Jump to content

Ønsker matt finish på dørkplater. Hvilket produkt og hvordan?

Y_V

Recommended Posts

Inne i båten har vi fattigmannsteak, altså fake etterligning som ikke ligner så veldig. Antar det er laminatplater av noe slag. Det er behov for litt oppfriskning av de. Fruen kan styre seg for både veldig rødlige og gule toner. Høyglans er uaktuelt. Matt toppstrøk er et must. Vi har to hunder, så litt slitasje blir det. Det er aktuelt å gå løs på diverse dører og lister med tiden også. 

Kan trestjerners gulvlakk være et alternativ? Hva annet? Fremgangsmåte? Antall strøk?

IMG_2153.jpeg

Overflaten er gjerne i en form for hardplast/bakelitt-lignende materiale. Derfor kan det være det går med tokomponent for overlegen slitasjestyrke (må i såfall testes på et lite felt først, i tilfelle den reagerer med underlaget), men i de fleste tilfeller holder det med en sterk enkomponent lakk, som eksempelvis Trestjerners oljebasert type silkematt (gir sterkere overflate enn den vanntynnbare varianten).

Så her ville jeg ha først ha vasket overflaten. Deretter matte overflaten med fint pussepapir (du trenger kun matte ned overflaten, ikke pusse gjennom overflatesjiktet slik at teakutseendet forsvinner, ville ha brukt korning 150-240, trenger ikke verken grovere eller finere). Avfetter du med aceton etter pussing gjør du overflaten klar og fettfri. Så kan du lakkere 3-4 strøk med Trestjerners. Rulles på, gjerne med fin skumrulle (brukes en grovere variant kan det dannes bobler som kan vise etter tørking).

På boksen står det at lakken tåler bruk etter relativt kort tid, noen timer, opp mot et døgn. Det er en sannhet med modifikasjoner. Lakkerer du strøkene etter intervallene på boksen og lar lakken få hvile minst et par uker etter siste strøk er det mindre risiko at hundene får lage de heftigste skrapene i lakken. Den hefter og herder ved at de polare molekylene i lakken innretter seg til de polare molekylene i underlaget + at løsemidlene fordamper og lar «tørrstoffene» bli igjen. Etter et døgn er ikke denne prosessen ferdig, dermed blir ikke lakken hard nok til å tåle hard belastning, det tåler den først etter noen uker når prosessen er helt ferdig. 

Takk for gode tips, Hakkannen. Trestjerners får i hvert fall veldig gode skussmål på bruk i boliger. Da blir det åpenbart et prosjekt for høsten eller våren da! Kunne vel eventuelt testet litt på lister, dører og skapdører i mellomtiden...

Vurderer jo kline til med maling på det meste av glassfiber inne også, bare for å freshe opp en gulnet hvitfarge litt. Finnes det gode nok alternativer til Shipolin som har lavere glansgrad? 

Bruker du heftgrunn først vil jo slikt som Lady Supreme fungere, selv på glassfiber, så lenge det e inni båten. Der får man fire typer glans nå. Denne er såkalt vanntynnbar polyuretanmodifisert oljemaling, så tåler mer enn de mer typiske akrylbaserte interiørmalingene. Og så har du også Trestjerners gulvmaling som et alternativ, den fås med matt finish.

Er du sikker på et det det ikke er ekte teakfiner som har fått "nater". Jeg synes det ser ut som ekte teak i mønsteret. Det ser også for meg ut som om mønstert krysser "natene". Men ikke så lett å avgjøre ut fra bildet. Uansett ville jeg oså anbefalt Trestjerners silkematt.

Lurer ellers litt på hvordan du får tak for å få opp den luka . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hakkannen skrev 42 minutter siden:

Bruker du heftgrunn først vil jo slikt som Lady Supreme fungere, selv på glassfiber, så lenge det e inni båten. Der får man fire typer glans nå. Denne er såkalt vanntynnbar polyuretanmodifisert oljemaling, så tåler mer enn de mer typiske akrylbaserte interiørmalingene. Og så har du også Trestjerners gulvmaling som et alternativ, den fås med matt finish.

Og det vil tåle vinterlagring ute? Kan fort bli både rått og kaldt. Lady Supreme kjenner jeg bare som tremaling. Tenker du helt ordinær heftgrunn fra Jotun? 

NilsPils skrev 19 minutter siden:

Er du sikker på et det det ikke er ekte teakfiner som har fått "nater". Jeg synes det ser ut som ekte teak i mønsteret. Det ser også for meg ut som om mønstert krysser "natene". Men ikke så lett å avgjøre ut fra bildet. Uansett ville jeg oså anbefalt Trestjerners silkematt.

Lurer ellers litt på hvordan du får tak for å få opp den luka . . .

Bare siste laget som silkematt? Hørt det ellers kan bli nokså grått. 

Luka er kun en inspeksjonsluke, så den er sjeldent oppe. Da funker det fint å vippe den opp med noe smalt noe. Her er en annen luke, så her ser du hvordan tverrsnittet av den er.

IMG_2197.jpeg.7528ae053b5608c7c4facf2e9eb33606.jpeg

Y_V skrev 29 minutter siden:

Og det vil tåle vinterlagring ute? Kan fort bli både rått og kaldt.

Matt maling og lakk vil alltid gi bedre feste for mugg enn blankere overflater, men ja, så lenge det er inne i båten og malinga er beregnet for treoverflater (erstatter den gamle alkydoljebaserte Lady) vil den sammen med heftgrunn være en grei kombinasjon. Ideelt sett er det tradisjonelt sett oljemaling man bruker i båt, men innvendig, uten eksponering for vær og vind kan modifiserte interiørmalinger også brukes. Heftgrunnen kan med fordel være oljebasert for best heft på glatte flater, selv har jeg derfor brukt denne de siste årene (siden de fleste andre i dag er vannbaserte), den gir godt grep, selv på glass. 

Y_V skrev for 2 timer siden:

Bare siste laget som silkematt? Hørt det ellers kan bli nokså grått. 

Det kommer litt an på hvor mange lag du tenker legge, holder du deg til 3 lag har det mindre betydning, hvis du ønsker spare litt penger på å ikke trenge kjøpe to bokser. Men begynner du å bevege deg opp mot 6-7 lag kan det være en fordel med blank lakk de første lagene, for så å avslutte med 2 lag med silkematt (2 lag for å dekke skikkelig over slik at du unngår skjolder). Lakken biter dårligere på helblank overflate, derfor er den en fordel å lakkere neste strøk mens overflaten på forrige strøk fremdeles er bittelitt klebrig (ikke slik at støv setter seg, men slik at du kjenner fingen får bittelitt motstand når du drar den over). Av den grunn pleier jeg ofte lakkere hvert strøk på noe avkapp i tillegg til det som skal lakkeres skikkelig, da kan jeg kjenne etter på overflaten på avkappet når det er på tide med neste strøk. Lar du så lakken få hvile et par uker etter siste strøk får den satt seg skikkelig og løsemidlene får fordampe. Venter du til lakken er helt tørr før neste strøk vil ikke dette binde seg skikkelig til forrige strøk, og overflaten bli mer utsatt for avflaking ved skraper. 

-morten- skrev for 15 timer siden:

Personlig synes jeg matt Mahogany eller teak er utrolig fint! Enkelte leverer så fin kvalitet på sine trearbeider at masse lakk ikke trengs for å skjule skavanker! :blush:

Fruen, altså jeg, er landkrabbe og har ikke helt skjønt at det er de tingene som gjelder i båt. Synes ikke treverket på skapene her er så fint at det trenger å fremheves noe særlig egentlig. Helt ærlig så kunne jeg godt tenke meg å male det... 

NilsPils skrev for 10 timer siden:

Og det er kryssfiner som ser ut til å være med teak i det ytterste laget . . (?)

Det ytterste laget er syyyyyltynt. Flere steder er det slitt ned, så kapteinen begynte i går å snakke om å bare bytte det til nye plater isteden, men det ser jeg for meg at er en meget omfattende og krevende jobb som nok bør settes bort, og da blir det uforholdsmessig dyrt. 

Takk for masse gode tips @Hakkannen

Jeg la inn det samme på Forbinaklubben på Facebook, og fikk til svar fra en med tilsvarende gulv fikk beskjed om å legge nytt lag med deres orginale tokomponentlakk. Vi har prøvd å få svar direkte av Forbina før, med litt varierende hell, men kan alltids prøve de en gang til. Kanskje jeg må skrive enda mer på svensk så de forstår. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...