Jump to content

Byssepikens kulinariske fristelser


lurvetass

Recommended Posts

lurvetass skrev On 20.7.2023 at 20.56:

Nå hadde ikke jeg tenkt å fortsette denne tråden. 

Men nå kunne jeg ikke dy meg. Ferieturen er jo slutt, men vi bor fortsatt i båten ...

 

20230720_205054.jpg.509cd976732b7962e4d14cec58a87f04.jpg

 

Må bare si at du har fulgt opp tråden med glans @lurvetass 👍 Jeg var vel med å trekke opp stemninga i starten av tråden, men det er ikke annet å si enn at byssepiken har levert på høyt nivå! Virker som om mat er en av hobbyene der i gården. 

 

Har vært dårlig med båtturer på oss i år, men det ble i alle fall en dagstur i dag. Ligger på en holme ved Herføl, og nå stilner det av og blir riktig så idyllisk her 😊

 

Har også en byssepike i besetningen som muligens ligger litt over gjennomsnittet når det gjelder matlaging, men i dag er det det enkelt her. Litt laks  eggerøre og spekemat, hjemmebakt chibatta, ost og kjeks :cheers:

 

20230723_184812.jpg.e9e1fd5acea47e7e085075a8c9dc1ac0.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Ja, vi er nok litt opptatt av mat her @Komodo

Men vi er to voksne som har ofte har god tid og da er det jo godt å kunne lage mat fra bunnen av.

Ikke dårlig det måltidet du hadde bilde av her :)

 

Ble en liten helgetur på Risholmen, er jo ikke lange turen. Men vi ble alene i lun bukt og hadde en fin tur.

I kveld er vi tilbake på hytta etter tre uker i båten så det blir jo nesten litt rart å sove i vanlig seng igjen.

 

Men det var jo mat denne tråden skulle handle om og byssepiken hadde fått tak i noe nytt.

Nyretapp so jo skal være slakterens hemmelige godsak. Skulle grilles veldig kort å være medium eller rå i midten. Grillet mye lenger en de 1 !/2 min på hver side det stod, men burde stolt mere på egen magefølelse og kjent på kjøttet som jeg pleier. 

Men veldig godt på smak. Laget bearnaisesaus ved siden av med egendyrket frisk estragon. Når sausen er som eggedosis i konsistensen og med en liten klype chilli i så blir det aldeles nydelig.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 1 time siden:

Ble en liten helgetur på Risholmen, er jo ikke lange turen. Men vi ble alene i lun bukt og hadde en fin tur.

I kveld er vi tilbake på hytta etter tre uker i båten så det blir jo nesten litt rart å sove i vanlig seng igjen.

Risholmen er fin plass, var godt kjent i det området tidligere. Lun plass i sundet inn mot Smauget, men jeg synes det er merkelig mange som kjører i halvplan med daycruisere osv. gjennom der. Merkelig at så mange synes det er ok å lage bølger der folk ligger fortøyd inn mot fjellet...

 

lurvetass skrev for 1 time siden:

Laget bearnaisesaus ved siden av med egendyrket frisk estragon. Når sausen er som eggedosis i konsistensen og med en liten klype chilli i så blir det aldeles nydelig.

Bernaisesaus har vi ikke prøvd oss på fra bunn av, men har hørt at det skal være skikkelig digg! Har du en oppskrift på dette? Har hørt at det er en voldsomt tidkrevende prosess, stemmer det?

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 12 timer siden:

Bernaisesaus har vi ikke prøvd oss på fra bunn av, men har hørt at det skal være skikkelig digg! Har du en oppskrift på dette? Har hørt at det er en voldsomt tidkrevende prosess, stemmer det?

 

Ikke så vanskelig som mange tror. Samme prinsippet som for Hollandaisesaus som også er en emulgert smørsaus.

En god neve hakket frisk estragon

To tempererte eggeplommer i en stålbolle.

Smelte ca 200 g meierismør på svak varme og la det klarne

kok opp ca 2,5 dl hvitvin, en grovhakket Charlott løk, estragon og noen pepperkorn og kok inn til ca halv mengde.

Sil av i en liten bolle.

Sett en litt videre kjele på plata og kok opp så du har til vannbad

Pisk eggeplommene litt med en stålvisp så det blir litt luft i, så heller du i vinblandingen litt og litt mens du pisker. 

Sett stålbollen i vannbadet og hell i smeltet smør i en tynn stråle, mens du pisker.

Blandingen vil nå tykne etter som den blir varmere. Pass bare på at den ikke blir for varm for da skiller den seg.

Ikke snu deg vekk eller gjør noe annet nå før du er ferdig.

Mens du pisker kan du tilsette noe mer finhakket estragon etter smak. Jeg pleier også å ha i noen korn med chilliflak.

 

Når sausen er som eggedosis tar du kjelen med vannbad av plata, pisk litt til. Nå kan du ta ut stålbollen og sausen er klar.

Sausen kan holde seg varm i vannbadet med en folie over bollen mens kjøttet hviler, bare pass på at det ikke er så varmt at den skiller seg.

 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har vi vært på tur en ukes tid igjen og byssepiken har laget mange gode måltider i båten. Har blitt noen gjengangere så ikke tatt opp tråden igjen før nå. Er jo meldt gule, oransje og røde farevarsler så vi har landet i Strømstad. 

Og siden jeg har blitt servert hele uka var det min tur til å stå for lunch. Og siden jeg kløner det til i en trang bysse ombord gikk vi på The Cod og spiste fish and chips. Vi har spist det mange steder, men ingen over og ingen ved siden. Fantastisk godt. Fersk fisk, ny olje, hjemmelaget remulade og skikkelige poteter. Et besøk anbefales 😀👍received_1051008509606179.jpeg.46a80e5f881e97bfe6ab9b150cc10d3b.jpeg

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Da er båtsesongen 2024 startet. Vi er på Hvasser der de også er kjent for asparges. Byssepiken sier selv hun starter litt forsiktig og at dette ikke var noe å legge ut, men mannskapet smatter tilfreds og er ikke enig.

Der ble en slags gryte med nudler, asparges, svineindrefilet, chilli, hvitløk, ingefær, enda flere grønnsaker og en flaske bobler ved siden av. 

20240511_191105.jpg.f8be72117bfe39da13c96fadbb2fcbbc.jpg

 

Mannskapet er mett og fornøyd og det beste er at ifølge byssepiken er anettelseskontrakten livsvarig. 

 

Ellers har oppstarten av sesongen vært problemfri. Og da vi kom inn i havnen her i Krukehavn ble vi tatt imot av nabobåtene, som hjalp til med tauer og fortøyning. Båt bringer frem det beste i folk.

 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

God båtsesong, @lurvetass:smiley: Vi er også igang, men denne helgen kom fotball for 14 åringen og dugnad for mammaen i veien. Ut til helgen igjen!

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 21 timer siden:

God båtsesong, @lurvetass:smiley: Vi er også igang, men denne helgen kom fotball for 14 åringen og dugnad for mammaen i veien. Ut til helgen igjen!

 

God båtsesong til dere også og håper du finner ut av ankerproblematikken.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Nå girer byssepiken opp for sesongen. Utrolig hva hun får til og kapteinen blir en smule bortskjemt må jeg innrømme. 

Lunchen i dag bestod av hjemmelaget lun potetsalat. Pepperlaks, asparges, soltørkede tomater, oliven og kantalope melon. Og litt paprika. Eneste jeg har bidratt med er å lage majonesen til potetsalaten.

Fantastisk fin start på båtsesongen i år. Vi er på Koster og har trent på longside fortøyning i dag. På tredje stedet var kapteinen fornøyd. Men vi bruker tid og er enige om hva og hvor vi forsøker. Er meldt at vinden snur på øst og nordøst med opp til 10 sekundmeter i kastene. Da føles det godt å ligge longside i le med solide bolter i fjellet.  

20240519_145817.jpg.d6ed9ffadbad7897334258929db8d20e.jpg

 

Nå vil hun ikke fortelle hva det blir til middag,  men har trua på at det blir godt. 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Feriestart og vi har landet på Jomfruland. Byssepiken disker opp med hjemmelaget fiskesuppe. Laget på blåskjellkraft, med rød og hvit fisk, grønnsaker, blåskjell og reker.

Utrolig godt og hun har nok en gang en flaske bobler i kjøleboksen. Kapteinens lille bidrag er hjemmebakt grovbrød. 

20240630_184714.jpg.001211372956932bf09d9dd7307c3201.jpg

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Da var lunchen fortært. Veldig godt med lakseburgere, guakemoledressing, frisk timian, ristet brød i tillegg til noen salatblader, tomater og paprika. Godt liv for kapteinen.

 

20240701_150523.jpg.9ba8da78111ee84ed3873eb5e166114c.jpg

 

Friske urter er med på tur og er godt til mye forskjellig. 

20240701_155530.jpg.ad149df893cc3bc77396f2d2cdf7276a.jpg

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Nok en fin dag på tur. Vi dro fra Jomfruland i formiddag og ligger nå litt ut I fjorden utenfor Sandefjord. 

Gårsdagens middag var Taco, som er godt, men vanskelig å ta noe bra bilde av. 

Dagens lunch derimot er på restaurant nivå.

Hjemmelaget lun potetsalat, varmrøkt bøkling og makrell med litt grønt ved siden av. Ser fantastisk ut, og smaker enda bedre.

20240702_141825.jpg.e7b7ab96fff1155f14015ab9664986c5.jpg

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Byssepiken disker opp med spekemat og pasta til lunch I dag. Både mårpølse, fenalår og spekeskinke fra Spania, i tillegg til pastaputer, soltørkede tomater og pesto. Må vel innrømme at kapteinen blir litt bortskjemt. 

20240703_140259.jpg.24127db52b1d8940d9cc31f6b09fad98.jpg

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 1 time siden:

Hadde jeg hatt en sånn byssepike, så hadde jeg egnet meg mest som kulefender til en megayacht etter sommeren. :flag_bp:

Ser på de rettene @labbetuss får servert og tenker litt på kostholdet til deg og @sap_2000 på henteturene deres. Litt klasseforskjell der 😆😆😆

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 7 minutter siden:

Ser på de rettene @labbetuss får servert og tenker litt på kostholdet til deg og @sap_2000 på henteturene deres. Litt klasseforskjell der 😆😆😆

 

Så plutselig for meg @Bjørn Løvjomås  kokkelerende i byssepike/ stuepikeuniform :lol: :tongue:

 

@lurvetass Ser jo helt himmelsk ut det som blir tryllet frem ombord hos dere :yesnod: 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ja nå tar det litt av på onsdag/lille lørdag. Utrolig hva som finnes i kjøleboks og skuffer og skap ombord. Men så har jo byssepiken vært flere ganger ombord etter handletur og fylt opp etter nøye planlegging. 

Nå var det kapteinen som ble byssegutt, dog uten nevnte utstyr, for å hjelpe til. Rederiet er strengt sånn, ber byssepiken om hjelp er det stående ordre om å bistå.

Menyen ble andebryst med appelsinsaus, ris, sukkererter og stekte epler. Ganske komplisert på wallas med to plater. Byssegutten bisto med stekingen av andebrystene, som jo skal ha et rosaskjær og sausen. Og ja, alt ble laget fra grunnen av, hun hadde til og med en appelsin. Og godt ble det og ikke nok med det, hun er glad i bobler og jaggu var det ikke en flaske cremant også.

20240703_192628.jpg.19da2b8c4cb97f1707d727068b494f07.jpg

 

Men @sap_2000, tenker du at fillesjonkel @Bjørn Løvjomås skulle lage smørbrød med ost og kaviar?

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 1 time siden:

Men @sap_2000, tenker du at fillesjonkel @Bjørn Løvjomås skulle lage smørbrød med ost og kaviar?

 

I første omgang kaviar og ost (i den rekkefølgen), men det hadde jo ikke vært å forakte hverken andebryst i appelsinsaus,  Entrecote tagliata eller en simpel lammeskank underveis :tongue: :yesnod:

 

Men det blir nok heller en burger hos jentene på Kniv & Gaffel i Egersund en gang i skuddåret når man rekker frem før stengetid :giggle:

Men sabla god burger er det :yesnod:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Haha :lol: Jeg tenker at @lurvetass burde legge ut reiseruta si fra den 15. juli (da vi begynner båtferien) slik at vi andre kan komme innom og få mat. Nå har du noen dager til å forberede byssepiken også :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Beklager litt seint svar her, men byssepiken serverte litt forskjellige oster og en skvett portvin til dessert.

 

Hadde vært hyggelig å treffes på tur @dennrick.

Da kunne jeg jo fått sett på den nymonterte ankervinsjen også. Hmm, vi burde kanskje satset på å møtes i @Komodo sitt rike da. Så kunne han fikset ferske råvarer til fiskesuppe 😀

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 27 minutter siden:

Hadde vært hyggelig å treffes på tur @dennrick.

Da kunne jeg jo fått sett på den nymonterte ankervinsjen også. Hmm, vi burde kanskje satset på å møtes i @Komodo sitt rike da. Så kunne han fikset ferske råvarer til fiskesuppe 😀

 

God idé! Fiskesuppe med ferske råvarer er en favoritt 🍻

Link to post
Share on other sites

Makan til vær. Sjelden det bøtter ned så ille at tilogmed svanene stikker hodet under vingen og venter på bedre tider. Kapteinen drøyer tiden med å lage reiseruter på kartplotter og drømme om tur til søta bror sine farvann. Fikk selskap av en blå boks fra landets kanskje eldste bryggeri som fortsatt leverer. Og vips var det så langt utpå dagen at byssepiken ruslet ned i byssa og begynte å romstere. Resultatet er jo fantastisk som vanlig. Nå med en liten royal twist siden dronningen er 87 år. Det skal nemlig være meierismør i eggerøra skal den bli skikkelig god. Og det ble den. Siden vi var i det royale hjørnet husker kapteinen tilbake til tiden som fersk sjåfør på volvo Amazon at vi stod i lang kø langs Vikane og ønsket gammelkongen velkommen til Hankøsundet og Bloksberg. 

Men tilbake til dagens lunch. 

20240704_144457.jpg.80d2d3b6bb2ce70ab68e1ab4b30b1288.jpg

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...