Jump to content

Er det forskjell på kvaliteten av vannutskillerfiltre med bolle til bensin?


Mastiff

Recommended Posts

Jeg må bytte vannutskillerfilteret på båten, og jeg tenkte jeg skulle bytte holder i samme slengen. Den er av plast og antakeligvis like gammelt som båten 2012), så jeg er redd den kan bli sprø etter hvert. I så fall smittet av meg... :crazy: Fruen skal til Sørlandssenteret i morgen og da har jo Maritim noen forskjellige sånne filtre. Jeg har en Suzuki DF140 og vet jo at den drar gjennom rundt 45 liter i timen på full gass, men der er jeg uhyre sjelden. Normalt pleier jeg å se rundt 25 liter i timen, sånn omtrent, på plotteren.

 

Et Moeller koster 649 kroner med plastholder. Det erstatter et OEM som funker på opptil 140 hk, så de burde være greit. Men så er det to modeller til drøyt 2500, en Racor og en Quicksilver. De har også mye større gjennomstrømning. Men er det noen vits i å kjøpe noe dyrere og større, eller er forskjellen bare om de har bolle under og om det er plast eller metall i holderen?

 

Marineshop har et Easterner med plastholder, bolle og tapping til 689, på "tilbud". Det er jo lettere å tappe det, et vanlig filter må jo skrus av og tømmes med jevne mellomrom. Dette lit dyrere ser ut til å være med metallholder, men det står ikke om det er til diesel eller bensin: 

 

https://www.marineshop.no/can-sb/110370/can-filter-m-vannutskiller-50-l-t

 

Så har jo Fruugo og Grandado billige filtre, men jeg regner med at de bare er skrot og Kina-kopier.

 

 

Link to post

 

jeg har et slikt "CAV 296" filter , kjøpt fra maritim.  Funker greit når det først er montert.  Men nå har tappepluggen satt seg i koppen slik at filteret må skrus fra hverandre for å tappes.  Og da er det like mye :headbang: :cryin: hver gang det skal i sammen igjen.  Pakningene sveller i bensin slik at det krever x antall forsøk for å få det tett - lurt å ha ekstra pakninger for hånda som forhåpentligvis har krympa siden sist de ble brukt

har kjøpt et easterner spin-on filter som skal erstatte dette når jeg bare blir lei nok :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Mastiff skrev 22 minutter siden:

Hvilket filter er det? Er det med tappekran, som et av dem fra Marineshop som jeg lenket til over?

jepp ser helt identisk ut.  Prøvde å ta med linken i sitat men den ble bare borte.

 

En ting er å drenere/bytte filteret når båten står trygt plassert i hagen eller godt fortøyd ved kai, værre om det plutselig trengs mens man er på sjøen og det gjerne også er litt ruskete

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

@ivar Akkurat, ja. Og med den nye E10 blir det neppe mindre behov for en vannutskiller (alle sammen, dette er ingen generell E10-tråd, vi har vært igjennom det! :giggle:), og da lurer jeg på å ta den største. Denne vannutskilleren:

 

https://www.marineshop.no/easterner/110387/easterner-drivstoffilter-m-bolle-hflow-10-micron

 

Ikke fordi jeg trenger mer gjennomstrømning, men fordi den er høyere, og da burde den naturlig skille ut vann mer effektivt, siden det er tyngdekraften som gjør jobben. Stemmer ikke den logikken der?

Link to post
Mastiff skrev 1 time siden:

https://www.marineshop.no/easterner/110387/easterner-drivstoffilter-m-bolle-hflow-10-micron

Ikke fordi jeg trenger mer gjennomstrømning, men fordi den er høyere, og da burde den naturlig skille ut vann mer effektivt, siden det er tyngdekraften som gjør jobben. Stemmer ikke den logikken der?

Den er i hvert fall et rent bensinfilter.

Fritt vann greier filteret , men da har du et stort problem.

Vet ikke hvor mye vann etanolen tar opp før den er mettet.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Nå er jeg ikke helt med. Er ikke poenget med en vannavskiller nettopp at tyngdekraften gjør at når det kommer en blanding inn i filteret, vil vannet synke ned i bollen, mens bensinen går videre? Og da vil vel også etanol som er mettet med vann være tyngre enn bensin og gå ned i bollen?

Link to post
Mastiff skrev 16 minutter siden:

Nå er jeg ikke helt med. Er ikke poenget med en vannavskiller nettopp at tyngdekraften gjør at når det kommer en blanding inn i filteret, vil vannet synke ned i bollen, mens bensinen går videre? Og da vil vel også etanol som er mettet med vann være tyngre enn bensin og gå ned i bollen?

Jeg tror ikke etanol skiller seg fra bensin, men det er noen som mener det skjer. Skal bli interessert å følge med på hva som skjer i praksis.

Link to post
ivar skrev for 3 timer siden:

Men nå har tappepluggen satt seg i koppen slik at filteret må skrus fra hverandre for å tappes.  Og da er det like mye :headbang: :cryin: hver gang det skal i sammen igjen.  Pakningene sveller i bensin slik at det krever x antall forsøk for å få det tett - lurt å ha ekstra pakninger for hånda som forhåpentligvis har krympa siden sist de ble brukt

Er helt normalt med dette filtret.
Men det finnes minst to gode triks i boka.
1) Skru ut og inn tappeskruen i plast årlig.
2) Bruk kun Lukas HDF 296. Har riktig nok byttet navn til Delphi . Disse er billigere og lettere å få tette.
3) Du får kjøpt deler til denne filterholderen så ny tappeplugg og eventuelt nytt glass hvis du ikke gidder å bore ut plast pluggen og skrape ut plasten i fra gjengene er innenfor rekkevidde
 

Link to post
Mastiff skrev 7 minutter siden:

@Kallethekid Det er jo noen som skiller ut etanol ved nettopp å blande inn vann. Det fins blant annet videoer på YouTube (det fins vel videoer om absolutt alt man kan tenke seg der) som viser at de blander vann med konditorfarge og ser at etanol/vann-blandingen blir liggende på bunnen.

Jo, men da heller de jo på store mengder vann, 10-20% av totalvolumet har jeg sett. Det jeg mener er at ved normale vannmengder i drivstoffet som vel for de fleste med friske drivstoffsystemer utgjør mindre en 1 dl per sesong tror jeg ikke dette blir veldig merkbart. Jeg har kun en gang fylt opp min vannutskiller og da hadde jeg lekkasje på en O-ring. Da får man problemer med eller uten etanol.

Link to post
pipe skrev On 3.7.2023 at 18.12:

Er helt normalt med dette filtret.
Men det finnes minst to gode triks i boka.

 

Takk for tips,

men nå røk det ut - det begynte faktisk å lekke uten at jeg hadde rørt det. Spin-on er montert, så får vi se hvordan det funker

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...