Jump to content

Byssepikens kulinariske fristelser


lurvetass

Recommended Posts

Det så godt ut @sap_2000 og matkurs kan være vel anvendte kroner👍Var med på tredagers kurs hos Kulinarisk Akademi for noen år siden og det var lærerikt og moro og ikke minst god mat.

Når det gjelder majones pleier jeg å lage den selv, da blir det ingen e stoffer og litt mere smak.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 14 timer siden:

Du henter jo så mye delikatesser fra havet @Komodo så du har det vel ikke så værst sjøl👍😀

Joda, vi koser oss med mye god mat når vi er på tur vi også, jeg er også så heldig at jeg har ei som er god på å trylle fram de lekreste retter i båten :thumbsup: Ellers blir det jo mye hummer og krabbe i løpet av høsten, vi liker det. 

 

lurvetass skrev 40 minutter siden:

Når det gjelder majones pleier jeg å lage den selv, da blir det ingen e stoffer og litt mere smak.

Jeg lager også majones selv innimellom, men jeg må ærlig talt si at jeg ikke klarer å få til en som er like god som Mills Majones i lengden. Har du en oppskrift å dele? Lurer også på hvilke e-stoffer du er redd for i majonesen til Mills. 

Link to post
Share on other sites

Ikke så redd for e stoffer egentlig, men liker tanken på at mat ikke har noen ekstra tilsetningsstoff. 

Majonesen lager jeg med

To eggeplommer

Litt hvit pepper

Mellom en halv og en ss hvitvinsedikk

En god ss dijonsennep

Ca en halv ts salt

Og rapsolje

Viktig at eggeplommene og oljen er temperert.

Pisker for hånd i stålbolle med stålvisp

Smaker til med sennep og eddik så tar ikke i alt med en gang.

Venter med saltet til har pisket i ca halvparten av olja.

Ikke noe mål på oljepengene, men pisker i til majonesen blir god og tykk.

 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 3 minutter siden:

Ikke så redd for e stoffer egentlig, men liker tanken på at mat ikke har noen ekstra tilsetningsstoff. 

Skjønner. Tror egentlig det der med e-stoffer er relativt opphausset. Mange av de e-stoffene vi får i oss er helt naturlige stoffer som har fått et e-nummer. Eksempel på det kan være sitronsyre som brukes til smaks- og konserverinstilsetning. Det samme gjelder eddik. Tviler faktisk sterkt på at vi får i oss noen skadelige tilsetninger ved å spise Mills Majones.

 

lurvetass skrev 3 minutter siden:

Majonesen lager jeg med

To eggeplommer

Litt hvit pepper

Mellom en halv og en ss hvitvinsedikk

En god ss dijonsennep

Ca en halv ts salt

Og rapsolje

Takk :thumbsup: Den oppskriften er relativt lik de jeg har testet ut, men jeg har ikke brukt hvitvinseddik og hvit pepper. Skal teste ut denne! 

 

En ting jeg har brent meg på er å ha i for mye salt. har da fulgt oppskrifter slavisk, men har funnet ut at smaken blir litt rar hvis man har i så mye salt som de sier oppskriftene. Tror også sennep kan gi en litt annen smak enn det jeg egentlig foretrekker, så jeg skal prøve å ha i litt mindre neste gang, evt. sløyfe det helt. Synes forøvrig det blir en ekstra piff med sitron, så jeg som regel byttet ut eddik med sitronsaft. Vet ikke om det alltid er lurt. 

 

Ser også at når man googler majonesoppskrifter så går de samme oppskriftene igjen på mange nettsider. Skjønner ikke helt greia med det der. Hadde jeg hatt en matblogg eller egen hjemmeside og lagt ut oppskrifter så ville jeg jo ikke lagt ut prikk like oppskrifter som mange andre.

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 43 minutter siden:

Majonesen lager jeg med

 

Komodo skrev 31 minutter siden:

En ting jeg har brent meg på er å ha i

Jeg liker også å lage majoen selv - fordi da vet jeg eksakt hva den inneholder, - e-stoff eller ikke :smiley: Ikke det at jeg ikke stoler på Mills eller andre majoprodusenter, men synes liksom min er best uansett - i smak og konsistens  :smiley:

Da jeg lagde min første majo for mange år siden fulgte jeg en oppskrift slavisk (som jeg alltid gjør når jeg skal lage noe for første gang) og den jeg lager nå er ganske lik den til lurvetass. Men jeg slomser nok noe (tar mengde på gefülen) og smaker meg til underveis - til jeg har fått MIN smak. Som jeg synes er mye bedre enn Mills majoen, men det er jo bare en smakssak og vanesak. (Det blir som med hjemmelaget is :lol: mye bedre enn Diplom og Hennig Olsen :lol:

 

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Et tips er å sette bollen i en litt større kjele mens du pisker så vandrer den ikke rundt på benken mens du pisker og heller i oljen. 

Og som både @Komodo og @tom Cognac sier. Vi kan justere smak og konsistens slik vi liker.

Dere skulle sett meg første gang jeg prøvde. Etter fire forsøk med åtte eggeplommer som ikke var temperert og ikke ville starte emulgeringen med olja. Heldigvis har byssepiken sans for humor. Hun lo godt, mens hun hjalp meg å vaske kjøkkenskap og benker for søl etter iherdig pisking.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 21 minutter siden:

Et tips er å sette bollen i en litt større kjele mens du pisker så vandrer den ikke rundt på benken

- greit nok bare å sette en oppvridd klut under bollen - da vandrer den heller ikke :smiley:

(- men jeg skal innrømme at jeg for tiden bruker min stavmikser til å røre med, det går så mye raskere :smiley: Hell alle ingrediensene i en høy/tynn plastsylinder (følger med når man kjøper stavmikser), plasser stavmikseren helt i bunnen av sylinderen, start stavmikseren på lav hastighet og løft den når du ser at emulgeringen har begynt s-a-k-t-e oppover. Hvis majoen skiller seg heller du litt iskaldt vann oppi sylinderen og kjører mikseren litt til!)

 

Så er det bare å finne fram rekene og nyte dem med loff, hjemmelaget majo og et godt glass hvitvin på akterdekket :lol:

 

sofareker.jpg.0a654518af3a087342cea98fa0e1d0d2.jpg

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 22 timer siden:

Kanskje du kunne sendt fillesjonkel på kokkeku

Hmm.. aner jeg et aldri så lite stikk her:giggle:

Jeg er jo rene skjære superkokken på sjømat..🤪

Snapchat-1147772208.jpg.6659bc24898090a702418d0be46c3e86.jpg

At ikke flere får syn for denne lekre retten forstår jeg absolutt ikke. Håper sarte sjeler tilgir med dette bildet.. men blåskjell er bare nydelig, Screenshot_20230326_215359_Capture.jpg.28dedb9866234addc893f973938458a4.jpg

Både for øyne og gane😅😅😅

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Ja, blåskjell er kjempegodt @Bjørn Løvjomås og har vel tenkt at det er vakkert jeg og.

 Vi bruker blåskjellkraft som basis for fiskesuppe. Dampes med hvitløk, timian, meierismør og hvitvin.

Meierismør og timian begynte vi med etter at byssepiken satt på en takrestaurant i Roma og bare skulle ha litt smågodt på kvelden. De hadde blåskjell og forandringen var stor da hun påstod det var de beste blåskjellene hun hadde smakt. Og vi som pleide å plukke bøttevis på sommeren. 

Nå er det stort sett slutt på dem utenfor skjæløy der vi holder til og vi må kjøpe vi også.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 3 timer siden:

At ikke flere får syn for denne lekre retten forstår jeg absolutt ikke. Håper sarte sjeler tilgir med dette bildet.. men blåskjell er bare nydelig, 

Grisegutt :giggle: :lol: :lol: Spørs om ikke moderator sensurerer bort det ene bildet der 🙈

Men ellers helt enig, blåskjell er meget undervurdert!

 

 

lurvetass skrev for 2 timer siden:

 Vi bruker blåskjellkraft som basis for fiskesuppe. Dampes med hvitløk, timian, meierismør og hvitvin.

Meierismør og timian begynte vi med etter at byssepiken satt på en takrestaurant i Roma og bare skulle ha litt smågodt på kvelden. De hadde blåskjell og forandringen var stor da hun påstod det var de beste blåskjellene hun hadde smakt.

Jeg bruker også blåskjell og kraft som basis for suppe. Blåskjellkraft, meierismør, fløte, hvitløk og hvitvin blir en sinnsyk smaksbombe! Tipset med timian skal testes ut :thumbsup: Regner med at den skal være frisk?

 

lurvetass skrev for 2 timer siden:

Og vi som pleide å plukke bøttevis på sommeren. 

Nå er det stort sett slutt på dem utenfor skjæløy der vi holder til og vi må kjøpe vi også.

Send meg en IM hvis du vil ha et tips 😉

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, Bjørn Løvjomås said:

At ikke flere får syn for denne lekre retten forstår jeg absolutt ikke. Håper sarte sjeler tilgir med dette bildet.. men blåskjell er bare nydelig

Screenshot_20230326_215359_Capture.jpg.28dedb9866234addc893f973938458a4.jpg

 

Jeg hadde glatt spist den der, onkel Bjørn :crazy:, men hadde frivillig gått planken blandt hvithai om du hadde foreslått å servere hjemmelaget majones :giggle:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Dagens lunch.

Utrolig kreativ byssepike og stor kjøleboks i båten med mulighet for å ta vare på litt matrester. Nå har vi vært ute over en uke uten nye forsyninger, men stadig noe nytt og godt.

Det ble tortillapizza laget i stekepanne på wallasen.

20230708_141141.jpg.ba7f8c091cc2056f7eea58ef4accb97e.jpg

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Kveldens middag.

Kapteinen ble nok en gang sendt på land med grillen som grillgutt. Byssepiken ordnet som vanlig resten. Sjekk potetene, de er kokt i biter og pakket i folie med meierismør og krydderurter. Blir utrolig godt. Pakka åpnes på tallerken og potetene tømmes ut som jeg har gjort her eller spises fra pakka. 

20230708_184655.jpg.45cad77a15864c94ad5888d0db873b43.jpg

 

Hjemme hadde jeg nok vært ute i urtebeddet og hentet en god neve estragon og laget bernaisesaus, men det får vi ikke til i båten. Og for dere med skapt blikk for detaljer ser dere korken og skjønner at det ble servert bobler til, cremant de bourgogne. 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Tidlig i tråden nevnte jeg at du har lagt lita høyt og forpliktet deg til å følge opp. Det må jeg si at dere har gjort til gangs!

 

Vi er endelig på båttur nå, årets første faktisk. Enkelt opplegg her i dag. Rekesmørbrød på hjemmebakt chibatta med egg og hjemmedyrket salat. Smakte fortreffelig sammen med ei bøtte med øl 😅🍻🍻🍻

 

20230708_184140.jpg.9ebef3b0fa5cbcc499be65c4cac531ed.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Tidlig i tråden nevnte jeg at du har lagt lita høyt og forpliktet deg til å følge opp. Det må jeg si at dere har gjort til gangs!

 

Vi er endelig på båttur nå, årets første faktisk. Enkelt opplegg her i dag. Rekesmørbrød på hjemmebakt chibatta med egg og hjemmedyrket salat. Smakte fortreffelig sammen med ei bøtte med øl 😅🍻🍻🍻

 

20230708_184140.jpg.9ebef3b0fa5cbcc499be65c4cac531ed.jpg

 

 

Det så skikkelig digg ut @Komodo 👍😀

Uten mat og drikke blir helten lat👍🤣

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...