Jump to content

Byssepikens kulinariske fristelser

lurvetass

Recommended Posts

Chilli Solbris skrev 31 minutter siden:

😂😂😂

Altså om @Chilli Solbris opplever at slagskipet hans med de to hvitmalte beistene under dørken krenger betydelig når han beveger seg fra side til side i skuta, så anser jeg at han har en utfordring større enn en liten lekasje i dieselpumpa ... :ler:

Forøvrig er denne tråden inspirerende og motiverende selv for en båtlaus gæmlis som meg. Med tydeligvis evigvarende abstinenser :flagg_bp:

C2CV skrev for 5 timer siden:

Slik forpleining med så mye god mat kan endre på kroppsvekt og båtens sjøegenskaper. Hvor mye krenger båten når du går fra side til side? Jeg har også som "kaptein" gratis mat og må vel snart ha slankesprøyter for å få Scand Baltic`n flat på sjøen når jeg klatrer inn. Eller er det noe feil med båten når den krenger mye etter 14 dager på båtferie? :fniser:

En ting er jo båtens egenskaper, værre med kapteinens. Dette er også påpekt av @Komodo tidligere. 

Noe av maten er jo rene årekittet. Men jeg trøster meg med at det er lite ultraprosessert og det meste lages fra bunnen av, selv om det er litt juks med poser og bokser i ferien. Og etter 14 dager i feriemodus er nå tilbake til havrefrokost, hverdagsmat og gåtrening, så ille gæærnt har det forhåpentligvis ikke blitt.

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev On 4.7.2025 at 15.26:

Ferske reker er enkelt og godt. Vi trodde de var lokale, men det var feil. De var fra nordøstlige atlanterhavet. Jaja, ferske og gode var de likevel.

20250704_135834.jpg.ae0b559f89a0aa3c2512fd9995e5d948.jpg

De ser gode ut , men ferske reker "fra nordøstlige atlanterhavet"  på Jomfruland? 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 2 uker senere...

Nå skulle vi egentlig vært ute på ny tur og plaget dere med nye matprat oppdateringer, men byssepiken har hatt feber og vært dårlig. Bare en sommerforkjølelse eller noe sånt, men vi drøyer til feberen er borte.

Matinteressen er der likevel og i dag ble kapteinen sendt på oppdrag til naboens flytebrygge. Utstyrt med bøtte og dykkermaske, var oppdraget, finn blåskjell.  Er jo ingen ny tilvekst langs svaberget her så var litt skeptisk. Men var faktisk bra med skjell. Snodige greier.

Nå er byssepiken i alle fall igang med å lage fiskesuppe. 

Her er starten.

20250729_153309.jpg.9489aec4cf79f50b16cc1a01dfe35429.jpg

Hilsen

Lurvetass

Da er vi på tur med feberfri byssepike.

På vei gjennom herfølrenna ble kapteinen smurt med solkrem i panna og var litt uoppmerksom og vi kom for langt inn på grunna. Fikk en bitteliten tuch på en propellvinge. Etter sjekk er det ca en halv cm på ene vingen som er bittelite bøyd. Tenker vi har hatt flaks og at turen kan fortsette.

Vi dro ut til Arholmen og ligger litt bortenfor der @dennrick lå.

Vi har allerede hilst på lokalbefolkningen her og heldigvis vet de ikke at vi liker både lammestek og smalahove.

20250730_174404.jpg.b7bea74445315aedaffbbac413278642.jpg

Hilsen

Lurvetass

Takk for det @Steini.

Middagstid.

Byssepiken fylte svineindrefilet med krydderblanding og blue castello og surret det hele i bacon.

Kapteinen ble sendt på land med grillen for å prøve å grille den uten at alt datt fra hverandre. Også er kunsten å ikke grille for mye, men bare akkurat såvidt ferdig. Da blir det å bruke timer på telefonen for å ha kontroll på grilltiden. Blir det for lenge blir det tørt og for kort blør det, tricky, men gikk bra. Ca 15 min holdt akkurat.

20250731_182023.jpg.67f1a187f1415ab61c62e282b3bca9b4.jpg20250731_184834.jpg.e239c04c207168148bc143d6e54ce487.jpg

Hilsen

Lurvetass

Ny dag og ny lunch. 

Tenkte det kunne være godt med nystekte rundstykker og testet Omnia på wallasen. Det ble hissig rødt på den keramiske toppen da jeg tittet ned etter 3 min så det forsøket ble avbrutt. Vet ikke om det var nødvendig, men lite lysten på en nedsmelting av innmaten i kokeapparatet. Får vurdere test med grillen eller primus en annen gang. 

Så til det som ble vellykket. 

Byssepiken hadde med fylte tortelini, pesto, parmesanost, spekeskinke, mårpølse og melon. Pent dandert på asjettene og litt enkel matlykke.

Kommer noen dråper her ute nå, men fortsatt varmt både i vannet og i lufta. Livet er godt I båt 😀👍

20250801_141113.jpg.401be26a383998853764d9943f7df959.jpg

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev On 30.7.2025 at 18.38:

Kveldens middag bestod av rekesmørbrød til forrett og resten av gårsdagens fiskesuppe til hovedrett. Livet er godt ombord 👍

20250730_182539.jpg.b77974940d43a30b9ee3388a42a1a79d.jpg

Tar gjerne imot noen tips på fiskesuppa! Med blåskjell og blåskjellkraft som basis ligger det an til en vinner 👍

Komodo skrev 2 minutter siden:

Tar gjerne imot noen tips på fiskesuppa! Med blåskjell og blåskjellkraft som basis ligger det an til en vinner 👍

Lærte på matkurs på vulcan for mange år siden at blåskjell var den enkleste og svært god basis for kraft til fiskesuppe.

Så er jo spørsmålet hvordan få denne gode kraften best. Det fant vi ut på en takterrasse i Roma rett ved den store kirken der siste pave ville begraves, Maria Magiore. Byssepiken fastslo der at hun fikk de beste blåskjellene hun hadde smakt, på tross av at vi plukket bøttevis med ferske skjell på somrene.

Etter mye smatting,  slurping og prøvesmaking kom vi til at timian og meierismør var det viktigste sammen med hvitløk og en god dæsj hvitvin.

Da har vi basis kraften på plass. Vi siler av kraften og piller ut skjellene så vi har til suppa.

Så er det grønnsakene som trengs. Og der er det fire viktige, nemlig gulrot, sellerirot, sjalottløk og purreløk. Disse freses i meierismør før kraften tilsettes sammen med fløte.

Vi bruker både rød og hvit fisk, litt etter hva vi får tak i, også har vi noen skrelte reker etter siste rekemåltid i frysen.

Fisken tilsettes når suppa er nesten klar og trekker bare i suppa en liten stund. Så rett før servering har vi i reker og blåskjell.

Suppa kan jevnes litt med majsena, men et tips er å bruke laktosefri fløte. Den har lenger holdbarhet og blir ofte mer kremet i mat. 

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev for 3 timer siden:

Lærte på matkurs på vulcan for mange år siden at blåskjell var den enkleste og svært god basis for kraft til fiskesuppe.

Så er jo spørsmålet hvordan få denne gode kraften best. Det fant vi ut på en takterrasse i Roma rett ved den store kirken der siste pave ville begraves, Maria Magiore. Byssepiken fastslo der at hun fikk de beste blåskjellene hun hadde smakt, på tross av at vi plukket bøttevis med ferske skjell på somrene.

Etter mye smatting,  slurping og prøvesmaking kom vi til at timian og meierismør var det viktigste sammen med hvitløk og en god dæsj hvitvin.

Da har vi basis kraften på plass. Vi siler av kraften og piller ut skjellene så vi har til suppa.

Så er det grønnsakene som trengs. Og der er det fire viktige, nemlig gulrot, sellerirot, sjalottløk og purreløk. Disse freses i meierismør før kraften tilsettes sammen med fløte.

Vi bruker både rød og hvit fisk, litt etter hva vi får tak i, også har vi noen skrelte reker etter siste rekemåltid i frysen.

Fisken tilsettes når suppa er nesten klar og trekker bare i suppa en liten stund. Så rett før servering har vi i reker og blåskjell.

Suppa kan jevnes litt med majsena, men et tips er å bruke laktosefri fløte. Den har lenger holdbarhet og blir ofte mer kremet i mat. 

Ser veldig godt ut og moro se hva dere lager.

Smash burger en favoritt på gass her 🙂

20250801_183651.jpg

Den så god ut @leopard.

Her hos oss ble det hjorteytrefilet med rødvinssky, aspargesbønner og en ny potetkreasjon. Byssepiken var i det kreative hjørnet og laget noe nytt. Potetene ble kokt møre, så ble de smachet i panna, fikk litt krydder, fløte og ost over seg og med en alufolie over ble de gratinert. Ser kanskje ikke så fint ut, men innmari godt.

20250801_184746.jpg.b20863dc5aac3c377a68e077b8e0100a.jpg

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev On 1.8.2025 at 15.14:

Supert  Lurvetass, jeg noterer meg dette her 👍

Vi har jo noen egne erfaringer også, men jeg er alltid på jakt etter nye hint og tips på fiskesuppe. Lurer veldig på hva som er hemmeligheten til Engelsviken med den gode gamle oppskriften deres. Har en gang fått servert suppe av en amatør som overgikk den, men heller ikke han var villig til å gi fra seg hemmeligheten 😆

I dag blir det hjemmelaget fish&chips på verandaen. Lagde i full fart en remulade tidligere i dag. Litt enkel, og litt juks, brukte bla kjøpemajones 🙈 Men for de som ikke liker å bruke hele dagen i byssa, men allikevel setter pris på gode smaker, så legger jeg ut tips her.

Normalt lager jeg en majones fra bunn av. Etter å ha testet ut tipsene fra Lurvetass har jeg endelig klart å eksperimentere fram en majones som er helt innertier 👌 I dag hadde jeg ikke tid (måtte gjøre en dreierjobb i garasjen...), så det ble en enkel variant. Her er det en pose majones i en bolle. Hvis jeg kjøper majones til reker, hummer etc. kjøper jeg bare Mills Ekte majones, men til dette duger de billige variantene fra Coop, Salatmesteren etc. 

Så rører jeg inn to spiseskjeer agurkmix (skal egentlig være hakket pariseragurk fra Stabburet), hakker opp en ss kapers, og finhakker en sjalottløk. Kverner også litt pepper og rører inn. Skulle egentlig vært hel hvitpepper som finmales i morter (ikke kjøp finmalt hvit pepper!), men hurtigvarianten ble litt svartpepper fra kverna. Kan også ha i litt salt. Mengdene av de ulike ingrediensene kan smakes til etter ønske, men følger man dette har man et greit utgangspunkt. Fort gjort, og veldig mye billigere enn å kjøpe ferdig remulade. Og tester man først ut dette, blir det fort slutt på å kjøpe remulade i butikken! Smaker forøvrig også nydelig til kokt, fet høstmakrell som snart er å få på snøret nå 👍

20250802_172258.jpg.d1ab2a519753c8e01789e88950bfaf65.jpg

Det ferdige produktet. Kan spises med en gang, men etter en dag eller to setter smakene seg litt mer 😊 🥂 

20250802_173141.jpg.e6107bd2cf116f6821c35b3716f9e400.jpg

@dennrick, denne oppskriften er så enkel at den kun er hakket over å koke vann. Say no more :fniser:

27 minutes ago, Komodo said:

Supert @labbetuss, jeg noterer meg dette her 👍

@dennrick, denne oppskriften er så enkel at den kun er hakket over å koke vann. Say no more :fniser:

Så veldig bra ut :tommel_opp: Mente du egentlig å quote lurvetass?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...