Jump to content

Fjerne riper glatte ut riper på Pioner båter

tiestot

Recommended Posts

Bruk et sylskarpt knivblad fra en tapetkniv, legg det langs skroget og skjær av det som stikker over. Så kan du evt bruke strykejern, loddebolt eller gassflamme for å glatte ut. Er ripa dyp så kan du smelte ned en strimmel av plast. For å sikre at du får plast i samme materiale som båten kan du ta en høvel og høvle av spon et sted skroget er relativt ubelastet og tykt. Disse båtene er rotasjonsstøpte, og en uønsket effekt er at skroget blir unødvendig tykt enkelte steder.

hadde en steady der brukte jeg bare varmluft pistol, riper og slitasje forsvant lett, men pass på ikke for mye varme da smelter den prøv deg frem. har og hørt at en kan bruke de røde plastplatene de legger over kabler i grøfter som fyll materiale i større sår men det har jeg ikke prøvd

Nennsom bruk av gassflamme eller varmluftpistol får bort det meste av småriper og lyse felt der noe har gnagd på båten. Vanlig smeltelim til limpistol binder også godt til slike bøtteplastbåter.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
9 hours ago, tiestot said:

Tusen takk for alle svar skal teste med varmluft pistol. får bare håpe jeg ikke smelter plasten istedenfor hehe.

Du kan jo bore et lite hull, og sette i en ventil. Sette LITT trykk på, da vil plastikken ikke kollapse når den blir varm. For stort trykk vil få plasten til å bule ut.

pappa_wolf skrev 1 time siden:

da vil plastikken ikke kollapse når den blir varm.

Hvis plasten kollapser så har du varmet for lenge. Bedre å bruke mer varme i kortere tid for det er jo bare overflaten som skal smeltes. Ta heller pause slik at plasten kjøles ned igjen og gå over flere ganger om nødvendig...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
4 hours ago, SveinHa said:

Hvis plasten kollapser så har du varmet for lenge. Bedre å bruke mer varme i kortere tid for det er jo bare overflaten som skal smeltes. Ta heller pause slik at plasten kjøles ned igjen og gå over flere ganger om nødvendig...

Helt enig. men er uhellet først ute, da er dette en løsning. og det gjelder også når man ikke har erfaring med varmepistoler eller andre varmekilder. samt det å smelte plastikk.

Torsen67 skrev Just now:

Er bare å prøve seg frem med varmepistol eller gassflamme. Det er bare ytterste laget som er slitt som skal varmes. Skal litt til for å gjennomvarme plasten. Dra fort over og se. Skjer det ingenting så er du for rask. Du kan også prøve deg frem på ei gammel plastbøtte, gamle utemøbler i plast eller plastleker som brukes i sandkassa.

Torsen67 skrev 19 minutter siden:

Er bare å prøve seg frem med varmepistol eller gassflamme. Det er bare ytterste laget som er slitt som skal varmes. Skal litt til for å gjennomvarme plasten. Dra fort over og se. Skjer det ingenting så er du for rask.

:thumbsup:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...