjampinjong og litt chilli. 

20250708_144333.jpg.d0f53cba153c9216da56f88d23dfecf9.jpg

Hilsen

Lurvetass

Lunchen I dag ble skikkelig god gammeldags sikringskost. Sild og poteter. Fikk et glass sild av opphavet og det ble med på tur. Enkelt tilbehør  hardkokt egg, løk, epleskiver, flatbrød og rømme.

20250709_135301.jpg.7a912eb7665d9e9c8f02d54b00b74731.jpg

Og selvfølgelig en bayer til kapteinen, mens byssepiken liker lyst øl.

Hilsen

Lurvetass

En kjent norsk politiker sa at "sauer er ålreite dyr" og jeg må si meg enig. I dag hadde byssepiken planlagt mat som nådde nye gastronomiske båthøyder. Og nå kom kantarellene hun hadde plukket til sin rett. Lammebiff fra dyr gått på høyfjellbeite. Kapteinen ble sendt på land med grillen og beskjed om å grille grønnsaker og kjøtt. Lammebiffen skulle være rosa og nesten rå i midten. Byssepiken hadde med friske urter så en grill og marineringsolje var laget først. Mandelpoteter ble kokt, noen kantareller ble frest i panna og noen ble frest i kjele med litt sjalottløk og kokt inn med fløte til en soppstuing. Denne gan var kapteinen heldig med grillen og kjøttet ble perfekt. 20250709_182108.jpg.e3d53ed27ba49576e3c78e88587d2d99.jpg

Hilsen

Lurvetass

Komodo skrev 37 minutter siden:

Dere er ikke på båttur. Dere er på mattur 😅

Uten mat og drikke blir helten lat 🤣

Chilli Solbris skrev 28 minutter siden:

Helt enig @Komodo! Den båten deres må da ligge tungt i vannet med all den Michelin maten om bord!😁

Jada, byssepiken er jo innom båten og fyller på med godsaker i flere omganger før vi drar på tur. Så merker at vi er godt lastet når vi drar ut på tur 👍

Hilsen

Lurvetass

Middag og det ble en rett jeg husker fra jeg var liten. De voksne syntes det var helt fantastisk og vi ungene ville helst slippe. Men nå, som voksen selv har jeg skjønt det eller smaksløkene har utviklet seg. Samme det, nykål, spekeskinke, smør og poteter er bare helt nydelig. 

20250710_192741.jpg.b1f420d60468f199aa63f1bf10e4fdd4.jpg

Hilsen

Lurvetass

Hjemtur er også tur og mat må vi ha. Mye vind i dag og ikke mange plasser vi følte det passet å slippe ankeret, men omsider får vi testet engbo med kjetting. 4 m dypt og 15 m kjetting og tror ankeret sitter. 

Byssepiken fikset nok en god lunch og vi er snart klare for å dra til hjemhavna på Skjæløy. 

20250712_150105.jpg.16609b09fbc49d04ee37f90e9a83e743.jpg

Hilsen

Lurvetass

Slik forpleining med så mye god mat kan endre på kroppsvekt og båtens sjøegenskaper. Hvor mye krenger båten når du går fra side til side? Jeg har også som "kaptein" gratis mat og må vel snart ha slankesprøyter for å få Scand Baltic`n flat på sjøen når jeg klatrer inn. Eller er det noe feil med båten når den krenger mye etter 14 dager på båtferie? :fniser:

C2CV skrev for 3 timer siden:

Slik forpleining med så mye god mat kan endre på kroppsvekt og båtens sjøegenskaper. Hvor mye krenger båten når du går fra side til side? Jeg har også som "kaptein" gratis mat og må vel snart ha slankesprøyter for å få Scand Baltic`n flat på sjøen når jeg klatrer inn. Eller er det noe feil med båten når den krenger mye etter 14 dager på båtferie? :fniser:

😂😂😂

Mvh

Chilli Solbris

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...