Jump to content

Finnes det deler og dokumentasjon til Agderprodukter Starfish ankervinsj?


rundgren

Recommended Posts

Har en Agderprodukter Starfish ankervinsj som har sluttet å trekke inn tauet. Mistenker at den ene bryteren er problemet, noen som vet om slike er å få kjøpt i Norge (eller må jeg ty til eBay?) - se bilde. Beltet er også litt slitt - går det an å få kjøpt nytt? Lurer også på om dette er en vanlig type ankervinsj - det er første båt for min del med noe slikt, men syns denne ser annerledes ut fra det andre i havna har. Den er montert innenbords. Har demontert den nå og tenkte å prøve meg på litt grunnleggende feilsøking med multimeter, batteri og krokodille-ledninger. Alle tips er velkomne! Har ingen erfaring med ankervinsj og bare helt grunnleggende elektronikkunnskaper.

 

vinsj1.jpg.fb9cb925110c608a41f2610a6dc1d8db.jpgvinsj2.jpg.3bddf006f0f32fb7d9fdf88a08f1fcbd.jpgvinsj13.jpg.1ca59b96f1b138f6b097444a0f2a3c49.jpgbryter.jpg.97ed50975ea984f6c27654ae449441d4.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk for svaret @Hulda Ser ut til at du har rett i at bryteren er standard og kan skaffes, riktignok til litt vel høy pris og med lengre leveringstid.. Har sett etter erstatninger, men finner ingen med den samme kula på topp - det er som regel rullehjul av gummi eller lignende, så det må forskes mer på.

Har siden sist fortsatt litt med feilsøkingen, og etter å ha koblet forbi den ene stopp-bryteren samt avisolert alle ledninger på nytt og bytta til ny koblingsskinne - nå med skruer i alle hull - fikk jeg maskineriet til å fungere på dekk. Kobla til eksternt batteri med startkabler og kontrollkablene fra bryterne i båten, og da sveiv den!

 

Men når udyret igjen var montert på plass, etter et par timer svetting og banning, er kjedelig nok den gamle feilen tilbake. Eneste teorier jeg har akkurat nå er gåen sikring, eller at koblinga jeg gjorde forbi stoppbryteren har løsna litt under montering. Andre tips?
Dessverre går det ikke an å verken bytte sikringer eller gjøre så veldig mye annet uten å demontere

Symptomene er altså, som før, at motoren for å klemme båndet fast på tauet går som den skal mens det ikke er liv i den som skal dra båndet rundt.

Legger ved et bilde av (midlertidig) montert anker i et forsøk på å hente sympati..

2023-07-1020_16_44.jpg.ea48295643650e61ea9be8188e73456f.jpg

PS: Tar gjerne også tips til firma som kan selge slike bånd, eller hva jeg bør søke på på nett. Transportbånd har jeg prøvd å søke på uten å finne noe.

Link to post
Share on other sites

Sympati utdelt her også. 
 

Drivbelter og endebryter finner du på Ali med litt bryderi. Du må nok se om du kan finne merkingen på beltet for å få det rett. Endebrytere får du i en dullion versjoner. Søk med bilde eller ‘drive belt/v belt’ / ‘limit switch’. Har faktisk sett alle disse komponentene på Ali, inkl linear aktuator og girboksen. Men er vel greit å finne synderen først og fremst.
 

Litt vanskelig med overblikk fra bildene men antar hovedmotor bare skal gå en vei og at den lineære aktuatoren klemmer beltene sammen for å ‘clutche’ inn på tauet/returnerer for å gi fritt fall?

 

Om hovedmotor ikke går er det nærliggende å kikke på den messingfargede tønna på siden da dette vel er hovedreleet/solenioden for denne. Det bør kunne tvangskjøres med 12V på de små polene med et hørbart klikk. 

 

 

 

 

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! NOK17.11  10% Off | PJ330 rubber conveyor belt PJ343 PJ356 PJ368 PJ375 PJ381 PJ384 belt drive belt PJ386 PJ411 160J  PJ406 155J PJ394
https://a.aliexpress.com/_mNZCSuu

 

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! NOK32.10  5% Off | CNTD CLS Series Travel Limit Switch  CLS-101 CLS-103 CLS-111 CLS-121 CLS-127 CLS-131 CLS-161 CLS-171/181/191 1NO1NC 10A250V Ip65
https://a.aliexpress.com/_mL4m8zw

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...