Jump to content

Seilegenskaper. Najad 343 eller Hallberg Rassy 352?


Fjolopeis

Recommended Posts

Hei

Ny på forumet her.

Går rett på sak: Er det noe særlig forskjell på seilegenskapene til Hallberg Rassy 352 og Najad 343? Tenker da på 80-talls modellene. Ser på begge disse som flotte, trygge alternativer til meg og familien. Syns de ser ganske så like ut, og er vel begge produsert i samme område… Hva skiller dem? Ser at hr 352 har 500 kg mer i kjølen, men ca 2500 kg hos Najaden er vel fremdeles regnet som ok?

 

takker for svar😊

Link to post

343 er underrigget og betegnes som "ferdig revet" av folk som har hatt den. Når det er sagt så er det en trygg og god båt som tåler mye vær. 

Problemet med 343 fra denne perioden er teakdekket med tilhørende lekkasjer inn i sandwich, dårlige rekkestøtteinnfestinger og gamle slitne motorer med liten eller ingen deletilgang, om dette ikke  er byttet. 

HR 352 har jeg ikke noe erfaringer med. 

Link to post

Trådstarter spurte om seilegenskaper, men siden en viktig faktor først er nevnt:

Dette med skrudd teakdekk og risiko for lekkasje til sandwich gjelder vel også for HR fra 80 tallet. En takstmann jeg spurte svarte helt kategorisk: "Man kjøper ikke 40 års gamle båter med originalt, skrudd teakdekk." Så det må sjekkes uansett.

 

 

 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post

HR har ganske mye informasjon liggende på nettsiden om 352, vet ikke om du har sett på det?
https://www.hallberg-rassy.com/yachts/previous-models/hallberg-rassy-352

Det jeg har lagt merke til som er litt krøkkete er at tankene ligger i kjølen..

Ellers er det vel endel Youtube-kjendiser som enten har hatt båten og/eller driver en evigvarende restaurering.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post

På en måte greit med dieseltank i kjølen da det frigir plass andre steder, men 352 har også en mindre tank under sofaputene foran kartbordet på styrbord side. Det uheldige med en dieseltank i kjøkenet at den er utsatt for lekkasje ved grunnstøting. Jeg fikk det etter at tidligere eier tok en reparasjon selv som ikke var verdt pengene han mest sannsynlig brukte på glassfibersparkel på Biltema, Claes Ohlson eller hvor han nå var. Det endte med at dieseltanken tok inn sjøvann via en sprekk i kjølen. Har ikke hørt om andre med det problemet, men originalt teakdekk på 80-tallsbåt kan fort bli veldig dyrt. 
 

Fin båt å seile. Ikke så rask som en mere moderne båt på samme størrelse, og står ikke like høyt opp mot vinden, men mange gode minner fra årene med 352. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...